Mindig azok a Matchboxok voltak a kedvesek a szívemnek, amelyekből ismertem az eredetit. Így volt ez gyereknek és most sincs másként. Gondoljatok csak bele, hogy mekkora májerség lett volna egy Trabant, vagy Lada Matchbox! Amiket viszont egyáltalán nem szerettem soha, azok a sohasem létezett, (beteges)fantázia szülte autók.
Talán ezért nem hatott meg soha az MB-65 Saab Sonett III. (A Matchboxnál frankón nem ismerték az olvasószerkesztő fogalmát?) Én egészen a közelmúltig meg voltam róla győződve, hogy ez valami sohasem volt koncepcióautó. Nagyobbat nem is tévedhettem volna! Az autó története felettébb érdekes. Az nyilvánvaló, hogy a legnagyobb falat az autógyártók számára az Egyesült Államok piaca. Mindenki erre feni a fogát, és a nagy próbálkozás néha nagyon vicces eredményt szül – mint például amikor a „Yugo menni amerika”. A Saab azonban úgy ment amerikába, hogy sikeres volt. Az 1970-es években a szaksajtó méltatta a kezelhetőségét, de kigúnyolta a megjelenését. Érthető, amikor a szögletes dobozautók voltak divatosak, a félig elszopogatott savanyúcukor alakú Saab 96-os minden volt, csak divatos nem. Ez a kritika szülte az ötletet, hogy építsenek valami izgalmasabbat amivel nyomulhatnak az amerikai piacon (is). Ez lett a Sonett II és aztán később az amit a Matchbox is feldolgozott, a Sonett III. Az üvegszál karosszériás autó nem éppen a leggyakoribb a mi fertályunkon – sőt, semmilyen fertályon sem az –, de csodák-csodájára van belőle pici országunkban! Éppenséggel eladó is, bár most meglehetősen siralmas állapotban van a gép.
A Matchbox palettáján MB-65-ként 1973-ban jelenik meg és kivételesen az első katalógusév megegyezik azzal, amit az alvázra írtak. Cakk-pakk egy verzió létezik – lásd a képeket. A valóságban a csomagtartó fedele üveg, nem pedig átlátszatlan, mint a Matchboxon. A motor feletti panel az igazi autón is kikandikál a motorházfedélből, de persze nem citromsárga.
Ahogy Pósalaki bácsi mondaná: „Ugorgyunk!”
1985-ben dobta piacra a Saab a 9000-es szériát, melynek formaterve Giorgetto Giugiaro munkája. A típusismertetővel nem kell bajmolódnom, hiszen a Totalcaron olvasható egy használtteszt, meg amúgy is, ez az autó – ugyan minimális mennyiségben, de még mindig – része az utcaképnek. Ráadásul ebből nem lett piti bűnözők szolgálati járműve, mint egynémely kortárs Teuton márkákból.
Az MB-22 Saab 9000 Turbo 1987-es keltezést visel az alvázán, de először az 1989-es katalógusban bukkan fel. Bordó színben debütál, aztán lesz belőle borzalomkék és racsingcsíkos fehér is, de szerintem ebben mutat a legjobban.
Hogy miért mutatom be ezt a két autót egyetlen postban? Nos, összesen ezt a két Saab-ot dolgozta fel Matchbox. Tegye fel a kezét, aki nem örülne például egy Viggennek!
9 megjegyzés:
Nájsz!
Nekem is van Sonett-em is, de szebb :)
Őrülten csalódott lettem volna, ha nem Te kommentelsz először egy Saab-os posthoz!!! 8-)))
:D
Remélhetőleg a Volvo-shoz is én fogok... :)
That's the spirit! 8-) Mondjuk az a post nem ilyen rövid lesz.
:D
Oké! Már várom!
Ja, és szép a 9000-esed!
Az enyémen ugyan fényesebb a festés, viszont van rajta 2-3 nagyobb kopás...
Ezen meg görbe az egyik oldalon a küszöb. Öntéshiba. Minimális hiba, de hiba.
nyugi, semmi sem tökéletes...
Nem teszem fel a kezem, mert örülnék egy Viggen-nek...
például egy ilyennek:
http://www.autowp.ru/pictures/saab/9-3/autowp.ru_saab_9-3_viggen_coupe_16.jpg
Vagy a második generációs 9000-esnek is örülnék/örültem volna...
http://www.autowp.ru/pictures/saab/9000/autowp.ru_saab_9000_ecosport_1.jpg
bocsánat a hosszú linkek miatt...
Megjegyzés küldése