2024/04/26

Matchbox MB-12 Citroën CX Ambulance

A közelmúltban foglalkoztunk a Citroën CX civil, premierváltozatával. A post a megmintázott autó típusismertetőjét is tartalmazza, szóval az előzményekért tessenek kedvesek lenni visszakattintani! Már csak azért is, mert jelen post annak a bejegyzésnek a közvetlen folytatása.

Számomra a Matchbox akkor dobta le a Citroën-atomot, amikor 1983-ban, 11 éves koromban piacra dobta a Citroën CX mentőautó változatát. Meglátni és megszeretni egy pillanat műve volt! Akkor már nagyon-nagyon szerettem volna egy „rendes” mentőt, a Stretcha Fetcha bár mentő volt és birtokoltam is, sohasem szerettem. Úgyhogy valamilyen ajándék pénzből – nem zsebpénz, nekem olyan soha nem volt – magam vettem meg magamnak! Még arra is emlékszem, hogy a budapesti Párizsi utca, Váci utca felőli végéhez közeli játékboltban. (Nagyon régóta nincs már meg, mikor utoljára arra jártam, valami nevetségesen drága ruhák boltja volt ott.)

Az érdekes az, hogy a civilhez képest tulajdonképpen lebutították az öntvényt és mégis tetszik. Oké, hogy kapott tisztességes megkülönböztető jelzést, de az oldalablakokat egyszerűen „lefalazták”. Ha azt veszem ez nagyon igénytelen, mert a valóságban is létező, CX Break-ekből készített betegszállítók és esetkocsik természetesen mind rendelkeztek oldalablakokkal, melyeket így vagy úgy – cserével vagy matricázással – áttetszőkké varázsoltak, nyilvánvaló hogy miért. Több felépítménygyártó is készített esetkocsit, de ezek jókora tetőmagasítást kaptak, hogy a személyzet ha nem is kiegyenesedve, de legalább görnyedve tudjon dolgozni, ne csak ülve, az infúziós zacskókat legyen hová a páciens fölé akasztani. Talán meglepő, hogy ilyen – az áruszállítókra épülő mentőautókhoz képest – szűkös járműből is készült mentőautó, de gyanítom, hogy az úthibákat csodásan kisimító, elképesztő hidropneumatikus futómű lehet a fő ok. Kérdezzétek csak meg az újszülött-mentőket, hogy mennyire örülnének egy ilyennek! (Közszolgálati jelleg: Ha egy mentőautót minden megkülönböztető jelzését használva, lassan láttok közlekedni, akkor nem bolondult meg a személyzet, hanem olyan pácienst szállítanak, akinek minden zökkenő életveszélyes. Legyetek türelmesek!)

Amit a Matchbox faragott a civil, széria CX Break-ből is teljesen hiteles. Létezett ilyen betegszállító, kép is van róla, mellékeltem!

Citroën CX Break mentő 1976-ból. Mint láthatjátok, a dízelmotort is ajánlja a gyár, ami egyértelműen azt sugallja, hogy ez inkább betegszállításra ajánlott kivitel. Esetkocsikat megemelt tetővel - sőt, akár három tengellyel - több felépítménygyártó is készített. Ezt a kivitelt - úgy tudom - a Heuliez. Egyáltalán nem szokatlan hogy egy autógyár egy kis szériás kivitel kialakítását kiszervezi.
(Kép: Citroenet)

Tehát az ablakok igazolatlanul hiányoznak, de cserébe a dekor feltűnő és gyerekként nagyon menőnek láttam. Érdekes, hogy nem egy különösebben ritka darab, pedig mindössze egyetlen évig szerepelt az 1-75 sorban, 1983-ban.

Őszintén szólva nem emlékszem, hogy amit e képeken láttok még a gyerekkori példányom, vagy utólagos beszerzés, de talán mindegy is, felnőtt gyűjtőként is pont annyira szeretem, mint gyerekként!

És a Citroën CX Break történetnek itt még nincs vége, maradjatok vételen!

Az alváz megegyezik a civil változatéval és még fémből készült.

Rendes megkülönböztető jelzést kapott, de akkoriban ez természetes volt. #regenmindenjobbvolt

Az oldalablakokat egyszerűen lefalazták, ami nagyon nem hiteles, de az így nyert teret egyszerű, ugyanakkor feltűnő dekorhoz használták fel.

A nyitható, hátsó ajtó ugyanakkor megmaradt és a vonóhorog is - ennek később lesz értelme, de ezzel majd egy másik bejegyzésben foglalkozunk.

Nem látszik jól, de a civil változatban az oldalablakokat adó alkatrész megmaradt eredeti hosszában, mint ahogy a beltér is változatlan, két üléssorral.

Nincsenek megjegyzések: