2022/12/30

Matchbox MB-68 Dodge Caravan

Egy újabb, történelmi jelentőségű jármű a Matchboxtól, amin nem is látszik, hogy történelmi jelentőségű jármű!

Lee Iacocca bosszúja
Az egyterűt abban a formájában, ahogy arra a jelenben a szóból gondolunk egyértelműen Lee Iacoccának köszönhetjük. Az egész a Fordnál kezdődött a hetvenes években. Részben az olajválság miatt, a gyártók elkezdtek azon gondolkodni, hogy mi a csudát is lehetne kínálni a családoknak az olyan rettenetes méretű, kombi csatahajók helyett, mint a Mercury Commuter – hogy valami Matchbox referenciát említsek. A Fordnál Iacocca vitte az egyterű projektet, amit a vezetőség nem sokkal a Chryslerhez történő átigazolása előtt kaszált el azért, mert pont az előbb említett családi cirkálók piacát féltették.

A Chryslernél tovább engedték az ötletet, no nem azért mert olyan nagyon jól működött a kristálygömbjük, hanem mert afféle „minden mindegy”, világvége hangulat uralkodott a cégnél. A Jimmy Carter elnöksége alatt működő kormányzat 1979-1980 közt másfél milliárd (!) dolláros mentőövet dobott a haldokló cégnek. Ennek java részét a Plymouth Voyager / Chrysler Town & Country / Chrysler Voyager / Dodge Caravan néveken futó platform kifejlesztésére fordították. A siker óriási volt, a Chrysler rövid idő alatt visszafizette a kölcsönt és nem mellékesen megvette az American Motors Company-t (AMC) és a Lamborghinit is.

A sztori nagyon sokáig folytatható lenne, mert a személyautóra szabott garázsokba beállítható családi csapatszállítók tündöklésében és bukásában sokkal több van, de minket most csak és kizárólag az első generációs Dodge Caravan érdekel. A helyzet az, hogy megvan az 1984-es, USA katalógus ami bár nem a legjobb minőség, de a műszaki adatok kisilabizálhatóak.













Öt év
A Matchboxnál az 1-75 sorban mindössze öt évig szerepelt mint MB-68, vagy MB-64, többféle de egészen visszafogott, családi járműre teljesen emészthető festéssel. Nekem a kedvencem amúgy az 1984-es fekete, alul ezüst sávos premiermodell – van is ilyenem még gyerekkorból, majd egyszer a jövőben biztosan megmutatom. De! A története 1983-ban kezdődik, ugyanis bordó fényezéssel és belsővel a Dodge kereskedőknek készült mint promóciós modell. Ilyet szívesen birtokolnék, szerintem ez a legszebb az összes verzió közül. Több spéci szettbe is bekerül, a Virgin, British, Pan Am légitársaságok színeit viselve, a repülős készletekben teljesen hiteles crew transport, de a Parasites szériában szerintem rettentően beteg!

A krómozott hűtőmaszk nagyon látványos, de a legnagyobb attrakciója a nyitható oldalsó tolóajtó, amit gyerekként nagyon szerettem. Érdekes, hogy míg egyes modelleknél a Matchbox teljesen elhanyagolta, hogy a műanyag ajtókat illessze a modell alapszínéhez, a Caravannál nem. Minden verzióján olyan színű ez az alkatrész, mint a fényezés. Ja és hát persze a Convoy kerék szinte mindennek jól áll.

Amit ebben a postban láthattok, az az 1987-ben és 1988-ban is regnáló változat. Talán a szettek sugallják, de van egy olyan bármiféle bizonyítékot nélkülöző megérzésem, hogy ez a design eredetileg szintén egy légitársaságnak készült és a „Caravan” helyett ott másnak kéne állnia. Legalább két, amerikai cég színeit belelátom.

Szerintem kitűnő kisautó, nem ez a legszebb festése, de autótörténelmi szempontból külön érdekes.

A króm-túladagolás engem mindig levesz a lábamról!

Én ebbe legalább két légitársaság színeit meg logóját is belelátom. Nincs rá bizonyíték, de van egy olyan érzésem, hogy eredetileg ez is repülős szettbe lett tervezve és csak az utolsó percben cserélték le a feliratot.

A bal oldalon nincs hátsó ajtó...

Mert hogy csak a járda felőli oldalon van...

...egy működő tolóajtó, ami ennek a kisautónak a legnagyobb attrakciója.

 

Nincsenek megjegyzések: