2022/01/02

Matchbox CCY004 Convoy Collectibles – Corona Kenworth W900 Conventional Aerodyne

Azt hiszem soha nem írtam le még ilyen részletesen ennek a vontatónak a nevét. A Kenworth W900 egészen biztosan megvolt – de pont abból a posztból, ahol még katalógus is volt az eredetiről na ott pont nem.

A „Conventional” azaz „konvencionális” azt nem tudom, hogy használtam-e. A csőrösöket jelenti amerikaiul. Azért konvencionális, mert 1956-ban az Egyesült Államokban bevezettek egy törvényt, ami 65 lábban (cirka 19,81 méter) korlátozta a kamionok teljes hosszát a fejétől a farkáig. Ekkor terjedtek el a cab over engine (CoE, cabover, bulldogfülke, ki hogy ismeri, de a lényeg, hogy a sofőr a motor felett-mellett foglal helyet) vontatók. Az amerikai cabovereket nem szerették a sofőrök. Hiába jobb belőlük a kilátás, mint a csőrösökből – magasabban ül a sofőr, mert a motor felett ül, illetve a szerelvény legelején. Hiába könnyebb őket manőverezni – közelebb vannak a tengelyei, mint a csőrösöknek. Hiába fogyasztanak kevesebbet – kisebbek, könnyebbek, mint a csőrösök, naná hogy kevesebbet is fogyasztanak. Persze értem én. A vezetőülésből kényelmetlenebb volt hátramászni az ágyba, mert ott volt útban a motort takaró domborulat. Ha csattantak, akkor egy komplett motor volt még a sofőr előtt, nem csak némi lemez. Illetve zajosabbak, jobban ráznak (tengelyek távolsága okán), és az ergonómia sem olyan, mint a csőrösnél. Arról már nem is beszélve, hogy ki kell pakolni mindent a fülkéből, hogyha hozzá kell nyúlni a motorhoz, különben a kabin megdöntésekor minden repül, ami nincs rögzítve. Amikor 1976-ban 10 lábbal megtoldották a maximális hosszt (kb. 22,86 méter), akkor a caboverek szépen-lassan elkezdtek kikopni és visszajöttek a „hagyományos”, csőrösök – először a hosszú távú fuvarozásba. 2007 óta gyakorlatilag nincs amerikai gyártású, hosszú távú fuvarozásra gyártott cabover. Igazából egy ideje pedzegetik, hogy a tengerentúli gyártóknak fel kéne kötni a gatyát és olyan színvonalon gyártani CoE fülkés teherautókat, mint az európaiaknak a fentebb már felsorolt három érv mentén. Hogy ez nem mostanában lesz, mi sem bizonyítja jobban, hogy még a Tesla Semi is csőrös, amit aztán végképp semmi sem indokol. Elkalandoztam, bocsánat!

Aerodyne pedig minden áramvonalasított fülke a Kenworth-ökön – a lecsapott élek és a V alakban elrendezett tetőablakok teszik.

Az Ultra félpótokat pedig a Convoy Családfa postban birizgáltuk a közelmúltban.

Ez is a sörös sorozatból származik, amivel szilveszter után egy nappal foglalkozni szerintem tökéletes időzítés!

A narancssárga foltokat a lökhárítón nem tudom igazán hová tenni. Index lenne?

Ezek az antennák jobbak lennének, ha nem lennének.

"Longnecks", mármint hogy hosszúnyakú üvegek, amiben a Corona sör van.

Azt hiszem a hátsó ajtók festése a kedvenc részletem ezeken. Ez is! Hol és mikor lett ilyen poros?!

Nincsenek megjegyzések: