Első
pillantásra azt hinné az ember, hogy ilyen jármű márpedig nincs is,
legfeljebb valami fantasztikus film holdjárójaként tudná
elképzelni. Azonban igenis létezik, bár inkább a múlt idő lenne a
jogos az egyre fogyó példányokat elnézve. A katonai teherszállító egyszer
már kapott említést a blogon, de inkább csak bevillantás szinten. A modell nem új, viszont régi, de meggyőződésem, hogy
érdemes néha szétnézni a régi dolgok között is, mert mindig
akad valami érdekes látnivaló. A műszaki és történelmi
háttérről nem is beszélve.
Alvis
Ez a név maximum az angol kisszériás kocsikat igen mélyen ismerőknek ugrik be elsőre, pedig a gyár a múlt század középső harmadában elég sokféle személykocsit készített a versenyautótól kezdve a luxuslimuzinokig vagy elegánsabb sportkocsikig. Csak később, a kisszériás autógyárak hanyatlása után állt rá a haditechnikára. Azon belül is az érdekesebb vagy speciálisabb harckocsik, tankok és egyéb terepen és vízen is egyaránt (jól?) mozgó ilyen olyan felszereltségű szállítójárművek gyártására. (érdekesség, hogy minden típusmegnevezés „S” betűvel kezdődött.) Egy ilyen szállítójármű a 620-as sorozat is (620-624), Stalwart elnevezéssel, amit bátornak, rendíthetetlennek fordíthatnánk leginkább. A kocsi maga úgy is néz ki, mint aki előtt nincs akadály. Hat igen combos meghajtott kerék, magas fölépítés, robusztus kiképzés. A stabilitásról a látvány alapján ne beszéljünk, mert szerintem a súlypontja elég magasan lehetett, pláne megrakodva a kocsi szélességéhez képest. A kocsi szerkezeti elrendezését a röntgenrajz alapján lehet legjobban elképzelni. A 220 lóerős hatliteres Rolls-Royce motor hátul, a raktér alatt, a motor előtt pedig a váltó, a differenciálmű és a többi szerkezeti elem. A plató általában nyitva volt, esetleg ponyvával fedték be. A – bordázott vagy sima falú - oldallapok lenyithatóak voltak, a könnyebb rakodás érdekében. Viszont nagyon passzentosan kellett, hogy záródjanak... Elöl van a kicsi fülke mindenféle kisméretű ablakokkal. Ezekből kétféle verzió is volt egy kisebb felületű és később, a jobb kilátás érdekében egy nagyobb, mélyebbre lehúzott felületű ablakrendszer. A fülkével kapcsolatos érdekesség, hogy itt viszont nem bonyolódtak bele semmiféle nyitható és utána jól visszazárható ajtókkal, a fülkét a tetőn levő nyíláson keresztül lehet megközelíteni. Akinek ez még nem lenne elég, annak egy újabb érdekesség: a sofőr középen ült, két utasa pedig az ő két oldalán foglalt helyet.
Ez a név maximum az angol kisszériás kocsikat igen mélyen ismerőknek ugrik be elsőre, pedig a gyár a múlt század középső harmadában elég sokféle személykocsit készített a versenyautótól kezdve a luxuslimuzinokig vagy elegánsabb sportkocsikig. Csak később, a kisszériás autógyárak hanyatlása után állt rá a haditechnikára. Azon belül is az érdekesebb vagy speciálisabb harckocsik, tankok és egyéb terepen és vízen is egyaránt (jól?) mozgó ilyen olyan felszereltségű szállítójárművek gyártására. (érdekesség, hogy minden típusmegnevezés „S” betűvel kezdődött.) Egy ilyen szállítójármű a 620-as sorozat is (620-624), Stalwart elnevezéssel, amit bátornak, rendíthetetlennek fordíthatnánk leginkább. A kocsi maga úgy is néz ki, mint aki előtt nincs akadály. Hat igen combos meghajtott kerék, magas fölépítés, robusztus kiképzés. A stabilitásról a látvány alapján ne beszéljünk, mert szerintem a súlypontja elég magasan lehetett, pláne megrakodva a kocsi szélességéhez képest. A kocsi szerkezeti elrendezését a röntgenrajz alapján lehet legjobban elképzelni. A 220 lóerős hatliteres Rolls-Royce motor hátul, a raktér alatt, a motor előtt pedig a váltó, a differenciálmű és a többi szerkezeti elem. A plató általában nyitva volt, esetleg ponyvával fedték be. A – bordázott vagy sima falú - oldallapok lenyithatóak voltak, a könnyebb rakodás érdekében. Viszont nagyon passzentosan kellett, hogy záródjanak... Elöl van a kicsi fülke mindenféle kisméretű ablakokkal. Ezekből kétféle verzió is volt egy kisebb felületű és később, a jobb kilátás érdekében egy nagyobb, mélyebbre lehúzott felületű ablakrendszer. A fülkével kapcsolatos érdekesség, hogy itt viszont nem bonyolódtak bele semmiféle nyitható és utána jól visszazárható ajtókkal, a fülkét a tetőn levő nyíláson keresztül lehet megközelíteni. Akinek ez még nem lenne elég, annak egy újabb érdekesség: a sofőr középen ült, két utasa pedig az ő két oldalán foglalt helyet.
A
több, mint hatméteres kétéltű teherautó öt tonnát tudott
szállítani a 24 köbméteres rakterében, vagy tízet vontatni.
Harmincnyolc katona fért el rajta teljes felszereléssel. A
vízen úszva hat kis kilövellő vízsugárral lehetett mozgatni a
szerkezetet. Az összkerékhajtással együtt így már elég
komplikált egységet alkottak, ami sok karbantartást igényelt ha
megbízhatónak akarták tudni. Ezért a kizárólag szárazföldi
használatú példányoknál a vízi mozgatóberendezést le lehetett
szerelni, a súlymegtakarítás érdekében. Bár a negyven centis
hasmagasság nem annyira kiváló jellemző a terepen, közútra pedig
ott a hagyományos teherautó, mégis a differenciálmű nélküli
hat meghajtott kerék - állítólag - kiváló mászási
képességet biztosított. Nyilván nem a mély nyomvályúban. A
kerekek oldalanként voltak meghajtva, ami azt is jelentette, hogy az
egyik oldalt akár teljesen blokkolhatta is a sofőr ha szükség
volt rá a talaj miatt, vagy csak helyben akart forgolódni. Az
üresen is inkább kilenc tonnás üres önsúlyú behemót hetven(!)
literes közúti fogyasztása meg biztosan sok gondot okozott az
üzemanyag ellátásért és utánpótlásért felelős tiszteknek.
Bár közúton annyira nem használták, mert a differenciálatlan
kerekek hatalmas gumi abroncsainak súrlódása a beton vagy aszfalt
felülettel a mechanika idő előtti elhasználósásához vezettek.
Ilyenkor – hosszabb távra - trélerezték a gépet. Mint a legtöbb
hadi teherautónak így ennek is voltak érdekes egyéni
felszerelései. A darut nem is említve, például az elejére
felszereltek egy lehajtható acél lapot, valószínűleg a
felcsapódó víz ellen. Készült dízel
változat is azonban eléggé költséges volt az ilyen verzióra
való átalakítás.
Az
Alvis többféle teherszállítót és egyéb felépítményt
készített az ő kis hatkerék-meghajtásos rendszerükkel, többek
közt egy reptéri tűzoltó verziót is. Ez csak azért érdekes számunkra, mert maga a gyár készített el egy kis fém modellt is erről. Egy
Alvis 622-es szerepelt a Tomb Raider 2-ben is. Több mint 1400 darab
készült belőlük még egészen 1983-ig. Ma már csak érdekesség az autó, de van aki turisták szállítására használja, van aki rúzsreklámozásra.
A nagy kicsiben
A nagy kicsiben
A
Matchbox 1966-71-ig gyártotta és kétféle színben adta ki. A
többek által ismert fehér verzió mellett volt egy katonai zöld verzió is, katonai feliratokkal. Érdekes, hogy ez a ritkább és a
fehér – nevezzük expedíciós olajkutatónak – a gyakoribb, holott
a valóság éppen az ellenkezője. Olyannyira, hogy a kocsit el sem
tudom képzelni a sivatagban ezzel a hasmagassággal és ezzel a
fogyasztással, sem fehérben. Viszont tény, hogy nagyon jól mutat
a színösszeállítás, a fehér alapon zöld-sárga dekoráció.
Érdekes és nagyon finom az ablakok sötétzöldjének kialakítása,
mintha nem is műanyagból lenne. Az első generációs Stalwartot
mintázták meg, a kis ablakokkal. Bár a kisautó gyártása
belenyúlt a Superfast korszakba is, a kerekét nem változtatták
meg akkor sem. Ez nagyon jó döntés volt, hiszen ehhez az autóhoz csak
ilyen kerék autentikus. A modell részleteivel nem érdemes ebben az
esetben különösebben foglalkozni, mivel számtalan variáció és
átépítés létezett. Az arányai rendben vannak, a technikai
érdekességek pedig csak egy másik léptékben mutatnának igazán.
