2024/06/17

Mások gyűjteményei: Peti Belvar Minsk Lada 2101-ese

Gyerekkorunkban nagyjából ölni lettünk volna képesek egy Matchbox méretű Ladáért. Most hogy így ezt leírtam, rá kellett döbbennem, hogy ez felnőtt gyűjtőként sem nagyon van másként. De egyszerűen nincs körlámpás, azaz 2101-es 1:64 körüli méretarányban! Illetve...

NYILATKOZAT
A Matchbox Memories egy családbarát autó- és kisautó rajongói blog. Elsődleges célja a gyűjteményeink megosztása virtuálisan mindenkivel, akiket érdekel a téma és képesek magyarul olvasni, nemtől, kortól, bőrszíntől, bármitől függetlenül. Szerzői politika ügyekben megtartják a véleményüket maguknak és ezt várják el olvasóiktól is. Függetlenül attól, hogy mi történik a közvetlen szomszédunkban vagy a nagyvilágban, az itt megjelenő járművek iránt érzett rajongásunk vezet minket, nem pedig az, hogy mely országban készültek.

Zsiga
Azt hiszem a Lada 2101-est, a körlámpást, a klasszikus Zsigulit – ki nevezze ahogy szereti, hisz „Eh, mi a név? Mit rózsának hívunk, bárhogy nevezzük, éppoly illatos.” – végképp nem kell bemutatni senkinek. Ha mégis, akkor javaslom figyelmetekbe a TotalCar Zsiguli alapozóját. Továbbá mostanában inaktív szerzőtársunk és barátunk is dédelget egy ilyen autót – mint az közismert. (További információk erre lelhetőek.)

Pótolná a hiányt
Mint arra már a bevezetőben is utaltam, az 1:64 méretarány környéki Zsiguli játékautó iránti igény egyidős az eredeti járművel. Érthetetlen módon a Welly nem készít ilyet, csak nagyjából minden mást a Ladától. A vicces – a frászt vicces, nagyon is szomorú – hogy a tökéletes placebo Fiat 124-esek is ilyen mostohagyerekek. Az olasz Penny és Polistil készítettek ilyeneket, de mára aranyár felett mérik őket, olyan ritkák. Másrészt igen gyatra anyagból vannak, szó szerint porladnak el, nem szabad úgy venni ilyeneket, hogy az ember nem veszi őket kézbe, mert könnyen így járhat. Seat 124 ugyanez a történet, a spanyol Paya és Guisval készítettek ilyet, ritka, drága, tud porladni.

Nos, a helyzet az, hogy pedig volt szovjet 2101-es kisautó! Fehéroroszország fővárosában készítették őket. Nem tudom megmondani, hogy mikortól és meddig, de valószínűleg valamikor a hetvenes évektől kezdve. Többféle márkanéven is kering a neten: Minsk Factory, Lenin Factory és Belvar – bár egyesek szerint ez utóbbit csak a rendőrségi és orvosi változatok viselték.

A képeken látjátok, hogy messze van a tökéletestől, kicsit bumfordi, de határozottan 2101-nek tűnő tárgy. Az itt-ott fura vonalak és rossz arányok ellenére helyenként egészen részletes, például a beltérben a kormánykerék, a nyitható első ajtókon ott a könyöklő, ablaktekerő és az ajtónyitó kallantyú is.

Az 1:60 méretarányú ritkaság Peti gyűjteményéből származik és legnagyobb bánatunkra nem szándékozik megválni tőle.

Ilyet állat pedig van! Szovjet gyártmányú Lada 2101-es kisautó, 1:60 méretarányban!

Oké, látjuk a bajait, de ennek ellenére: Nem a szünetek császára lett volna vele bárki az általános iskolában a hetvenes években?!

Még a szovjetek is megoldották a nyitható ajtókat, ugye Mattel fiam?! Amúgy egészen apró részletek is megvannak a beltérben is.

Nos, nem a hátulja sikerült a legjobban...

Felirat az alján: "Ára 2 rubel és 50 kopejka". Az 1970-es évek közepén az átlagbér a Szovjetúnióban 120 rubel volt, amihez képest ez meglepően sok!

Nincsenek megjegyzések: