2009/06/01

Matchbox MB-63 Volkswagen Golf GTI

A Volkswagen a hírnevét a Bogárnak, a szerencséjét a Golfnak köszönheti. Erről bővebben már az első generációs Golfról szóló anyagban olvashattatok. A Matchbox kínálatában közel sem az első, doboz Golf volt az egyetlen, amit feldolgoztak.

Volkswagen Golf második generáció

A dobozautók divatja leáldozóban volt az 1980-as évek elején, így a legömbölyített vonalakkal operáló második Golf generáció megint csak jó időben volt a jó helyen 1983-as premierjekor. Elődjéhez képest minden dimenzióját tekintve nőtt egy picit: a tengelytávja 7,5 centit, a hossza 18-, a szélessége 5,5 centit, a magassága meg kemény 5 millimétert, míg súlyt bőven szedett magára, egy jól khmm... „megtermett” embernyit, 120 kilót. A Frankfurti Motor Show-n debütáló autóból végül körülbelül 6,3 millió darab talál gazdára szerte a világon. Míg az első generáció számos néven jelent meg a különböző piacokon, a második generációnál úgy döntöttek, hogy egységesen Golf lesz mindenhol. Ez leginkább az amerikai piacon eredetileg használt Rabbit (Nyuszi) név miatt ráragadt „tüncimünci, csajomkocsija” imidzs megváltoztatása okán történt; hogy ne gondolják minden férfiről, aki ilyenben ül, hogy nemileg másként gondolkodó. Míg az első generáció jó hosszú életet élt meg a fejlődő piacokon való továbbgyártása okán, a második generációt Németországban 1991-ig gyártják és máshol is csak egy évvel tovább.

GTI vajonmi?

Az első generációs GTI sikerét igyekeztek megismételni a második generációval is, a GTI három-, vagy ötajtós sportos modellt jelentett. A második generáció első GTI szériája örökölte az első generáció utolsó GTI szériájának 1,8 literes, üzemanyag befecskendezős, 110 lovas sornégyesét. Bár később nagyobb hengerűrtartalmú, illetve 16 szelepes motorokkal a teljesítmény nőtt, ezek minket nem annyira érdekelnek, merthogy amit a Matchbox megmintázott, az az első. A felszedett kilók miatt az új GTI lomhább, mint az előd.

A második generációs Golf a Matchboxnál

A Matchboxnál először az 1986-os katalógusban bukkan fel a GTI mint MB-56. A cég régi szokása, hogy az adott típuson belül a legmagasabb felszereltségi szintet, vagy éppen a legnagyobb teljesítményt képviselő verziót mintázza meg, ha az nem igazán különbözik a szolidabb változatoktól. A háromajtós, második generációs Golfnál ez a különbség a négy világítótestet jelenti a hűtőmaszkban. Ez a vonás meg is van a Matchboxnál, amit kiegészít egy GTI felirat. Túrtam jó sokat a netet és azokon a második generációs GTI-ken, melyeknek a hűtőrácsán ott ez a három betű, bizony a másik oldalon – ha szemben állunk az autóval, akkor a VW emblémától jobbra – található. A modell erénye, hogy nyitható a motorházteteje, ami a sornégyes sziluettjét rejti. Viszont a fedél pántját egy csúnya fémdarab tartja a helyén, ami belóg az utastérbe. Emiatt a műszerfal gyakorlatilag nem létezik. Az egész megvalósítás nagyon emlékeztet a már tárgyalt, 1987-es MB-24 Nissan 300 ZX-re. Nem lennék meglepve, hogyha a két modell tervezője ugyanaz a személy lenne. Minél többet nézem, annál erősebb az érzésem, hogy valami nem stimmel vele. Az a benyomásom, hogy a tető nem nyúlik elég magasra olyan, mintha chop-top lenne, ami különösen hátulról, a hátsó ajtónál látszik nagyon. Az utolsó európai katalógus, amiben nyoma van az MB-56-nak, az az 1989-es. (Ugyanebben az időszakban, azaz 1986-tól 89-ig az USA-ban ugyanez a modell MB-33.) Azt a verziót, ami nekem van, minden forrásom 1991-re datálja és a ROW területre (Rest of the World, azaz mindenki aki nem az USA) helyezi, mint MB-63 és csak erre az egy évre. Az érdekes az, hogy katalógusban nem leltem nyomát. A doboza valamelyest nyomra vezet, ugyanis egy 1991-es keltezésű, MC-10 tízes csomagból van, ami Angliából származik, úgyhogy hajlamos vagyok elhinni a források állítását. (Bocs a katasztrofális képért, de a kora októberi idővel járó fényviszonyok nem segítik a fotózást.)


Egy évig gyártották így: MB-63 Volkswagen Golf GTI.
Absztrakt. Aha.
A motorháztető nyitható, alatta a sornégy körvonalai.
Ezt a képet szándékosan világosítottam ki ilyen csúnyán. Így jál látszik a GTI felirat a rossz oldalon.
Ebből a szögből látszik talán a legjobban, hogy valami nem egészen stimmel az arányokkal, kicsit chop-top lett szegényke.
Gyári sajtófotó az eredetiről. A GTI felirat pont a másik oldalon van, mint a Matchboxon.
Matchbox MC-10, ebben érkezett.

5 megjegyzés:

porsche írta...

Szerintem nem a tetővel van a gond, hanem az ablakok kezdődnek túl magasan, hátul pedig a lámpa és a lökhárító közötti rész túl vastag. Ha a tetőt még magasabbra vitték volna, egy hatalmas első szélvédőt kapott volna szegény. Kár ezért, pedig nagyon igényes modell lehetne, tekintve a műanyag lökös és kerékíveket.
Nem rossz ez a 10-es pakk, bár nem értem miért van benne két Land Rover.
A Cherokee-n van vonóhorog, jól látom?

Sam. Joe írta...

Igazad lehet arány ügyekben. Az, hogy mi kerül be az ilyen pakkokba az szerintem totálisan a véletlen műve, meg gondolom azé, hogy miből van besülve raktáron. A kék műanyag tálcát amiben vannak viszont a Landykra öntötték. Igen, van horga.

Névtelen írta...

Nekem egy Majorette 2-es GTI-m van, azon is a 4 lámpás hűtőrács van, és jó helyen van a GTI felirat. Meg még 1 Golf 1-es GTI-m is van Maisto-ba.

Ikarus 256 írta...

Nekem NRFB TP-ben van szürke Golfom, egy gumicsónakhoz. Tetszik. :-)

Tommi írta...

Nekem kétféle Matchbox Golf GTI-m van, meg egy Majorette-m, illetve egyik jóbarátomnak van a következő poszt tárgyából, a magyar gyártmányúból, csak sárga.