Egy dolgot azért „lefeketepontoznék”. Az első lámpái nagyon
fantáziahelyre kerültek. Még csak a közelébe sem próbálták
tenni az eredeti helynek, ami ugye az övvonal alatt a kerekek belső
felénél található. Cserébe jelvény és egyéb dombormű került
a homloklapra.
Jópofa dolog az élénk sárga – ponyvát imitáló – egyben leemelhető fedés, mert így még játszani is lehetett vele. Sőt, mivel eléggé tömör a szerkezet, nagyon el sem lehetett rontani, nem tört le róla semmi kiálló alkatrész. Tipikus túlélő darab. Mint ahogyan az enyém is az. Némileg reinkarnálódva. A gyerekkor játszásait lezárva, egy időre dobozba került az Alvisom és csak jó néhány évvel később, egy korai restaurálós szakaszomban került a felszínre ismét. Mit is lehetne kezdeni vele? A múlt kalandjaihoz képest meglehetősen jó állapotban volt, csak a matricái koptak le részlegesen. Ezek tehát nem használhatók többé, viszont a fehér szín jó állapotban volt még. Katonai is és fehér is. Ez egy nagy kérdés, bár a téli harcászati kamuflázs nem ismeretlen. Viszont akkortájt itt Pécsett – a délszláv háború korrekt lezárása miatt - elég sok IFOR feliratú és sokszor fehérrel telibefújt katonai járműlófrált haladt át. Innen
jött az ötlet, hogy egy ENSZ színeibe öltözött autó legyen a
gyors és egyszerű megoldás. Kezdőként még nem állt olyan
technikai lehetőség a rendelkezésemre, ezért a meglévő Alphaset
betűimből tettem rá a megfelelő föliratot. Ezen kívül még a
kerekeit festettem be fehérre, ahogy a nagyok is csinálták.
Tisztán látszik, hogy nem azonos a betűtípus de a következő
nagyjavításig ez így belefér azt hiszem. Amúgy meg fantázia az
egész. Gondoltam én, egészen mostanáig. Ahogy képeket
keresgéltem az autóról rábukkantam egy UN feliratos,
fehér színű Alvis Stalwart terepjáró igen alaposan elkészített makettjére és egyből igazolva vagyok. A
fantázia valóság lett.
Jópofa dolog az élénk sárga – ponyvát imitáló – egyben leemelhető fedés, mert így még játszani is lehetett vele. Sőt, mivel eléggé tömör a szerkezet, nagyon el sem lehetett rontani, nem tört le róla semmi kiálló alkatrész. Tipikus túlélő darab. Mint ahogyan az enyém is az. Némileg reinkarnálódva. A gyerekkor játszásait lezárva, egy időre dobozba került az Alvisom és csak jó néhány évvel később, egy korai restaurálós szakaszomban került a felszínre ismét. Mit is lehetne kezdeni vele? A múlt kalandjaihoz képest meglehetősen jó állapotban volt, csak a matricái koptak le részlegesen. Ezek tehát nem használhatók többé, viszont a fehér szín jó állapotban volt még. Katonai is és fehér is. Ez egy nagy kérdés, bár a téli harcászati kamuflázs nem ismeretlen. Viszont akkortájt itt Pécsett – a délszláv háború korrekt lezárása miatt - elég sok IFOR feliratú és sokszor fehérrel telibefújt katonai jármű
Szépek és arányosak a ballonos kerekek
Komoly első terepszög
Jó a terepjárási képessége de csak nem túl mély nyomvályúban
A ponyva alatt lapul a rakomány
A békefenntartó
Hátul is meredek a terepszög
Akár a vízben és mocsarasban is elevickél a 6x6 meghajtásnak köszönhetően
Középen a sofőr mellette kétoldalt a segédei
Éppen csak nem lett lánctalpas
2 megjegyzés:
Jó kis post lett ez, alaposan utánamentél a történetének. Ha gondolod, akkor valamikor beszkennelem neked az enyémről a matricát és akkor le tudod gyártani magadnak - bár nekem a mostani állapota is nagyon tetszik, sőt!
Köszönöm a lehetőséget, de ebben az esetben nem érzem a kocsi és az eredeti matrica kapcsolatát olyan erősnek és reálisnak, hogy azt visszategyem rá. A következő felújításnál majd egy aprólékosabb, többé-kevésbe ENSZ békefenntartó katonásdi dekort kap szerintem. Lámpástul, jelvényestül, számozásostul, feliratostul, zászlóstul, antennástul.
Megjegyzés küldése