2022/09/12

Matchbox MB-17 Leyland Titan

Ha van a Matchbox számára kötelező gyakorlat, akkor az mindenképpen az emeletes (jobbára) londoni busz. Végre is hajtották ezt fennállásuk alatt sokszor, de az én gyűjteményembe csak nagy ritkán találnak utat maguknak, mert mindig is azt gondoltam róluk, hogy túlságosan is aprók a többi járműhöz képest. Ez is az MC-20 szettből származik.

A második titán
A Leyland 1978 és 1984 közt gyártotta ezt az emeletes autóbuszt, jellemzően a London Transport, azaz a brit főváros tömegközlekedési vállalata számára. A cirka 9,5 méter hosszú, 2,5 méter széles, 4,4 méter magas, alumínium karosszériás buszokat két- és egyajtós kivitelben gyártották. Szülőhelyükről mára kikoptak a használatból, de meglepő módon a világon számos helyre – New York City, Las Vegas, Florida az Egyesült Államokban, Melbourne Ausztráliában – került belőlük, hogy városnéző buszként éljenek tovább, számos közülük nyitott tetősre alakítva. (Hasonlók futottak Budapesten is, mint városnéző buszok, de azok Leyland Olympianok voltak.) A nevet másodszor használta a Leyland, az előző generáció(k) 1927 és 1969 közt készültek, mind orrmotorosak.

A London Transport - a brit főváros tömegközlekedési vállalata - Leyland Titánja 1980 áprilisában a 66-os vonalon, a Grants Hill Station végállomáson. Csak első ajtós kivitelben is készült a farmotoros, emeletes busz. (Kép: Wikipédia)

70+
A Matchbox legalább hetvenféle festéssel – beleértve a Code 2-ket is – készítette el a Leyland Titánt – legalábbis én itt adtam fel az összeszámlálásukat. Ez a verzió amit ebben a postban láthattok és az MC-20 szettből jön – link a post végén – amúgy 1986 és 1991 közt szerepelt az 1-75 sorban, az USÁ-ban mint MB-28, mindenhol másutt meg mint MB-17. 

A beltér két darabból van, mint ahogy a kasztni is két külön elem az emeletnek és a földszintnek. A lehetőségekhez képest szép, részletes. Az összeszerelési minőség botrányos.

Azért az érdekes lehet, ha csak elől van ajtó és két emeletnyi ember azon keresztük kell ki-be jusson a megállóknál. Nyilván olyan vonalakon használták azokat a verziókat, amiknél a megállók nagyobb távolságban vannak egymástól, de akkor is.

Ezzel a matricával egészen sokáig, 1986 és 1991 közt szerepelt az 1-75 sorozatban.

Farmotoros.

Nyilván asszimetrikus.

Nincsenek megjegyzések: