2011/06/01

Matchboxon kívüliek: Siku 1066 - SAAB 9000

Ahogyan azt előző bejegyzésemben említettem, íme a Siku-féle 9000-es SAAB. Joe már feldolgozta a Matchbox-féle verziót a Sonnett III-mal együtt, a Siku viszont most szerepel itt először.

9000
A 70-es évek végén a három nagy olasz autógyár (FIAT, Lancia, Alfa Romeo) és a SAAB összeállt, hogy létrehozzanak egy közös alapot, amire majd mindenki elkészíti a saját luxusautó-verzióját. Ez lett a 4-es platform, mely az alapját adta a 164-es Alfának, a Fiat Cromának, a Lancia Themának, valamint annak az autónak is, mely a címben szerepel. Köszönhetően a költségtakarékosságra való törekvésnek, a padlólemezen kívül is vannak csereszabatos elemek a típusok között. Az első szériás 9000-es és Croma között például az első szélvédő és az oldalajtók.

A 9000-es típus 1984-ben jelent meg, mint a trollhättani gyár első luxuskategóriás autója. Formáját nem kisebb név, mint maga Giorgetto Giugiaro vetette papírra. Légellenállási együtthatóját 0,32-re sikerült levinniük, ami egy ekkora autónál, 1984-ben szerintem abszolút kiemelkedőnek mondható. 1992-ig változatlanul folyt az első szériás 9000-esek gyártása, mikor is elérkezettnek látták a gyárban az időt egy modellfrissítésre. A forma alapvetően változott meg (véleményem szerint sokkal szebb lett, mint az első széria): laposabb lett a karosszéria, csíkszemeket kapott téglák helyett, hátul pedig egybefüggőek lettek egy, a lámpák színével megegyező műanyagelem segítségével.
Akit mélyebben érdekel a 9000-es SAAB története, kattintson ide. Illetve itt egy remek használtteszt is a TotalCartól.

SAAB 9000, mint Siku
A kisautó az első generációból származó 9000-est mintázza meg, a szokásos 80-as évekbeli Siku minőségben. Az adatbázis szerint 1987 és 1990 között gyártották. Ugyanazt tudom leírni, mint a Volvo esetében. Kívülről szép, belül egyszerű és kidolgozatlan.

Ehhez is az egyik hazai aukciósportálon jutottam hozzá, igaz némileg borsosabb áron, mint a Volvohoz. Minden esetre jelen esetben sem fogok leragadni ennél az egy színvariációnál.

Kivételesen ez is német gyártásban. Az eredetit Svédországon kívül Finnországban is gyártották.
Szépen hozza az eredeti arányait.
Felismerhető hűtőrács, a szélvédő műanyagából kialakított első lámpák és fáradt futómű.
A hátsó lámpák beosztása akár tökéletesnek is nevezhető.
A beltér kidolgozása a Sikutól a 80-as években megszokott, részlettelen.
És egy reklám a végére. "Balett Turbo SAAB-okra."

3 megjegyzés:

porsche írta...

Elég szerencsétlen ez a kályhaezüstje a Sikunak, más színben sokkal jobban mutatna.

Sam. Joe írta...

Én már meg sem merek szólalni, mert ezt mondtam a Volvóra is. Klassz kisautó, de a festés minősége valahogy nem hozza azt, amit a németektől megszoktunk.

Tommi írta...

Nyílt titok, hogy ebből van egy acélkékem is. Csak az nem volt nálam, amikor ezt fotóztam.