2010/09/10

Matchboxon kívüliek: Efsi Mercedes-Benz LP nyergesvontatók


Teljesen beleszerettem és nem csak a különböző változatairól találtam jobb-rosszabb képeket a neten, hanem az eBay-en is leltem egy aukciót, ahol az eladó két, makulátlannak tűnő szerelvényt árult. Az esélytelenek nyugalmával, egészen minimális összegekkel – tán 2-2 dollár – licitáltam is rájuk, majd szinte el is feledkeztem róluk. Aztán jött az értesítő, hogy nyertem. Óriási mázlim volt, mert az értékük és az európai eBay-en tapasztalható árak töredékéért jutottam hozzájuk. Persze ehhez kellett a családi amerikai kapcsolat, ahová olcsón el lehetett postáztatni őket, meg rengeteg türelem, hogy jöjjön ide valaki, aki hajlandó nekem elhozni őket. A türelem kamiont terem: megérkeztek! (Az első linken az NRFB állapotukról is van kép, tessenek kattintani!)

Nagyon igyekeztem, hogy a megmintázott Mercedes-Benz LP sorozatról érdemi információt facsarjak ki a netből, de nem állíthatom, hogy sikerrel jártam volna. Leginkább az fúrta az oldalamat, hogy létezett-e háromtengelyes nyergesvontatóként. Kéttengelyesként biztosan igen – mint ahogy azt a mellékelt ábra is mutatja. Nem sikerült meggyőző bizonyítékot lelnem, és magának a Mercedes-Benz-nek az oldalán is olyan kép van, ami egyrészt bélyeg méretű, másrészt pont a kritikus részt takarja egy tereptárgy. Röviden összefoglalva: Nincs tudományos bizonyíték arra, hogy létezett ilyen, háromtengelyes nyergesvontató, amit az Efsi megmintázott.

Ami viszont a játékszert illeti, az legalább annyira tetszik, mint a korábban már bemutatott testvére. Sajnos sem a kiadás évéről, sem az Efsi-nél használatos négyjegyű számáról nincs semmi információm, ezért ezeket sajnálatos módon de passzolnom kell. Az alapok teljes egészében megegyeznek a platós teherautóéval. Ott van a vonóhorog helye hátul, illetve a billenthető platóhoz a tengelyhez is ott a rés, csak természetesen ezekben a világon semmi sincs. Mindkét utánfutó alapját az a nem túl masszívnak tűnő fémváz adja, amely szintén nem túl acélosnak tűnő két tengelyen fut. A különbség közöttük pusztán a műanyag felépítmény. Érdekes, hogy míg a dobozt két szegecs tartja a helyén elől-hátul, addig a faplatós-ponyvás felépítményt csak egy. Itt elől egy szegecs, de hátul csak két fül rögzíti azt. A ponyva és a plató két külön műanyag darab – ez talán látszik is a színükből. Kis fülecskék tartják őket össze és némi nyomorgatás árán talán szét is lehetne választani őket, de eszem ágában sincs szilánkos törést okozni nekik, ezért maradnak úgy ahogy vannak.

Az 1:87-hez méretarányú szerelvények valami olyasmit nyújtanak, amit amihez hasonlót a Matchbox Twin Pack szériájában láthattunk. Ha a cég a Superfast-éra előtt készíti el ezeket, akkor gyanítom valami szakasztott hasonlót láthattunk volna viszont. „Veszélyesek” ezek az Efsi holmik, vessetek csak ezekre egy pillantást!

Efsi Mercedes-Benz LP nyerges, platós-ponyvás félpóttal. Ki tudja nyelvbotlás nélkül felolvasni a feliratát?
Ismét Majorette-szerű kerekek.
A plató és a ponyva két darabból.
Olyan fülecskék tartják őket össze, amiket nem mernék molesztálni.
A vontató teljesen ugyanaz az öntvény, mint a nem nyergesvontató verzióknál, csak az extra alkatrészek nincsenek benne.
A vontatmány csak úgy emelhető le, ha teljesen elfordítjuk jobbra.
Az ott hátul a vonóhorog és ezzel együtt a dönthető plató tengelyének a helye.
A félpót váza nem túl acélélos, mint ahogy a tengelyek sem.
Dobozosban ugyanez.
Jól nézzétek meg kinyitott ajtókkal, mert hogy többet nem fogom kifeszegetni az ajtajait, az biztos!
Ez a zöld-fekete szín kombó is jól áll neki.
 Két tengellyel biztos volt ilyen nyerges. De hogy hárommal?

4 megjegyzés:

porsche írta...

Nekem tetszenek. Főleg a linkelt Daf 3300-as.

RÁJEN írta...

Én a járgányokért nem vagyok oda, de elismerem, remek darabok.
És az ilyen potom bulikért nem tudok leszokni az ebayről :D

Sam. Joe írta...

Porsche: Jaja, az is nagyon tetszik.

Tommi írta...

A zöld nagyon beindította a nyálelválasztásomat. :-)