2013/01/28

Átalakítás Iskola VII. rész - Rozsda

Lassan, de biztosan végre eljutottunk oda, ahol én leginkább otthon érzem magam. A mai napig a számomra legkedvesebb átalakításaim mind rozsdásak. Ahogy wmormo is írta, számtalan módon lehet rozsdás felületet készíteni. Mindenkinek megvan a bevált módszere. Nekem is, bár mindig keresem az új utakat. Az eddigi tapasztalataimat tematikusan mutatom be, nagyjából időrendben.

Fölsorakoztatva állnak most az asztalon az elmúlt év kedvencei. Egyesek talán mérföldkőnek is tekinthetőek. De kezdjük a legelején.

Ez volt életem legelső rozsdás autója. Eredetileg nem is készült annak. Csak pár ajtót festettem le más színre.  Később azonban elindult a lavina. Ekkor még csak narancs festékem volt itthon így csak ezzel az egy színnel lett megcsinálva. Akkor nagyon elégedett voltam vele, így sokáig csak ezt az egy színt használtam. A festék felvitelt fültisztítóval csináltam. Mivel nem volt se alapozva se lakkozva az autó így a festék elég sérülékeny volt rajta. Ezért ahol "felpattogzott" ott a fémre kiegészítésként narancsot pamacsoltam fel. A festett részen pedig szintén naranccsal, csíkokat húztam halványan.

Az első. Aki most vág bele először annak ajánlom a fehér színt kezdésnek. Igaz, elég makacs tud lenni, de a narancssárga elkenve rajta elég jó hatást nyújt. De lépjünk tovább.

Egy-két autó ugyan volt közte és a Simca között, de ott nem történt lényegesebb változás. Egy kisebb ugrást ez a Golf jelentett. Lehet, hogy furcsa, de akkor amikor ezt készítettem még nem hemzsegett annyi fotó az interneten rozsdázott VW-ről. A legtöbb kép ismétlődött. Ennél az autón a rozsdát már két színből csináltam, de csak a motorház kapott belőle. Az első réteg egy fakó barna volt, amire narancssárga került. Az eredmény a mesterséges, savazott elemekre hasonlít leginkább. A felvitelt itt is fültisztítóval csináltam.

A savazott motorház narancssárgával túlsúlyban.

Ez az autó volt az, ahol először kapott az egész autó rozsdát, és csak pár helyen volt fellelhető az eredeti szín. Bár még itt is csak két színt használtam, de már erősebb rajta a barna. Itt a végeredményhez már matt lakkot is használtam. Hiszen a rozsda nem csilloghat. Még az alapjáraton matt barna festéknek is jót tett.

Több barna, több matt lakk.

A következő darab visszaesés, meg nem is. Visszaesés azért mert itt újra egy színt használtam. Ezúttal azonban a boltban is rozsdabarnaként árult festéket. Azonban előrelépés abból a szempontból, hogy nem a szín került föl előbb a kasznira, hanem a rozsda. A kis részletekben felfestett rozsdát maszkolószalaggal kimaszkoltam, majd azután festettem le. Mielőtt teljesen megszáradt volna a festék feltéptem a papírdarabokat és így a szélénél jobban látszik, hogy a festék alól kerül elő a rozsda. Újítás is meg nem is. Ezután azonban részben megint visszatértem a kaptafához.

Egy szín, de más felviteli technika.

Sokak szerint a rozsdához is legalább annyi, vagy még kicsit több türelem kell, mint egy sima  felújításhoz. Lehet, hogy most sokan ráncolni fogják a szemöldöküket, de én pont azért szeretem, mert gyorsan meg lehet csinálni. A felkent rozsda, mivel matt elég gyorsan szárad. A szín festéket se szoktam teljesen hagyni kiszáradni, mert így a matt lakk kicsit össze tudja ráncolni, ami egy ilyen autónál még előnyként is előjöhet, ahogy a Caddynél is látszik a tetőn. Na, ugorgyunk!

Azt hiszem ez az autó volt az első amit sikerült igazán jól elkapnom. Igaz itt sokat dob a kifúrt fényszóró is. Az viszont nem hiszem, hanem tudom, hogy ez volt az első autó, aminek meghagytam az eredeti festését és arra került a rozsda. A művelet nem bonyolult. Kell egy kis kromofág és egy vékony ecset. Ott ahol úgy gondoltam, hogy egy igazi autó is rozsdásodhat egy kis adagot fölkentem. A felhólyagosodott részt drótkefével eltávolítottam. A fém-tiszta felületre jöhetett a rozsda. Itt már következetesebb voltam. Alulra került a narancs és arra a száradást követően a barna. A motorteret és a hűtőrácsot túlhígított festékkel csináltam meg. Így a legkisebb résekbe is befolyik.

A kifúrt fényszóró és a törött szélvédő csak ráadás.

Majorette Renault 18
Lassan már nem tudom, hogy mit is írjak egy-egy autóhoz. Itt az újítás nem is a technikában hanem az eszközökben történt. A fültisztítót lecserélte a szivacs. Az eredeti szín itt is maradt. Pont annyira volt kopott, hogy rozsdának jó legyen. Az elkészülte után Tommihoz került.

A vörös kerekek erősítik a rat hatást.

Talán ez az autó volt az aminél a legnagyobb váltást csináltam. Itt tértem át a 2-3 színről 5-6 színre. Ezt a technikát használom azóta is, de kicsit finomhangolva. A lényege a következő. Az első felhordott réteg a narancssárga. Ez foglalja el a legnagyobb részt. Azután összekeverek piros, barna, narancs festéket, amihez egy csepp feketét adok. Összekeverve ez a szín adja a második réteget. Ezt azonban egy kicsit kevesebb helyre viszem fel, hogy a perem részeken megmaradjon a rozsda. A második réteg után ugyanebbe a festékbe csöppentek még egy csepp feketét. Újból összekeverem és megismétlem a felvitelt. Ezt még párszor eljátszva az egészen sötétbarnáig megkapjuk a többrétegű rozsdát, aminek a peremén narancs színnel terjeszkedik a friss rozsda.

Többszínű rozsda az egészen régitől a frissig.

Többen mondták már, hogy ez a legjobban sikerült autóm. Vannak olyan részek, amiket szeretek rajta, vannak, amiket nem. Aki először készít rozsdát azt ajánlom, hogy ugyanúgy, mint a kabrió Mustangnál először csak kis részeken marassa fel a festéket és ott pótolja ki rozsdával. Majd csak ott zárja le matt lakkal. Itt is ez történt .Így megmaradhatnak a finom kis részletek, feliratok. Az eredmény elég hatásos lehet.

Az eredeti festék felmarása még hitelesebbé teheti a rozsdát.

Három év alatt eddig jutottam, de még messze a vége. Például nem csináltam még meg azt az autót, ami az összes szakasz legelőnyösebb pontjait ötvözi. Talán az lesz a csúcs. Egyszer. Valamikor. Az biztos, hogy ha elkészül, elétek tárom a tapasztalataimat. Addig is igyekszem minden kis újítást egy-egy újabb átalakítás cikkben leírni. 

9 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ha ez a poszt egy nappal előbb jelenik meg.. :)

Sam. Joe írta...

Akkor?

Névtelen írta...

Akkor lehet, hogy a vasárnap csinált első rozsdázásom jobban sikerült volna. Mindegy, majd hamarosan posztolom és lehet véleményt írni róla. :)

Sam. Joe írta...

Oh... 8-(

Névtelen írta...

Így inkább sarazásnak tűnik szerintem. Bár nem tudom. Mindegy, a lényeg, hogy az összkép szerintem nem lett olyan rossz, még ha nem is lehet pontosan eldönteni, hogy most akkor sár vagy rozsda.. :)

porsche írta...

A héten is lesz vasárnap... ;-)

Névtelen írta...

A sárnak több értelmét látom pl. terepjárón, mint a rozsdának, ennek mondjuk egy roncstelepes diorámában látok csak létjogosultságot, máshol nem annyira. Persze különbözőek vagyunk, de hogy egy kocsi "rossz" állapotáért dolgozzam...? Ez nem valószínű.

wmormo írta...

Névtelen:
Egy kocsit avultatni bármilyen formában (sár, rozsda, egyéb)sokkal-sokkal nehezebb, mint csillogósra elkészíteni. Tekintheted ezt haladó(bb) szintnek is. Nyilván ezt is gyakorolni kell nem keveset, és lehet kevésbé jól sikerült is a sorozatban, de mindegyikkel tanul valamit az ember. Én legalább is így vagyok vele. És a makettezés/modellezés alapvetően arról szól, hogy az eredeti dolgokat megvalósítjuk méretarányosan, kicsiben. Mindegy, hogy miről van szó, metálfényes csiliviliről vagy rozsdáról, ültetésről vagy átalakításról, működő vagy statikus kisautóról.

Andrew0807 írta...

Mindenkinek más a bogara. Nekem ez.

Viszont igyekszem játszósra készíteni. A statikus dolog nekem nem nagyon jön be.