Vannak olyan autók, melyeket kötelező jelleggel el kellett volna készítenie a Matchboxnak és teljes igazolatlanul hiányoznak a kínálatukból. (Mattel fiam! Kérem az ellenőrződet! Küldd be anyádat!) Egy újabb ilyen következik: a 356-os Porsche.
A Porsche története
1930-ban professzor Ferdinand Porsche megalapította a "Dr. ing. h. c. F. Porsche GmbH-t" és Stuttgartban a Kronenstraße 24-alatt megnyitották irodájukat. A cég robbanómotoros járművek fejlesztésével és konzultációval foglalkozott, de soha, egyetlen autót sem dobott piacra saját neve alatt. Az új cég egyik első megbízatása a német kormánytól érkezett, egy olcsó, megbízható népautó megtervezésére. Az eredményt, minden idők egyik legsikeresebb autótervét a világ Volkswagen Bogárként ismeri.
1930-ban professzor Ferdinand Porsche megalapította a "Dr. ing. h. c. F. Porsche GmbH-t" és Stuttgartban a Kronenstraße 24-alatt megnyitották irodájukat. A cég robbanómotoros járművek fejlesztésével és konzultációval foglalkozott, de soha, egyetlen autót sem dobott piacra saját neve alatt. Az új cég egyik első megbízatása a német kormánytól érkezett, egy olcsó, megbízható népautó megtervezésére. Az eredményt, minden idők egyik legsikeresebb autótervét a világ Volkswagen Bogárként ismeri.
A második világháború alatt a Porsche katonai járművek tervezésével foglalkozott. Elkészítik a Bogár alapjain a könnyű, ugyancsak kétkerék meghajtású, de remek terepjáró képességű katonai járművet, a Kübelwagent és annak úszóképes változatát a Schwimmwagen-t. A cég több harckocsi tervet is nevez olyan megbízatásokra, amit ma kormánytendereknek neveznénk, de sikertelenül. A cég terveit azonban felhasználják az Elefant tankelhárítóhoz és a háború vége felé elkészíti a Maus szuper-nehéz harckocsi terveit is, de a projekt csak két prototípusig jut.
1945-ben a Volkswagen gyárat is elfoglalják a britek Németország jelentős részével egyetemben. Ferdinand Porsche elveszíti elnöki pozícióját az igazgatótanácsban. Porschét letartóztatják háborús bűnök vádjával, de 20 hónap rabság után sem fogják perbe. Ez idő alatt fia Ferry Porsche úgy dönt, saját autót épít, mert egyszerűen nem talál olyat, amit érdemesnek találna megvásárolni. (Eszem a zuzáját!) Így születik meg az első, sorozatgyártásba kerülő, Porsche nevet viselő gépjármű, a 356-os prototípusa. Ferry az autót egy kis, hegyektől körülvett, csendes ausztriai falu, Gmünd apró fűrészmalmából kialakított műhelyében építi meg. A prototípust számos német autókereskedőnek megmutatják és mikor az előrendelések elérik azt a szintet, hogy érdemes belevágni, 1948-ban megkezdik a gyártást. Az első 50 autó még Gmündben készül. (Ide beszúrnék egy nem is olyan rövid kitérőt: Gmündben abban a bizonyos fűrészmalomban jelenleg Porsche múzeum működik. A hely meglepően kicsi, úgyhogy arra senkit sem biztatnék, hogy egy hétvégi kirándulást csak erre a célpontra betervezzen, mert csalódás lesz, de egy 50-100 kilométeres kitérőt esetleg megér, ha valakinek Karintián át visz az útja mondjuk Olaszországba menet, vagy a környéken síel. A weboldalon lévő képek nagyjából le is lőnek minden poént, szóval csak akkor érdemes oda menni, ha hajlamos valaki térdre zuhanni egy katonai kivitelű Bogár – mondom Bogár és nem Kübelwagen – vagy kettéfűrészelt 928-as látványától.) A karosszériájukat alumíniumból alakítják ki, kézi munkával, ezért is tart majdnem két évig elkészíteni őket. Majd a cég átköltözik Zuffenhausen-be Németországba, pont szembe a Reutter Carosseri nevű céggel – mellyel már korábban is együttműködtek a Bogár prototípusok elkészítésében – a Főutcán (ma Porsche utca) ez lesz a Werk 1. A Reutter a 356-osok karosszériáját már acélból készíti. 1952-re elkészül a Porsche összeszerelő üzeme (Werk 2). A 356 1948-ban kapja meg a forgalomba hozásához és a közúti forgalomban való részvételhez szükséges engedélyeket. Ferdinand Porsche – tehát Ferry Porsche papája – 1951 január 30-án veszti életét egy bénulással járó agyvérzést követően.
