2021/06/29

Matchbox CY-18 Convoy Ford Aeromax ChariToys Container Truck

A speciális kiadású Convoyoknak se szeri, se száma, de hirtelen csak egyetlen másik Code 2, azaz promóciós kiadású Convoy jut eszembe – az is ennek a szervezetnek készült és olyanom na pont nincs is.

ChariToys vajon mi?
A szerelvényen olvasható 1993-as évszám már előre sejtette, hogy a ChariToysról sok mindent nem fogok tudni kitúrni és így is lett. Létezik egy ilyen nevű dán oldal, ami használt játékokat gyűjt és az azok eladásából befolyt összeget jótékony célra használja – már amennyit a dán szövegből sikerült kihámoznom – de az biztosan nem ez a ChariToys. A Schepens Eye Research Institute és a cím már inkább segített. A Wikipédia szócikke beszédes, tehát azt tudjuk, hogy mit támogattak ezekkel a játékokkal, csak azt nem hogy hogyan, de nyilván valamilyen módon értékesítették őket. A bevezetőben utaltam rá, hogy létezik még egy Convoy szerelvény ilyen logóval. Sajnos ilyenem nincs, de alább találtok képet róla.

Ez az a bizonyos másik ChariToys Convoy szerelvény. Sajnos ilyenem nincs. (Kép: eBay)

Nagyon érdekes, hogy a csomagoláson a ChariToys emblémáján kívül semmiféle más jelzés nincs. Egyedül a doboz fenekén van pár sor arról, hogy ki a gyártó, de például Matchbox logó nincs ott sem.

Aeromax
A Ford Aeromax traktor nem új vendég e lapokon. Ha bepötyögitek a keresőbe a bal felső sarokban – mobilon nincs ilyen – akkor sokat találtok belőle. Találomra példának itt egy post, ahol nagyobb mennyiségben fordul elő.

Azt hiszem a történetével soha nem foglalkoztunk behatóbban, ami azért van, mert elég keveset lehet róla elmondani. A Ford az L-sorozatú közepes- és nehéz teherautóit 1970 és 1998 közt kínálta. A szériát Louisville-nek is becézték, születési helye után, ahol a Ford Kentucky Truck Plant terül el.

1988-ban a Ford bemutatja az AeroMax L9000-est, ami válasz a KenworthT600-asára. (A Ford az „AeroMax” formát használja a névhez. Nyilván ez lenne a helyes, de inkább maradnék a Matchbox „jó az úgy”, „Aeromax” írásmódjánál. Ha már eddig rossz volt a postokban, akkor legalább legyen egységes.) Ahogy az a teherautó gyártóknál szokás, kismillió változatban volt rendelhető a jármű, daycab-el és hálófülkével is, hogy csak a nyergesvontatókat említsem. Motorok terén Ford, Caterpillar és Cummins erőforrásokkal is szállították – ahogy az a tengerentúlon szokás.

1996-ban a Ford kiszáll a nehézteherautók piacáról és eladja a Freightliner-nek az egész üzletágat szőröstül-bőröstül. Az L-szériát a Freightliner tulajdonát képező Sterling márkanév alatt forgalmazzák, „Sterling A”, „Acterra” és „L line” neveken – ízesítéstől függően – egészen 2009-ig, amikor a Sterling Trucks lehúzza a rolót.

Ha nem kattintotok rá, akkor nem fog kiderülni, hogy milyen alacsony felbontású ez a korabeli Ford brossúra – elnézést kérek érte, de nem kis meló van benne, hogy egyáltalán van.




Vontatmány
Az elvben 40-lábas, két konténer szállítására alkalmas félpótkocsi a Matchbox Convoy sorozat egyik leggyakoribb vontatmánya, szóval ebben sincs igazán semmi újdonság. A legkoraibb inkarnációjára azért beszúrok egy linket. Cserébe a szerelvénynek külön érdekessége, hogy a két konténer amit hordoz, eltérő. Nem ismerek egyetlen másik Matchbox Convoy szerelvényt, ahol nem egyforma konténerek lennének a rakomány.

Érdekes holmi ez, nagyon sajnálom, hogy nem tudok többet a történetéről.

Kedves, macifejes embléma a Code 2 szerelvény vontatóján.

Nem ismerek másik Convoy kamiont, melyen különbözőek lennének a szállított konténerek.

Nagyon szokatlan, hogy semmilyen más felirat nincs a dobozon. Azt nem merem megmondani, hogy milyen régóta szunnyad ez, meg a következő kép a gépemen! Mit nem adnék egy olyan profi fotóháttérért, mint amilyenen ez a kép is készült...

Jól látszik, hogy a két konténer szimmetrikus, nem pedig a két oldal nyomata tér csak el és elforgatva vannak felrakva a vontatóra. Pro tipp: A befőttesgumi képes rombolni a műanyag alkatrészeket! Ha lehetséges tessenek őket eltávolítani!

Nincsenek megjegyzések: