A
Matchbox cégnek mindig is affinitása volt olyan autókat
megmintázni kicsiben amik nem is léteztek, csak koncepcióautóként
látták meg a napvilágot egy-egy példányban vagy akár csak papíron léteztek egy-egy tervpályázat részeként. A nagyközönség –
pláne az internet-kor előtt - nemigen tudhatott bármit is a
kisautók eredetijéről, legfeljebb a szerencsésebb szakemberek
látták az esetleges bemutatók alkalmával vagy a külföldi
szaksajtóban. De ők meg ritkán Matchbox rajongók. Ma sem
egyértelmű néhány Matchbox modellünk eredete, némi kutatást
igényel a mintajármű megtalálása. Némelyikről több, másokról kevesebb képes vagy írott információ maradt fenn. Ezért is jött az ötlet, hogy utánajárjunk néhány ilyen modell eredetének. Az ilyen szempontból körüljárt Matchboxokat a "Különleges autók kicsiben" rovatban találhatjátok ezentúl.
Mivel
az Alfa Caraboról már volt szó, tekintsük azt a sorozatunk nulladik, bevezető darabjának, rovatunkban hivatalosan az első ilyen különleges, nem sorozatgyártású de valós autó a Datsun 126X következik. A Matchbox többféle színben kiadta, a legismertebb az élénksárga és a szürkéskék, de volt neon és agyonmatricázott verzió is többek között. Az élénksárgával
inkább a vásárlókat szerették volna megragadni véleményem
szerint, erre utal, hogy az ablakát is narancsszínűre készítették
a csillogó ülésekhez, így még jobban világít, kínálja magát
a lapos formájú kocsi. A másik, a szürkéskék árnyalattal az
eredeti – hasonló színű - autó színére is történik utalás. De vajon mi alapján készült ez a kisautó?
A kis légellenállás elérése mindenképpen fő projektcél lehetett
Nézzük a történetét! 1970-ben vagyunk, Japánban. A Datsun - mai nevén Nissan - az egyébként szokásos gyártás előtti utolsó változatú prototípusok mellett bemutat egy inkább csak néznivaló tanulmányautót. Olyat, ami akkor születik, ha a tervezőknek nincs túl sok munkájuk, elengedik magukat és a jól fizetett képzelőerejük folytán néhány korábban látott fantasztikus film vizuális emlékeként papírra vetnek ilyen nagyon-nagyon a jövőbe mutató karosszéria vonalakat az aktuális autókiállításra. A Datsun volt az egyetlen japán autógyár akkoriban, amelyik még nem mutogatott a jövőt idéző, távolba mutató dizájnokat az autókiállításokon. Ezzel a 126X jelű modellel kezdődött egy új éra.
Az emberekhez viszonyított aránya jól mutatja, hogy nem egy kis méretű kocsiról van szó, hanem a felső kategória tagja szeretne lenni
Azok a bizonyos kopoltyúk jól látszanak, csakúgy mint a szellőzőlamellák. A lámpák fölötti rész egész más eredetiben mint a modellen. Az eredeti színre itt is csak következtetni lehet
Azért a rávetített projektrajz és az életnagyságú jármű között is akad már eltérés
Összehasonlítások Nr.1
Összehasonlítások Nr.2
Összehasonlítások Nr.3
A
Matchbox mérnökei sem igen tudtak mit kezdeni a végtelenül
egyszerű, közepesen elhasznált szappan alakú autóval. Mégis a
színekkel operálva egy igen vonzó kis autó kerekedett belőle. És
itt most nem a penészkék karosszériára gondolok a fekete átlátszatlan műanyag ablakokkal. A másikra, a többek által
ismert sárgára. Ami még egyszer lángokkal felmatricázva is
kiadásra került. Talán az sem túlragozott, ha azt mondom, hogy a
natúr sárga szebb, mint az eredeti bemutatóautó. Nagyban földobja a színes
szélvédő és a mögötte csillogó belső tér a látványt. A
motorházfedél nyílik – technikailag szükséges ámde kissé
túlméretezett – zsanérokon. Talán még szebb lett volna az
összhatás ha a komplett első ajtó nyílt volna meg, de ezt
valószínűleg nem lehetett volna olyan egyszerűen megoldani
(egyetlen zsanéron) mint a hátsónál tették.
Klasszul nyílik a hátulja, jól látszik a hátsórész kialakítása is a gyártási pontatlanságokkal együtt
A
kocsi arányai becsapósak, hiszen egy kétszemélyes Lamborghini Countach
fazonú autót tartunk a kezünkben viszont ez egy négyszemélyes
méretű – felső-közép kategóriába sorolható – autó. A két hátsó
ülés nem is szúr szemet elsőre, pedig ott vannak a helyükön.
Sajnos az eredeti autó fotóin nem lehet a belső térből szinte
semmit sem látni, így el kell hinnünk, hogy a Matchbox tervezői
látták az eredeti belsőt és az alapján rittyentették a
kisautóba ezt az érdekes alakú kormányt.
Stílusában tökéletes,
akár így volt, akár nem. Viszont szót kell ejteni a valós és a modell autó arányairól. Ez az összehasonlítási szemlélet már-már negatív és kekeckedő védjegyemmé válhat a korábbiakban írtak alapján is, de nem mehetünk el az arányok mellett szó nélkül. Az ismeretlen eredetű autóknál ez nem szúr szemet, de ha valaki már látta az eredetit, akkor a szépérzéke tiltakozhat egy hangyányit. A montázsokon látszik a differencia, azt kár ragozni tovább. Maximum az esetleges mentségeket lehetne elkezdeni összegyűjteni, de minek.
A beltér egy része a furcsa kormánnyal
Az a bizonyos arányeltolódás itt jól látszik. A fix pont az első kerék, a többi onnantól már csapong
Matchbox a Matchbox pódiumon
Dinamikus!
Nem sok kiálló részletet lehet rajta találni, de vajon hol lehet kilátni belőle?
A
futóműbe is belevitték a finomságokat. Elöl szélesebb, hátul
keskenyebb a kerék nyomtáv, mivel a hátsó kerékre finoman
rátakar a karosszéria. Mint az eredetin. Finoman rugózik jól
gurul mint minden ilyen kerekű kortársa. Hátrafelé haladva
megtaláljuk a lapos kopoltyúkat kopoltyúimitációkat is. Itt a Zaporozseccel ellentétben
hátrafelé nyitottak - tehát az elvezetést segítik inkább -, és
jóval szerényebb méretűek. A hátsó lámpát kicsit
egyszerűsítették, de teljesen ésszerű mértékben, így
elfogadható. A lamellás hátsó szellőzőelemek is a helyükön
vannak, viszont az autó hátsó felén levő, eredetiben legalábbis
sűrű rácsozású panelt még jelzés szinten sem ábrázolták. A
kipufogó rész elfogadható, viszont a motorház fedél nyitófüle
nagyon bizarr és ha első ránézésre nem is tűnik fel az
idegensége, később rádöbbenhetünk, hogy az ebből a szempontból
őskövületnek számító Volkswagen bogárnál láthatunk valami
nagyon hasonló izét a rendszám fölött.
A
motorház fedelet kinyitva ott figyel az elég jól kidolgozott motor.
Ez a motortér lehet aztán az igazi „fantasy”. Mivel a
bemutatópéldányban nagy valószínűséggel nem is volt motor,
ennek a fertálynak a matchboxos kidolgozása a képzelőerőre és a
leírásokra volt bízva. Szerintem jól megoldották a dolgot.
Összességében
egy nagyon kulturált kisautót tarthatunk a kezünkben. Kis kidolgozási visszásságai ellenére biztos, hogy az eredetinél sokkal
nagyobb visszhangot és népszerűséget kapott a játszók és a
gyűjtők körében. Az én példányom egy "aligjátszott" verzió, a legnépszerűbb színben.
Különleges autók kicsiben rovatunk eddig megjelent posztjai:
Alfa Carabo
Datsun 126X
Dodge Charger Mk lll.
Vauxhall Guildsman
Alfa Carabo
Datsun 126X
Dodge Charger Mk lll.
Vauxhall Guildsman
3 megjegyzés:
Ha a rovat következő darabja a Mazda RX500 lesz, összekarmolom magam :)
http://szirszarjaim.blog.hu/2012/06/08/alom_maradt
Egyébként nekem is a sima sárga tetszik a legjobban.
Régebben volt nekem egy olyan tűzmintás (Streakers verziós) darabom, roncs állapotban, motorháztető nélkül. Teljesen fel lett újítva, a motorháztetőt édesapám hajtotta rá és csinálta meg a nyíló mechanikáját, az alváz narancspiros, a kaszni fehér színű volt, középen azok a lámpacsík pedig szintén narancspiros volt. Sajnos már nincs róla képem..
Gyerekként egyik első autóm volt, no nem ez, hanem a magyar másolata: kicsit bumfordibb, kicsit rusnyább volt, de megvolt a maga hangulata, olyannyira, hogy később újra vettem belőle. Emlékeim szerint ennél az autónál vettem először észre, hogy a mi derék munkásembereink bizony a neves, nyugati játékgyártókat másolják, amikor a 74-es katalógusban észrevettem a nevezett autót. Azóta ebből is volt kettő, az egyik ráadásul erroros: az első tengelyén mások voltak a kerekek mint hátul. Azon túladtam, a mostani rendben van, pár egy-két pötyi mindegyik darabnál előfordul a hegyesebb részek környékén. Nekem is ez a verzió tetszik leginkább, a lángos vagy az arany nem igazán jön be, a penészkék meg amúgy is a Super GT-s limonádé. Egyszóval tetszetős darab, hangulatilag nagyon ott van.
Megjegyzés küldése