A változatosságra törekvés jegyében ismét egy kevésbé ismert, japán gyártótól származó nyergesvontatót mutatok, ami a gyerekkori példányom újra beszerzése, és nagyon kedves a szívemnek.
Az utolsó amerikai
cabover*
A
GMC Astro 95, mely Chevrolet Titan néven is ismert, a *General
Motors utolsó cabover – kabin a motor felett, úgy is ismert, mint
bulldogfülke – nyergesvontatója. 1969 és 1987 közt gyártották.
Az 1980-as modellév után a Chevrolet kiszállt a nehéz
nyergesvontatók piacáról, ettől kezdve csak GMC Astróként
készültek a 4x2 és 6x4 hajtásképletű nyergesek a michigani
Pontiac Central Assembly üzemben. 1986-ban a GM létrehozta a
Volvo-GM vegyesvállalatot, ami véget vetett a caboverek
gyártásának, mivel azok végképp kimentek a divatból annak
köszönhetően, hogy a megújított hosszkorlátozási szabályokba
belefértek a gyakran valószínűtlenül hosszú „csőrös” –
conventional – vontatók. Korábban már értekeztünk e lapokon
arról, hogy a jenki sofőröknek lábrázásuk van attól, ha meg
kell dönteni a fülkét a karbantartáshoz vagy szereléshez és
ezért ki kell pakolni a cuccaikat, meg amúgy is komplett
lakóbuszokkal vetekedő hálóhelyeket tartanak elfogadhatónak a
kamionokon.
Rendelkezésünkre áll igen jó minőségben az 1972-es GMC katalógus, amit kitűnő korképnek gondolok és ezért nagyon tetszik, illetve nem mellékesen minden műszaki adat kiderül belőle!
Shinsei sensei
A Shinsei GMC Astrója nagyon kicsi, mindössze 1:128 méretarányú – de a fentebb linkelt postban kitérek rá, hogy ez minek köszönhető. Mint az látszik, a motívumok matricával kerültek fel rá és nem a korának köszönhető, hogy ezek itt-ott elválnak a felülettől amire anno ráragasztották, ezt az én gyerekkori példányom is tudta évtizedekkel ezelőtt. Nagyon míves, klassz darabnak tartom, ugyanakkor furcsaságokat is felfedezhetünk rajta!
Tapasztalatból mondom, hogy nem volt ritka az, hogy amikor ez a darab készült a 80-as években és még a 90-esekben is – amikor én egy ilyen hazai képviseletén dolgoztam –, hogy az egész világon ismert egészen nagy japán cégek, egészen magas tisztségeit viselők sem beszéltek idegen nyelveket – nem tudom, hogy a jelenben ez hogy van. A kis GMC-re egészen meglepő és nehezen értelmezhető angol feliratok kerültek és én ezt annak tudom be, hogy aki tervezte esetleg egyáltalán nem beszélt angolul, de más se nagyon azok közül, akik ellenőrizték a munkáját. Majd a képeknél próbáljuk elemezni, hogy „mire gondolhatott a költő”.
Kíváncsi voltam, hogy mi lehet japánul írva a dobozára – emlékszem a gyerekkori példányomnak is ilyen fajta volt, nem olyan mint amilyen a linkelt postban is látható – ezért ráengedtem a Google Fordítót és elmentettem az általa kreált képeket. Egyrészt egészen elképesztő és a japán precizitás és maximalizmus netovábbja, hogy kezelési leírás van a doboz hátulján (!), másrészt helyenként egészen vicces dolgok születtek – majd fogjátok látni alább.
Lehet, hogy elfogult vagyok, hiszen gyerekkori játékszerem, de nem csak ez a GMC szerelvény, hanem a Shinsei kamionok úgy általában szerintem egészen elképesztő, magas minőséget képviselnek és nagyon tetszenek nekem.
Egyszerűen kíváncsi voltam a japán szöveg jelentésére, de a Google Fordító túlteljesített, az angol szöveget is lefordította.
Használati utasítás egy játékautó dobozán! Mikor láttunk ilyet valamin, ami nem motoros-, vagy elektronikus játék?
3 megjegyzés:
A korábbi cikkhez anno kommenteltem, akkor még névtelenként, azt annyival egészítem ki, hogy ez az egyik szerelvény, ami megvan, csak egy konkurens cégé: szürke Gulfos dekorációval rendelkezik, de ez a Shelles se kutya!
Ismerem, az nagyon karaj! Jól emlékszem, azon is "American Worldwide Moving" cégér van?
Igen, úgy tűnik ez ilyen egyendekor volt.
Megjegyzés küldése