Pár hete megvettem életem első Hot Wheels kisautóját. El kell szomorítsam azokat, akik most valami jó kis Hot Wheels vs. Matchbox flame-et várnak, mert nem fognak ilyet olvasni. Egyszerűen arról van szó, hogy nekem a Hot Wheels gyerekként kimaradt, nem köt hozzá semmi. Mindig megnézem őket a hipermarketek polcain és konstatálom, hogy oda is beütött a csicsakorszak, egy csomó modelljüket agyonvágják ocsmány festéssel, bling-bling diszkófelnkikkel és idétlen ültetéssel, ugyanakkor számos olyan modell van a kínálatban, ami beindítja a nyálelválasztásom. Viszont az anyagi és tárolási korlátok miatt mindig ismételni kell magamnak a boltban állva, hogy „nem veszünk Hot Wheels-t!” Most mégis megszegtem ezt a szabályt, mert a Mattel mindkét kisautómárkájában megjelent ugyanaz a jármű és fúrta az oldalam, hogy mennyire plagizál a cég saját magától.
A Corvette legenda kezdeteiről már értekeztem az első generáció utolsó modellévében megjelent változat kapcsán. Hogy jó nagyot ugorjunk időben, rögvest az aktuális Corvette generáció, 2009-es modellévben debütáló csúcsmodelljére váltunk, a ZR1-re. (Egy kis háttérinfó: az amerikai autógyártók modellévei nincsenek összhangban a naptári évvel. Tehát a 2009-es modellév 2008 harmadik negyedévében kezdődik csakúgy, mint az amerikai pénzügyi év is, de ennek miértjeibe ne menjünk bele, egyrészt unalmas, másrészt számunkra érdektelen is.) A Corvette generációit egyszerűen különbözteti meg a szakzsargon, az első, 1953-1962 között gyártott széria a C1, az éppen aktuális, 2005-től gyártott a C6. Állítólag 2012-ben várható majd az új, C7 széria, szóval a C6 még pár évig velünk marad. A Corvette-nek mindig megvolt az a vonzó tulajdonsága, hogy a konkurens sport és szupersport autókhoz képest olcsóbb volt, miközben azokkal teljes mértékben vetekedő teljesítményt és szolgáltatást nyújtott. Persze, egy hétköznapi autó árától messze északra tanyázott a szám a Corvette árcetlijén, de még mindig közelebb hozzá, mint a konkurensekén. Az évek során a különböző generációkon belül kialakított speciális kiadások alaposan el tudtak rugaszkodni ettől az alapelvtől. Az alap Corvette-ek is bőségesen elegendő teljesítményt nyújtanak ahhoz, hogy a tulajdonosuk kinyírja magát bennük és komoly károkat okozzanak a környezetükben is. 2005-ben az első C6 a hatliteres, LS2-es V8-as motorral 400 pacit produkált, a 2008-as modellévre megkapta az LS3-as, 6,2 literes, 430 lovas V8-ast. Jelenleg ennek a szörnynek az alapváltozatát 49 415 amerikai dollárra taksálja a GM. 2006-ban debütál a Z06, ami megkapja az LS7 kódnevű, 7008 köbcentis, 505 lóerős small block V8-at – small, muhahahahahahahahaha. A Z06 nem csupán motorikusan tér el az alap C6-tól, számos elemét könnyű, ugyanakkor nagy szilárdságú anyagokra cserélték, alumíniumra, magnézium ötvözetekre, titániumra, de bevetettek szénszálas műanyagot is. Ennek következtében az autó jelentősen könnyebb lett, mint az alap C6. A különleges anyagok okán is egy pöttyet drágább lett: az alapkivitelű Z06-ra 77 520 dolláros végfelhasználói árat javasol a GM – bár gyanítom most a válság okán ebből lehet alkudni a kereskedőnél.
Ezzel el is érkeztünk a General Motors által jelenleg kínált csúcs Corvette-hez, mai szeánszunk tárgyához a ZR1-hez. Ebben az LS9 kódnevű, 6,2 literes alumínium V8-as dolgozik, melyet megfejeltek egy Eaton-kompresszorral. Így hivatalosan 638 lóerőt présel ki magából. A ZR1-es ugyan nehezebbre sikerült – a kompresszor miatt –, mint a Z06 és a súlyelosztása is változott, 52-48 százalékos megoszlással lett orrnehéz, ami azért még mindig nagyon közel áll a tökéletes 50-50 százalékos eloszláshoz, kapott pár olyan fejlesztést, amitől a műértők hajlamosak hosszú nyálcsíkot húzni maguk után, mint egy felturbózott csiga. A karosszériaelemek szénszál-erősítésű műanyagokra cserélődtek és némelyik új is a külsőre tejesen azonos alap C6 és ZR1-hez képest. Köztük van az orron lévő, bokalemetsző spoiler, kompresszort megmutató, ablakos motorháztető – ami szerintem állati gagyi. Sokkal érdekesebb az elektromágneses elven működő aktív, szabályozható felfüggesztés, vagy az opcionális, kerámia fékek. Ezektől a csecsebecséktől az ár is elindult a csillagok felé, az alap ZR1 106 520 zöldhasút kóstál, több mint dupláját annak amennyit a C6-ért kérnek. A ZR1 olyan szuper-sportautókkal konkurál, mint a Porsche GT3 (javasolt végfelhasználói ár: 107 500 – 124 900 dollár), a Lamborghini Murcielago (369 200 dollár), vagy a Ferrari 599 GTB (264 034 – 273 845 dollár).
8 megjegyzés:
Azt figyeled, hogy a Matchbox teteje karbon-hatású műanyag? :)
Ha nagyon meresztgetem a szemem, akkor észre lehet venni, amúgy nem tűnt fel. 8-) Azt viszont nem tudom eldönteni, hogy a magasabb Matchbox tető az élethűbb-e, vagy a laposabb Hot Wheels.
Nekem a HW jobban tetszik... Ja és a HW edisönből már van itthon mindkét színben (piros meg a kék)
Hogy őszinte legyek, nekem mind a 2 verzó tetszik, de a szívem a Matchbox felé húz....
Azt én sem tudom, melyik tető a jobb, de a Matchbox alapjában véve realisztikusabb, mint a Hot Wheels.
Ciki lett volna, ha saját maguktól lopnának. Az meg szánalmas, ha ugyanazt adnák el két külön márkánál. Ezt azért még a Mattel sem csinálná meg. :-)
8-) Muhahaha, ha szabad megjegyeznem! Emlékezz erre, a megjegyzésedre! Holnap kezdődik a munka, de előre veszek valamit, hogy bebizonyítsam, hogy a Matchbox a története során egyáltalán nem habozott khm... újrahasznosítani bizonyos dolgokat!!! 8-)
Hajjajj! Már várom, hogy mit hozol össze.:-D
Két hétig megint nem leszek jelen a neten, csak mint leskelődő. Addig ugyanis szivatás lesz az egyetemen. Holnap kezdek vállalati gazdaságtan vizsgával. :-S
Megjegyzés küldése