Kissé
nosztalgiába révedve nézegettem a gyűjteményem oldtimer
darabjait, és megállapítottam, hogy némelyik elég becsületesen
el van készítve. Hozza a műszaki tartalmat, a hozzáértést, a
hangulatot. Innen visszanézve, az adott kor hangulatát. És ez egy
jó érzés, hogy egy ilyen kis fémdarab, komoly emlékeket
villanthat föl a memóriákban.
Bogár-e vagy angyal?
Természetesen
mindkettő, hiszen az univerzális Volkswagen kafer erre is alkalmas volt. Ezért
a német ADAC segélykocsinak használta. Csak összehasonlításként,
mifelénk akkoriban a segélykocsik – sárgaangyalnak hívták
többnyire – kis Steyr Puch-ok voltak, amiket aztán fokozatosan
váltottak le a Trabant kombik. Tény, hogy sok felszerelést még a
Volkswagen sem vihetett magával, jobbára inkább a szerelő
tudására és tapasztalatára lehetett támaszkodni. Jó dolog - az
elsősorban német - modellautó gyártók részéről, hogy
igyekeznek a mindennapok járműveit megjelentetni kicsiben.
Indulásra készen a segélyszolgálat
Bogár vagy (sárga)angyal
A –
közel negyven éve – a birtokomban levő példány, kisebb
kopásoktól eltekintve, elfogadható állapotban maradt fenn. Annak
ellenére jól megőrizte eredetiségét, hogy anno olykor-olykor még
elő is vettem a szivacsbetétes műanyag(!) dobozából és kicsit
játszottam vele. Olyan nagyon eredeti korában sem gurult, ennek
valószínűleg a lágy tengely korai elgörbülése, a gyárilag a
műanyag doboztető által a szivacsba szorított kerekek voltak az
okai. Ez a legtöbb Schuco kisautónál jellemző volt, mert így
rögzítették a kisautót a dobozban, hogy ne mozogjon. A doboz
aljába egy kis kartonlap volt illesztve amin az aktuális
modellkínálat volt fölsorolva. Akkoriban én itt jelölgettem be a
kívánságlistámat.
A műanyag doboz immáron a szétporladt szivacs nélkül
A doboz aljában levő kis terméklista a megjelölt óhajokkal
Mindezeken felül én inkább finoman
tologattam anno a járműveimet az autópályás gyorsulások és a
korabeli filmekből ellesett karambolos akciók léptékhelyes
lemodellezése helyett. De nem is ezért okozott örömet a
kézbevétele. Valahogy nagyon éreztem vele azt a németes
precizitást, ahogy arrafelé a műszaki dolgokat megálmodják és
elkészítik, legyen az eredeti méretű vagy modell nagyságú.
Nagyon aprólékos, nagyon arányos. Mindenesetre érdemes elidőzni
a részleteken, a hűtőrácsok finomságán, a lámpakiképzéseken
a vékony ablakokon, a sárga villogó finom kidolgozásán vagy az
autentikus öntapadós matrica apró, olvasható betűin.
Szépek a feliratok
Az alján a pontos típusmegnevezés és a főbb adatok találhatóak, a műszaki részek inkább csak jelképesek
Meg kell
jegyezni, hogy a modell matricázása hiányos az eredeti
autóhoz
képest, de ez valószínűleg gyárilag volt ilyen, nem az idő során kopott le
róla. A katalógusfotó alapján még a tetejének is fehérnek kellene lennie, de ez is csak sárga maradt. Még a dísztárcsáit is igyekeztek Volkswagenesre
kialakítani. Ez is egyébként jellemző volt a Schuco modellekre,
külön dísztárcsa járt az egyes típusoknak. A nyitható ajtók
finoman, pattanásmentesen nyílnak-záródnak.
Ilyen egy finom Schuco ajtómechanika. Az a kis műszerfal öntvény megérdemel egy komolyabb rátekintést, mert nagyon finom kialakítású
Belső tér
kidolgozása minimális, de az eredetihez hasonló. Érdekesség,
hogy a Schuco modelleknél a főbb adatokat megjelenítették a
kocsik alján is. A kocsi állapota ennyi év után is jónak mondható, némi játszási kopás természetesen előfordul rajta. Igazából nincs is mit ragozni rajta, beszéljenek
a képek és nosztalgiázzunk egy kicsit.
Azok a hetvenes évek, persze tőlünk kissé nyugatabbra
Testvérek, unokatestvérek, rokonok
Talán a keréktávolság egy kissé szűk, de a többi rész rendben van
Nagyon finoman nyílnak az ajtók és igen stabilak is
Elindult szolgálatba
A kormány fémből van, az ülések műanyagból
2 megjegyzés:
Vicces, hogy a 2012-es összefoglalóban azt írtam, hogy Te csak átalakításokat publikálsz, erre tessék, itt egy gyári állapotú autóról szóló bemutató! 8-) Tök jó, nagyon tetszik a gép!
A műszerfalról a fotók hogy készültek? Egy másik donorból, vagy ezt a példányt szedted szét valamiért?
A műszerfal természetesen egy másik Schucoból származik, de ezek azonos elven működnek.
Valóban akad majd a jövőben néhány úgynevezett autótesztem mint ahogy a nagyobb testvérnél nevezik, vagy másképpen modellautó ismertető. És inkább régebbiekről...
Megjegyzés küldése