1970 körül a Matchboxnál előszeretettel mintáztak meg koncepcióautókat, amiket én olyan nagyon sohasem szerettem, mondván "egy kisautó az legyen >>igazi<< ”. Az elmúlt pár évben is be-becsúszott egy-egy koncepció, de leginkább olyan autók, amikről sejteni lehetett, hogy abból sorozatgyártású modell lesz, de közel sem olyan tömegben, mint régen. A tavalyi Best of Muscle sorozat második tagja viszont megint koncepcióautó. A BoM sorozatot amúgy nem tartom valami sokra, de ez a darab remek ürügyet szolgáltat arra, hogy végre foglalkozzak az amerikai autógyártás egy legendás alakjával.
Ford Shelby Cobra 2004 koncepcióautó
A Ford Shelby Cobra koncepcióautót 2004-es Nemzetközi Autó Show-n mutatták be Detroit-ban. A roadster tisztelgés az eredeti, 1964-es Carroll Shelby-féle Shelby Cobra előtt. (Róluk részletek majd alább.) A koncepcióautóba egy teljesen alumíniumból készült, V10-es, 6,4 literes motort építettek, amely 605 pacit és 679 newtonméteres nyomatékot présel ki magából. A szörnyet egészen 10 000-es percenkénti fordulatig engedi pörögni az elektronika és a Ford azt állította róla, hogy 420 kilométeres sebességre is képes lenne vele az új Cobra, de óránként 160-ban limitálták a maximális sebességét. A Cobra koncepcióautó alvázához a széria Ford GT alvázát használták fel, de alaposan átdolgozták, hogy a 61 centivel rövidebb középmotoros koncepcióhoz megfelelő legyen. Ugyanebből a szériaautóból használták fel a felfüggesztést és a hatsebességes kézi váltót is. Bár a koncepcióval igyekeztek az eredeti Cobrát felidézni, számos olyan vonást vonultat fel, ami a széria amerikai Fordokról ismerősek. A végeredmény meglehetősen minimalista lett, de nekem alapvetően tetszik. Természetesen az olyan XXI. századi úri hívságokat is beépítettek, mint a Hi-Fi és a légkondi.
Hogy valaha is gyártásba kerül az új Cobra? Nagyon nehéz megjósolni de én attól félek, hogy nem. A retroautók divatja lecsengőben van az USÁ-ban, a szerintem fantasztikus megjelenésű PT Cruiser gyártását nemrég fejezték be – igaz, kilenc éven át gyártották, ami bőven elég ahhoz, hogy a viszonylag gyors modellváltásokhoz szokott amerikai piacon bőven kifulladjon a kezdetekkor nagyon népszerű forma. A szintén retró ihletésű Ford Mustang ugyan népszerű, mint ahogy a Dodge Challenger is, hiszen mindennapi autózásra is alkalmasak a tengerentúlon, de egy igazából csak játszóautónak alkalmas roadster nem lehet üzletileg sikeres a jelenlegi gazdasági helyzetben. Jó példa közvetlenül a cég háza tájáról és közelmúltjából a Ford GT, amiből le sem gyártották az eredetileg tervezett mennyiséget.
Carroll Hall Shelby
1923 január 11-én született az amerikai Leesburg-ben, Texas államban. Miután a második világháborúban teljesített szolgálatot, mint vadászpilóta, az 1950-es években amatőr aztán hivatásos autóversenyző lett. Indult a Le Mans-i 24-órás versenyen, a Formula 1-ben, versenyzett a Maserati és az Aston Marton csapatoknál, majd 1959-ben egészségügyi okokból visszavonult a versenyzéstől. Nagy teljesítményű autók vezetését oktató iskolát nyitott és a Shelby-American céget, ahol megtervezte és megépítette a legendás Cobrákat. Az autóhoz a brit AC Ace alvázait és karosszériáját használta fel, de a 2/2,6 literes, soros hathengeres motorokat az amerikai Ford V8-as motorjaira és a hozzájuk méretezett váltókra cserélte. A könnyű alváz és karosszéria a nagy teljesítményű motorral összeházasítva a kor egyik legsikeresebb sportkocsija és versenygépe lett. Shelby konstruktőri hírnevét megalapozta a Cobra, így a kor számos meghatározó autójának létrehozásában vett részt, először és hosszú időn át a Fordnál, de később „a nagy hármas”, a legnagyobb amerikai autógyártók valamennyi tagjánál vett részt járművek fejlesztésében. Itt azonban megszakítanám a történetet. Egyrészt a Matchboxnál megmintázták a Shelby Cobrát is – hogy ne menjünk messzire a Best of International sorozat harmadik tagjaként – ezért szeretném az eredeti Cobráról szóló részleteket oda tartogatni. (Szerettem volna sorban feldolgozni a „Best of” sorozatokat, és bár logikus lett volna előre venni a BoI-t, de pechemre a Cobra a harmadik BoI.)
Matchbox Ford Shelby Cobra Concept
„Természetesen” nem a BoM sorozatban debütál a Cobra koncepció, hanem már 2005-ben megjelenik, mint MB-42, 2006-ban MB-08, 2007-ben pedig MB-11-ként az 1-75 sorozatban. Azért annyi jóérzés van a Mattelben, hogy a 2008-as 1-75 sorozatba nem teszik be a Cobrát, de ha vettek egy pillantást Areh gyűjteményére, akkor látni fogjátok, hogy gyakorlatilag a 2005-ös verziót kapjuk meg BoM-nak a kék egy másik árnyalatában, más felnivel és az eredetire jobban hasonlító festéssel a faron. A többi részlet teljességében ugyanolyan. Tulajdonképpen az eredeti autóról készült képeket és a Matchboxot összehasonlítva én elégedett vagyok a kisautóval. És ti?
6 megjegyzés:
Szép!
Nekem mondjuk a régebbi Fordok - Escort, Granada - jobban bejönnek!
Tény, hogy az eredeti autó gyönyörű, a Matchbox pedig hűen lemásolta. Az egyetlen bajom vele, az ami a többi koncepcióautójával a Matchbox-nak: a koncepcióautók általában nem jelennek meg ötféle festéssel, elég ha egy autót összerak a gyár. A Matchbox pedig újra és újra hozzájuk nyúl. Ezeknél nincs olyan licenc szerződés, hogy csak olyan festéssel lehet kiadni, ami valóban létezik?
Erről a licences dologról eszembe jutott az Alfa Romeo Giulia esete, és megnéztem, hogy lesz-e idén az 1-75/1-100-ban. Nem lesz... Lehet, hogy most cserélik az öntőformákon a nevet. :-)
PMGabi: Mondjuk azok európai Fordok, de én is kedvelem őket.
Ikarus 256: Hát látod, ezek szerint ennél a darabnál nincs. Pont a Giulia lesz érdekes, hogyha eltérnek a piros-zöld színtől, akkor nem lehet többé Giulia. De fogadok, hogy lesz más színben, csak átkeresztelik GT 1300 Juniornak.
http://matchboxmemories.blogspot.com/2008/10/mb-32-alfa-romeo-giulia-sprint-gta.html
Jaja, pont ezért írtam a név javítását. :-)
Nekem is tetszk.
Megjegyzés küldése