Amikor ez a Matchbox debütált, mindent is tudó, magabiztos tízévesként meg voltunk róla győződve, hogy ez is fantáziamobil, mint a Police Patrol, ami szintén Range Rover-nek látszik amúgy de mégsem nem az. Hát persze, hogy tévedtünk!
Több mint ezer
A
Carmichael & Sons-t 1849-ben alapították. A wikipédia szócikke
mint „coachbuilder” hivatkozik rájuk, amit az automobilizmus
korában felépítménygyártónak szokás fordítani, de kiindulva
az alapítás évéből, bizony bognárként, azaz szekérgyártóként
– kerékgyártóként is ismert – kezdhették. Az első
tűzoltószereiket 1947-ben készítették Worchester tűzoltósága
számára. 1962-ben gyártották le az első reptéri
tűzoltószerüket. Számos név és tulajdonosváltást követően jelenleg mint
„Simon Carmichael International Group Ltd.” működnek – úgy
is ismert mint SIG. A Guangdong Yongqiang Auld Lang Real
International Fire Fighting Vehicles Ltd. részei – ez olyan
gyönyörű név volt, hogy muszáj volt idebiggyesztenem.
A Commando az ő Range Rover átépítésük, amiből több mint ezret (!) készítettek. Változata meg van számos. Ami közös bennük, hogy a plusz harmadik tengely abban az állapotában ahogy a Carmichaeltől kikerült, nem hajtott – de erről bővebben majd kicsit alább.
A Commando lehet a Carmichael által gyártott teljes értékű jármű, de végleges felépítmény nélküli, mozgóképes befejezésre váró alap is. Ezeket úgy kell elképzelni, mintha nem különösebben praktikus kisteherautók lennének, amikről leszedték a hátsó ajtót.
Készítettek mutatóba civil, háromtengelyes luxusváltozatot a pozőröknek meg – gyanítom a publicitás kedvéért. Másrészt készítettek rengeteg tűzoltószer alapját képezőt, amiből létezett kétajtós – két fős legénység, sok cucc, vagy víz/habágyú és tartály –, de négyajtós – négyfős legénység, nem olyan sok cucc – változatokat is. Ezekből az Egyesült Királyság repterei vásároltak előszeretettel a gyors reagálású mentőegységeik számára, köztük szép számmal a Brit Királyi Légierő (RAF) is. Megint csak nem tudok még csak közelítő dátummal sem szolgálni, de az Egyesült Királyságban született egy szabály, mely szerint a tűzoltószereknek összkerékhajtásúaknak kell lenniük, ezért a Commandóktól vagy megszabadultak, vagy jó részüket átépítették 6x6 hajtásképletűvé.
Éppen ezért rengeteg változata létezik, egyszerűen nincs olyan, hogy általánosságban autentikus Carmichael Commando kisautó. Amit és ahogy a Matchbox megmintázta, lehet tökéletes másolata egy létező járműnek. Pontosan ilyet nem leltem a neten, de nagyon hasonlót igen, az Adrian's Tomcat 100" oldalon. Az alábbi képek onnan származnak.
Ritka is, meg nem is
Ezt az öntvényt is megkapják bolgár barátaink, így „Made in Bulgaria” jelzéssel számtalan és egy szín és dekorváltozata létezik. Alapvetően borzasztóan túlértékeltnek és túlárazottnak tartom a bolgár Matchboxokat, de amit a Commandoval műveltek az komolyan a legalja! Olyan változatai is ismertek, amik nem létrát, hanem a Mercedes-Benz 450 SEL rendőrségi változatáról (is) ismert szirénát kapták. Az egyik előre néz, a másik hátra. Nem adnék értük egy fillért sem.
Mindössze egy évig regnált a premierverzió, nincsenek kerék, vagy motívum változatai. Tízévesen a "Police" feliratot nem tudtuk hová tenni egy tűzoltóautón, a "Rescue-t" meg nem értettük.
6 megjegyzés:
A Matchbox is megmintázza a harmadik tengely difijét, szóval én úgy voltam/vagyok vele, hogy az is kapott meghajtást, hisz csak így tudja terepen hatékonyan tenni a dolgát, miközben a háromtengelyes Unimogból is létezik 6×4-es a 6×6 mellett, tehát simán itt is lehet mindkét féle.
Nem, gyárilag, eredetileg SOHA nem volt 6x6.
Én is utána olvastam kicsit és nálam az jött le, hogy igenis létezett 6¤6 a kínálatban, ha nem is a Matchbox féle típusból - ami egy tűzoltó/katasztrófavédelmi járműnél meglehetősen furcsa. De aztán ez a hirdetés jött szembe velem, pont egy tűzoltó változatról és ezt is 6¤6-nak írják: https://www.brightwells.com/timed-sale/5373/lot/642722
Előfordult már, hogy mégsem voltál minden infó teljes birtokában, lásd Linfox Kenworth.
Nyilván nem vagyok tévedhetetlen, soha nem estem kétségbe ha tévedtem és valaki kijavított ha igaza volt. De a TACR2 vagy utólagosan lett 6x6 - 6x4-nek született mind -, vagy megvált tőlük a RAF. Nézd csak: https://en.wikipedia.org/wiki/TACR2_(Range_Rover)
Azért ez a Wiki-oldal sem halmoz el forrásokkal, ezt mind én is írhattam volna (és sokszor írnak is a Wikin butaságokat), ettől még lehet, hogy úgy van ahogy írják, és én is találkoztam olyan (amúgy szintén brit) Mercedes ML-lel, amit hasonlóan építettek át háromtengelyessé, de ott nem is titkolták, hogy egy donorjármű hátsó része került beépítésre, így szó sem volt a harmadik tengely hajtásáról; valszeg ehhez már sóher volt az előző tulaj. A Carmichael viszont komolyabb cégnek tűnik, ahol kevéssé feltételezek ilyen barkácsolást, ezért gondolom, hogy létezhettek 6x6-os változatai is - aztán lehet csak reménykedtem. Van egy ilyen oldal is, itt is 6x4-et emlegetnek: https://1000sel.com/index.php/carmichael-range-rovers
https://www.team-bhp.com/forum/attachments/4x4-vehicles/1090333d1369917079-land-rover-history-vehicles-65th-anniversary-celebration-royal-air-force-tacr2a8.jpeg
Megjegyzés küldése