Mindig mondom, hogy mennyire jól tud állni a Hot Wheelsnek, amikor kilépnek a saját komfortzónájukból. Én 2009 óta tudom, hogy mennyire jó Ferrarikat képesek előállítani!
A stílus
A
Ferrari 365 GTB/4 – népszerű nevén Daytona – egy kétüléses
grand tourer, melyet 1968 és 1973 közt gyártott a cég. 1968-ban a
Párizsi Autószalonon debütál. A Daytona nevet a sajtó ragasztja
rá az 1967-es daytonai 24-órás verseny, első három Ferraris
befutója után. Maga a cég nagyon ritkán de azért használja a
becenevet, de mindig hozzáteszi, hogy „nem hivatalos nevén”.
4390 köbcentis, V-elrendezésű V12 (!) erőműve 347 lóerőt küld
a hátsó kerekekre egy manuális, ötsebességes váltón keresztül.
Ez a ménes 7500-as percenkénti fordulaton gyűlik össze, de a 431
Nm maximális nyomaték már 4400-on megvan. A forma a Pininfarina
stúdió designerét, Leonardo Fioravantit dicséri. A Daytonák
testét a prototípus kivételével az olasz Scaglietti
karosszériaépítő műhely gyártotta.
A GTB-ből, azaz a Berlinettából 1968 és 1973 közt 1284 darab készült, míg a GTS-ből, azaz Spyderből mindössze 122 ugyanebben az időszakban. A tulajdonosok számos GTB-t átépíttettek GTS-é, vagy azért mert növelni akarták az autó értékét, vagy valóban ki akarták élvezni a nyitható tetőt.
A Daytonának eredetileg
kör alakú fényszórói voltak, a légellenállást csökkentendő
akrilüveg burák mögött. 1971-ben az Egyesült Államok
megtiltotta az elsődleges világítótestek burák alá rejtését –
a helyzetjelzők maradhattak – így kettős bukólámpát kapott,
amitől szerintem még szebb lett, de az is lehet, hogy csak így
égett be a tudatomba.
Minden autószexualitás Pontifex Maximusa, az egyetlen élő sztár, akit autórajongás ügyekben 100%-ig hitelesnek tartok, Jay Leno egy 365 GTS/4-ben. Nyelvtudás nélkül is érdemes megnézni a hangok és a csodálatos operatőri munka okán! Érdekes módon ez nem az ő autója, hanem David Lee tulajdona, aki ismert Ferrari gyűjtő. Nem véletlen, hogy a bevezetőben ők is a Miami Vice-on poénkodnak. Több mint fél óra, de egy percét sem untam. (Nem tudom miért, de nálam nagyon halk.)
A Miami Vice ügy
Megkerülhetetlen
a Miami Vice sztori 365 GTS/4 ügyben. Az NBC, a floridai Miamiban
játszódó, beépített zsarus sorozata 1984 és 1990 közt futott
az Egyesült Államokban. Maga megtestesült 80-as évek életérzés,
a rikító neonszínek és túltömött vállú zakók kavalkádja.
Az egyik főszereplő, a James „Sonny” Crockett beépített
nyomozót játszó Don Johnson
azért, hogy hitelesen adja a nagystílű bűnözőt, egy 365
GTS/4-et hajt. Pontosabban egy annak látszó, Corvette C3 alapú
replikát, mert egy eredeti Ferrari „hero car” még a nem
alacsony büdzséből dolgozó produkciónak is elérhetetlen lett
volna. Annyira odafigyeltek a részletekre, hogy a Corvette 5,7
literes V8-asának hangját azokban a jelenetekben ahol ez fontos
volt, lecserélték egy valódi Ferrari 4,4 literes V12-esének
hangjára.
A
sorozat óriási siker, de Enzo Ferrari annyira felbosszantotta hogy
Ferrari replikákat használnak az ágaskodó paripás emblémákkal,
hogy perelni akarta a produkciót, amiért – ezek az ő szavai –
„hamisítványokat” használnak. Persze minden szentnek a
pénztárcája felé hajlik a keze, szerintem a marketingesei
meggyőzték arról, hogy sokkal inkább imidzsépítő, ha nem a
vérüket akarja és beszántani szó szerint milliók kedvenc
sorozatát. Ezért azzal a feltétellel, hogy az első
dramaturgiailag alkalmas pillanatban kinyírják a replika Daytonát,
kölcsönöz nekik egy Testarossát, a cég akkor éppen legújabb
modelljét. Ez a harmadik szezon első, „When Irish Eyes Are
Crying” című epizódjában meg is történik, egy Stinger
rakétával szétlövik szegény autót. (Hogy egy föld-levegő
rakétával amúgy lehetséges-e ilyesmi azt én meg nem mondom.)
Jan Hammer zseniális Crockett's Theme-jének egy olyan ritka feldolgozása, ami nem elvesz az eredetiből, hanem egyértelműen hozzátesz. Az animációban már a fehér Testarossa van, de ez maga a 80-as évek életérzés. Tessenek fogyasztani, a hangerőt feltekerni ér!
A Hot Wheels amikor
Ferrarit csinál
Nem
tehetek róla, nekem a 308-as, „Magnum” marad „A” Ferrari,
ezt tartom a legszebbnek. Hogy a Hot Wheels remek Ferrarikat tud
készíteni, azt 2009 óta tudom, mikor is a
Ferrari Racers kiadásban megjelent a 308
GTS Quattrovalvole. (Fun fact: ezt a postot nem más írta, mint
porsche kolléga.)
Jelen postunk tárgya ugyanebből az évből és sorozatból való. Ez a premierje ennek az öntvénynek és azt gondolom, hogy egyszerűen kimaxolták amit ebben a méretarányban egy játékautóból ki lehet hozni. Tökéletes. Kívül-belül részletes, jól kidolgozott, nincs pizzakormány és egyéb csacskaságok.
Még kétszer használják az öntvényt, mindannyiszor spéci kiadásokban. 2010-ben metálszürke lesz, ötágú krómfelniket kap és az amerikai Walmart, Valentín napi spéci kiadásába kerül – két verzió van ezen belül, átlátszó és nagyon enyhén pirosra színezett szélvédővel. Meglepő módon semmiféle csicsa nincs rajta – a széria többi darabján bezzeg annál több. Illetve 2013-ban a Retro Entertainment sorban, történetesen pont Miami Vice hero car-ként, egyedi felnikkel feketében. Mit mondjak, iszonyúan kívánom!
Nyilván vannak sokkal feltűnőbb Ferrarik, gyorsabbak is, de elegánsabb mint a 365 GTS/4? Nincs az a gazdag pozőr celeb, aki akármennyi pénzből, akármilyen járgányban feszítve valaha is menőbb lesz, mint Don Johnson a lehetetlen, feltűrt ujjú, fehér zakójában a Miami éjszakában a 365 GTS/4 Daytona replika volánja mögött!
Nem tudok elegánsabb Ferrarit, pedig az örök kedvenceim a 308-asok, de ebben a versenyszámban alul maradnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése