A mai egy hosszú sorozat első része, mert az 1986-os Ford LTD-t mintázó kisautókból bizony számos verziót dédelgetek. Kezdjük a dolgokat az elején, az 1987-ben debütáló premiermodellel!
Nem tudom, hogy ki, hogyan van vele, de gyerekként volt egy időszakunk a suliban, amikor a szünetekben kattantan nénóztunk – kockáztatva vele a kisautók elkobzását tanárilag, merthogy elvben tilos volt játékokat hordani az iskolába. Az örök szerelem a Mercury Park Lane marad a megkülönböztető jelzést viselő járművek sorában, de mai szeánszunk tárgya is igencsak kedves a szívemnek.
LTD Crown Victoria
Amerikai
autókkal kapcsolatban már többé-kevésbé hozzá vagyunk szokva az
őrületes kavaráshoz névfronton. Próbálom kibogozni a csomót –
mit egyet, egy csomó-csomót! Az LTD-t a Ford 1965-ben kezdte
használni, mint a még Ford, de még nem Mercury vagy Lincoln,
teljes méretű (full-size) csúcsfelszereltségű szedánjai
neveként. A felállás a szokásos amerikai aszfaltcirkáló séma:
alvázas konstrukció, elől csak és kizárólag V8 ami morog, hátul
kapar, a fejétől a farkáig dög nagy. Mint ilyen három generációt
él meg, 1965-1968, 1969-1978, 1978-1982 modellévekben (amik egyel
el vannak tolódva a naptári évekhez képest, de
erről már értekeztünk alaposan réges-régen, egy messzi-messzi
Chevy Corvette kapcsán) értelemszerűen
A figyelmes olvasó már itt felkapja a fejét és azt mondja, amit minden kocsmai bunyó előtt szokás: „Mivanmivanmivan?” Joggal, hiszen a bevezetőben 1986-ot emlegettem. Nos, 1983-ban a Ford LTD összemegy egy méretet, a Panther-plattformról átnyergelnek a Fox-ra (de szép képzavar ez a nyerges balhé tőlem egy párduc és a róka kapcsán). Az LTD a közepes méretet jelenti majd erre az egy generációra. Ebben már bizony van sornégy-, sorhat-, V6 és mutatóba MÉG V8 is.
Joggal merül fel a kérdés: Akkor a Matchboxnál ekkora bakot lőttek? Nos, igen is, meg nem is. Aminek ezt a cuccot hivatalosan hívni kéne az „Ford LTD Crown Victoria”. Ebben a formájában egyetlen generációt ér meg, 1980 és 1991 közt. Na, ha most megint elhangzik fejben háromszor, hogy „mivan”, akkor az is teljesen jogos. Még 1980-ban a Ford az LTD-k csúcsfelszereltségű verzióit kezdi „Crown Victoriának” hívni. 1983-ban lesz teljesen más az LTD Crown Vic, mint az LTD. Szóval igen, a Matchbox némileg bakot lőtt, mert nem a tűpontos nevet használta. És nem, nem lőtt bakot, mert ugye ez eredetileg egy felszereltségi verziónak indult és hát lássuk be, élő ember nincs, aki amikor megkérdik tőle, hogy milyen autója van, úgy válaszol, hogy... Mittudomén... „Suzuki SX4 S-Cross GL+”.
1992 lesz az év, amikor a „Korona Győzelem” mármint legitim, önálló modell uralja majd a Ford kínálatában a full-size modellek trónját és válik legendás rendőrautóvá. De ez már egy másik történet, amit itt kezdtünk el.
Visszatérve
mai szeánszunk tárgyához, a típusismertetőt nagyon elegáns és
látványos módon tudom ellazsálni! Az eredeti, 1986-os Ford LTD
Crown Victoria brossúrájával! Tessenek kedves lenni elidőzni
felette, minden ott van amit valaha is tudni akartatok róla, meg az
is, amit nem. Egészen őszintén: Ki tudta, hogy ebből volt
kétajtós kupé? Ugye? Kiemelném a – ha jól számoltam –
nyolcadik képen az Airstream (nyamm) lakókocsit vontató jármű
vezetőjének arckifejezését. Embert még így utálni azt, amit
csinál egy eladássegítő kiadványban nem láttam! Világbajnok,
komolyan.
Számtalan
és egy filmben, meg sorozatban szerepel az LTD (Crown Vic) mint
rendőrautó, de a leges-legemlékezetesebb szereplése egyértelműen
a zseniális, 1997-es Man in Black (Sötét Zsaruk) filmben volt. Nem
állom meg, muszáj ide beszúrnom.
Ford POS. Muhaha. Man in Black, 1997
Etimológia
Teljesen
jogos a kérdés, hogy honnan jöhet az „LTD” név. Kézenfekvő
megfejtés lenne a „limited” minthogy „korlátozott darabszámú
(különleges) kiadás”. Erre utal még tán az is, hogy angolul a
Korlátolt Felelősségű Társaság (KFT) megfelelője a Limited
Liability Company, melyet LTD-nek rövidítenek. Nos, egy biztos,
hogy nem ez a megfejtés. Azért lehetünk ebben biztosak, mert a
Chrysler használta a „Limited” nevet és le is védette.
A korai 70-es években az ausztrál Ford egy marketinganyagában a Ford Falcon kapcsán az LTD felszereltségi szintet mint „Lincoln Type Design” (Lincoln-szerű tervezés) oldja fel, de aztán soha, sehol – főleg nem az amerikai brosúrákban – nem bukkan fel ez többé.
Tehát a legvalószínűbb magyarázat az, hogy nincs magyarázat. Egyszer valamikor egy névtelen marketinges hős talált három betűt, ami jól mutat egymás mellé leírva csupa nagybetűvel és kiejtve is jól hangzik. (Ejtsd: eltídí)
Króm
A
Matchbox értelmezés szerintem mint játékautó tökéletes. Az
orrán a rengeteg króm több mint impozáns és egészen meglepően
jól bírja a strapát. Ez a két példány, amit a mellékelt
képeken láthattok, 1987-ből valók, tehát 34 évesek. Még
játszottam is velük és ez nem látszik rajtuk.
A festésük nagyon látványos, és a fényhídjuk kidolgozása is meglehetősen igényes. (Akkor még támogatták a fényhíd ipart!) Nem a szélvédő műanyagából van kialakítva, hanem annak a tetején csücsül, a karosszérián belül – hasonlóan a Mercury Park Lane késői, fényhidas verzióihoz. Így tud előfordulni, hogy tud piros-kék színű lenni.
1-75 sorozatú Matchboxhoz képest meglehetősen nagyocska, holott a méretaránya 1:69-hez. Más gyártótól van egy, 1:64 méretarányú a birtokomban mutatóba. Na, az döbbenetesen nagy dög – majd egyszer meg is fogjátok látni egy postban.
Mindig fúrta az oldalam, hogy az A-oszlopok előtt mi lehet az a két dudor, illetve a bal hátsó ablak felett mi lehet az a másik hengeres kitüremkedés. Nos, az előbbieket viszonylag könnyű kifundálni. Az amerikai rendőrautók egyik leggyakoribb extrája a belülről, mechanikusan mozgatható keresőfény. Ezt a vezető és az utas oldalán is fel szokták szerelni. Ha nincsenek használatban, akkor lefelé fordítják őket. A két dudor tehát ilyen „lollipop-light” (nyalóka-lámpa) néven is emlegetett készséget akar mintázni. A név a hosszú karból és a végén a nyalókagömb alakú lámpából jön. A leírásból ezt így nehéz elképzelni, de ez a videó egyértelművé teszi, hogy miről van szó.
Nehezebb dió volt a hátsó ablak feletti hengeres izé megfejtése. Nos, a közelmúltban olvastam valahol, hogy az bizony a sebességmérő radar (traffipax) antennája. Magamtól soha nem jöttem volna rá. És lehet is a dologban valami, mert a taxi változatokon – majd fogjátok látni – nincs ott ez a részlet, mint ahogy a keresőfények sem. A beltér viszont azonos a két verziónál. A műszerfalon lévő dobozkák értelmezhetőek taxaméterként és rendőrségi rádióként is – shotgun nincs az anyósülés előtt. Viszont a kalaptartóra elhelyezett fények mókásak – bár nem feltűnőek – a taxin. Említésre érdemes még a „nyolcpöttyös” kerék (8-dot wheel), ami egyszerűen bármilyen Matchbox járműnek jól áll. Ez minden verzióján – legalábbis én így tudom – azonos az LTD-nek.
Ami konkrétan ezt a verziót illeti: Amerikában mint MB-16, Európában pedig MB-51-ként regnál egészen hosszú ideig, 1987 és 1994 közt, tehát hét éven át. A rendőrségi verzió közben és később is fel-felbukkan más festésekkel az 1-75 sorban és speciális kiadásokban egészen 2001-ig.
Megkockáztatom, hogy minden idők egyik legjobban sikerült kéklámpás Matchboxsza!
Látszik rajta a 34 év? Pedig ez a kettő gyerekkori példány, amivel játszottam is. Jól láthatóak a keresőfények dudorjai.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése