1969-et
írunk amikor a Dodge mérnökei bevillantják a szűk szakmai
közönség felé ezt a tervezett járgányt. Egyesek szerint sokban
hasonlít a pár éve bemutatott Chevy Monza GT-re. Hétköznapi
autónak kicsit sok, így első pillantásra még ma is az. Azonban az
aerodinamikára komoly hangsúlyt fektettek, felfutóban volt ez a
tudomány. A Dodge eddigi legáramvonalasabb modelljét sikerült
megalkotni. GM fazonú, cápa szerű orrkiképzés, rövid hátsórész.
Természetesen az autó nem volt működőképes, csak
bemutatópéldány volt. Pontosabban példányok, hiszen az egykori
kevéssé publikus leírások szerint összesen 17 darab karosszéria
készült. Ezek mára már szinte teljesen megsemmisültek,
valószínűleg a formasablonnal együtt., ugyanis akkoriban még
kevésbé hétköznapi módon, üvegszálas műgyanta héjként
készült el a kocsi.
Arrafelé sem mindenki becsüli a technikai muzeális értékeket
467 centiméter hosszú, 107 centiméter magas
és 185 centiméter széles volt. Érdekes arányok, gondoljunk csak bele. Egyajtós, kétüléses kivitel
ahogyan ők akkor a jövőt gondolták. Ma már a rajta levő trükkök
akár hétköznapiak is lehetnének de akkor ezek még igencsak
előremutatónak számítottak. Az hagyján, hogy nem volt nyitható
ablaka és az egyetlen hatalmas ajtaja felfelé nyílt, de a kormány is – a tartókonzollal együtt - fölhajtható volt, gondolom a
könnyebb beszállás érdekében. Ha megnézzük a nyitott ajtós
képet, látszik, hogy még így sem könnyű behuppanni az ülésbe.
Hát még kiszállni. Ezért a kagylóülések beszálláskor mintegy
húsz centimétert megemelkedtek. A karosszéria oldalán a hátsó
fékek hűtőlevegőjének biztosítására kis nyílásokat képeztek
ki. Nem kis érdekességnek számítanak a repülőgépek fékszárnyaihoz hasonlóan
kinyitható hátsó lemezek, melyek a stabilitás javítása mellett
a fékhatás növelését szolgálták volna. Gondolom valami
irtózatosan nagy sebességre gondolhattak ekkor a tervezők, amiről
ilyen módszerrel könnyebb megállítani az autót. Megemlíthető
még a nagy hátsó hűtőrács a vékony vízszintes
osztóbordákkal.Csak ha figyelmesen nézzük, akkor derül ki, hogy
az alsó csík tartalmazza a hátsó lámpákat. Nem rossz megoldás
dizájn szempontjából. Elöl természetesen bukólámpák voltak.
Az indexlámpákat nagyvonalúan elhagyták, vagy úgy elrejtették,
hogy a fotókon nem derül ki a helyük. Érdekes az akkumulátor helye,
a bal első kerék mögött kialakított, külön kis ajtóval
ellátott rekeszben. Szintén itt találhatók a kocsi
folyadékszintjeinek ellenőrzésére szolgáló kijelzők is. Nem
volt hátsó ablak, csak egy kis periszkópos tükör nyílott ki a
tető közepén, visszapillantó gyanánt. Futurisztikus és butácska
megoldások. Ez egy prototípusnál megengedhető nyilván, viszont
ezek az ötletek nemigen kerülhettek volna sorozatgyártásba akkoriban. Néhány ésszerű
változtatásokat végrehajtva azonban a kocsi összességében könnyen mehetett volna
sorozatgyártásba is akár.
A régi mániám szerint az arányokkal foglalkozik ez a kép. És az arányok, sőt még talán a részletek is a helyükön vannak
Az
1970-ben – bordós lila színben - megjelentetett Matchbox változat
szerintem nagyon jól leképezte a fent leírt prototípust. A
prototípus - többé-kevésbé - hasonló színén (Candy Apple) túl is minden lényeges momentum
jól sikerült kicsiben is. A tetőn levő kis tükör jelölésétől
kezdve, az oldalsó légbeömlőkön át a felnyíló ajtó méretéig
és mechanikájáig. Teljesen valós módon nyílik, ami meglepő a
kisautóknál. Később megjelent zöld felsővel és bordó alvázzal is illetve ezeken kívül néhány más színkombinációval
is rövid ideig, mégis a zöld a legelterjedtebb változata. Talán
szebb, de kevésbé hasonlít az eredetire.
