Az 1-75 sorozat történetében számos, nagyon kis léptékben készített teherautó jelent meg, lényegesen kisebbek, mint az amúgy 1:60-körüli személyautók. Gyereknek sohasem szerettem ezeket, de csuda tudja miért, változik az ízlésem, elkezdtem őket érdekesnek találni.
Foden, made in England
A Foden egy brit, teherautó és autóbusz gyártó cég volt. 1980-ban felvásárolta az az amerikai Paccar, melyhez olyan márkák tartoznak, mint a Peterbilt, Kenworth – nem semmi, mi? – és a DAF. 1998-ban leállítják az eredetileg is Foden tervezte modellek gyártását és DAF teherautókat készítettek Foden emblémával. 2006 júliusában legyártják az utolsó Foden márkajelzést viselő járművet is. Ez után a tulajdonos Paccar többé nem használta a nevet.
Még éppen Regular Wheel
1969-ben a Regular Wheel modellek hattyúdalára jelenik meg az MB-21 Foden Concrete Truck. Amit megmintáztak az egy 1967-es, Foden S24-es. (Ha tudnátok mi meló van ebben a mondatban! Órákig túrtam a netet és csak addig jutottam, hogy ez mi nem. Nem lehet S20, S21, S36, S39, mert ezeknek osztott szélvédője és kör alakú első lámpái vannak.) Az igazán sajátságos formájú kabint abban az időben Miki Egér fülkének becézték – ha megnézitek az eredetiről készült fotókat, akkor nem kell különösebben magyarázni, hogy miért. Szerintem találó. Az 1969-es Regular Wheel második tengelyére épített csiga hajtja a betonkeverő tartályát. A csigahajtás sima felületen inkább blokkolja a tengelyt, mintsem forogna, de szőnyegen remekül működik és tépkedi is a bolyhokat rendesen – a mamák legnagyobb örömére. 1969-70-ben elkészül a Superfast verzió, az utolsó katalógus, amiben nyoma van, az 1972-es. A kerekeken kívül sok különbség nem látszik a két változat között, de az igazság az, hogy minden alkatrészét átalakították a Superfast verziónak. Eltűnik a betonkeverőt forgató mechanizmus, csak az erősen színezett szélvédő marad változatlan. Ez az üres, belső tér nélkül hagyott vezetőfülkét rejti.
6 megjegyzés:
Nagyon szépek. Nekem is kéne egy RW...Mack katalógusában nem is olyan egyértelműek a különbségek.
Erdekes, hogy mennyi alakitassal jar egy egyszeru kerekcsere:) Ajanlom meg figyelmedbe az mb26b-t is, gyakorlatilag ennek az elodje, es egy igen sok valtozatos igazi gyujtheto modell.
Mióta először láttam ilyen RW-t meghajlok a "régi" Matchbox-mérnökök előtt. Kitépkedi a bolyhokat, de kit érdekel? Ez valami nagyszerű megoldás, főleg azért, mert ha nem fordítod a hátára, nem látsz semmit a szerkezetből. Egyetlen hibája van az egésznek: nekem még nincs Fodenem. :-(
Nekem csak a superfast verzió van meg. Fogalmam sem volt róla, h a regular ennyire eltér. Köszönet a postért.
Lesney Nielsen: Nem mondom, hogy csúnya, de nekem eléggé elnagyolt. Se szélvédő, se belső tér, ehhez nagyon RW irányultságúnak kell már lenni.
Ikarus256: Na igen, RolaMatics elbújhat.
Matchbox: Nem mondom, hogy ilyenkor nem hízik ám a májam! 8-) Köszi!
Sam Joe!
Szépek a FODEN teherautók a korabeli katalógusban és a gyűjtött fotókon egyaránt. Szépek a matchboxok is, nekem a régebbi kerekűből van, talán 2 db is. kösz és üdv! Kadus
Megjegyzés küldése