Ez a látvány bárhol bármikor feltartaná a forgalmat
A
karosszéria arányai, mérethelyessége a fotók alapján rendben
vannak, a részletek, például a bukólámpa és a tetőn levő kinyíló
tükör is jól van kialakítva. Az akkumulátort rejtő kisajtó viszont
hiányzik a bal első kerék mögül. A nagy nyíló ajtó mérete
és formája szinte teljesen tökéletes, még az ablakok előtti
szellőzőrést is beleszobrászkodták. A hátsó, tervek szerint
kinyíló stabilizátor/fékszárnyakat is jól jelölték. A
hátoldalon levő fekete hűtőrácsot a beltér anyagából
készítették feketére. Ennek gondolom inkább gyártástechnológiai oka van, merthogy az eredetin a karosszéria színére volt színezve.
Viszont az osztását nagyon elnézték. Kicsiben inkább sűrű
rácsot alkottak oda, ahol eredetiben inkább csak osztóbordákról
beszélhetünk. A kipufogót teljesen elhagyták, pedig nem lett
volna nehéz kialakítani a két lapos kis hasábot.
A
beltér kialakítása teljesen jó, az ülések helye és formája az
eredetit nagyon hozza. Külön említést érdemel a kormánykonzol illetve a finoman kimunkált kormánykerék. Az én gyerekkori példányom a
finoman közepesen kímélő módon játszott kategóriába esik, így ez az alkatrész valami
csoda folytán eliminálódott. Arra viszont emlékszem még, hogy
milyen furcsa, vagy legalábbis a megszokottól eltérő kormánya
volt.
A tarnzisztorkor hajnalán
Rács ez is, de az eredetin kevesebb osztás van rajta és az alsó csíkban ott a lámpa is
Nyílik, mint az igazi
Nem az ajtónyílás nagysága miatt volt körülményes a beszállás. Bár Udo biztosan ide is magabiztosan reppenne be
Két
érdekesség a Chargeremmel kapcsolatban, befejezésképpen. Ez egy
duplán gyári hibás autó. Egyrészt az egyik tengelyében van egy
nagy gyári kanyar, ami miatt nemhogy egyenesfutásról, de egyenesen
bekanyarodásról beszélhetünk a gurításánál. Másrészt, ahogy
a képeken is látszik a szélvédőjét sikerült rendesen
félreszegecselni, mert hatalmas rés van a kaszni és az ablak
között. Bár gondolatban helyére mozgatva az ablakot lehet, hogy
annak a méretével, vagyis a kontúrjával van a hiba, ezért nem
illeszkedhetett volna sehogy sem.
Hibás az ablakrögzítés, ezért van a hatalmas rés. Viszont jól látszik a periszkópos tükör fedelének jelölése
Lapos és áramvonalas is, bukólámpástul, légbeszívóstul
Rendesen kimélyített légbeömlők
Techno 1969
Dodge Charger Mk lll.
3 megjegyzés:
Nálam ez a kocsi pont az "ajtaja" miatt nem volt nyerő: mindegyiknél pontatlanul illeszkedett a kasztnihoz, ezen kívül mivel ez a kocsi nagy részét kiteszi, hajlamos szétnyílni ha felemelik, főleg, ha kicsit már lazább a zsanér. Képen jól mutat, játékként emiatt viszont nem tökéletes.
Igen ezt én is így látom, ösztönösen pont ott fogja meg a gyerek ahol nyílik. Mindazonáltal a valóság volt ilyen, tehát ezért lett a modell is ahhoz hasonló. Itt nem a praktikum diktál.
Nekem nem tetszik van az MB-knek egy olyan csoportja mai nekem nem tetszenek és ez abba tartozik. Viszont azzal azért tudnék vitatkozni hogy a Viper-ig nem vonultattak fel semmit és csak ez a kocsi volt az egyetlen ilyen. Ugyanis a Dodge-nál csináltak valami hasonlót, 84-ben még pedig: Dodge M4S Turbo Interceptor-t. A Száguldó bosszú című filmben még szerepelt is.
Megjegyzés küldése