Az első sorozatgyártású Porsche
A háború után Németországban általánosságban mindenből hiány volt. Javarészt ezért a 356-os sok alkatrészt a Bogárból kölcsönzött: A motor, a váltó és a felfüggesztés alkatrészei a Népautóból származtak. Kényszer szülte, vagy sem, de ahogy a Bogárban, a 356-ban is ott van a „Porsche-védjegy”, a léghűtéses, hátsó kerekeket hajtó boxermotor az autó farában. A 356 három evolúciós fázison megy át. Az A, B, és C generációkban a VW alkatrészeket fokozatosan váltják le a Porsche-készítette alkatrészek. A jellegzetes – szerintem gyönyörű – karosszériát ugyanaz az Erwin Komenda tervezte, aki a Beetle karosszériáját is A 356-os terveinek alapkoncepciója változatlan marad az évek során, a különböző változatok valódi, teljesítményben és kezelhetőségben megmutatkozó különbségeket mutatnak fel, mintsem hogy a manapság olyan divatos, csak stílusjegyeket érintő ráncfelvarrások lennének – bár kétség kívül az autók megjelenése is változik valamelyest. Eleinte a 356-osokat elsősorban Németországban és Ausztriában értékesítik, az ötvenes éveke elejére az autó ismerté válik az autórajongók körében szerte a világon és a Csendes Óceán mindkét partján piacot talál. A 356-tól a kezdetektől fogva készítenek kabrió változatot, gyakran a gyártás felét ezek teszik ki és a cég valóban Cabriolet-nek hívja a lenyitható tetejű változatokat, míg a hagyományos kivitelű a Coupe. Nem merítkeznék meg a típusváltozatok egymástól való megkülönböztetésének mocsarában, egyrészt mert erről könyveket írtak mások, másrészt mert nem is értek hozzá, harmadrészt mert számunkra most nem is fontos ez a kérdés, negyedrészt nekem mind tetszik, ami 356. Az viszont nagyon érdekes, hogy a típus története alatt a kezdeti 40 lóerőből a végére 130 békebeli paci lesz, persze ehhez kell az is, hogy az 1,1 literes, nyomórudas motor, 1,3-, 1,5-, 1,6 literes lépcsőkön át végül 2 literesre hízzon. (Na jó, ez így egyáltalán nem igaz, az utolsó nyomórudas Porsche motor 1,6-os, a kétlityis nem az.) Az utolsó tíz 356-ost 1966 márciusában gyártják le. Mind a tíz Cabriolet (!) és a holland rendőrség (!!) a megrendelő. (Egy ilyenről nagyon szeretnék látni egy képet, de persze nem sikerült találnom. Viszont megleltem ezt az oldalt, ahol számos holland rendőrségi jármű modellje megtalálható. Hát... A holland zsaruk is szívhatnak ezt-azt, mert olyan cuccok vannak itt, hogy csak lestem! Targa tetős Porsche 911, Alfa Romeo Spider, Opel Speedster, meg aztán a másik végletből egy DAF 33.)
A háború után Németországban általánosságban mindenből hiány volt. Javarészt ezért a 356-os sok alkatrészt a Bogárból kölcsönzött: A motor, a váltó és a felfüggesztés alkatrészei a Népautóból származtak. Kényszer szülte, vagy sem, de ahogy a Bogárban, a 356-ban is ott van a „Porsche-védjegy”, a léghűtéses, hátsó kerekeket hajtó boxermotor az autó farában. A 356 három evolúciós fázison megy át. Az A, B, és C generációkban a VW alkatrészeket fokozatosan váltják le a Porsche-készítette alkatrészek. A jellegzetes – szerintem gyönyörű – karosszériát ugyanaz az Erwin Komenda tervezte, aki a Beetle karosszériáját is A 356-os terveinek alapkoncepciója változatlan marad az évek során, a különböző változatok valódi, teljesítményben és kezelhetőségben megmutatkozó különbségeket mutatnak fel, mintsem hogy a manapság olyan divatos, csak stílusjegyeket érintő ráncfelvarrások lennének – bár kétség kívül az autók megjelenése is változik valamelyest. Eleinte a 356-osokat elsősorban Németországban és Ausztriában értékesítik, az ötvenes éveke elejére az autó ismerté válik az autórajongók körében szerte a világon és a Csendes Óceán mindkét partján piacot talál. A 356-tól a kezdetektől fogva készítenek kabrió változatot, gyakran a gyártás felét ezek teszik ki és a cég valóban Cabriolet-nek hívja a lenyitható tetejű változatokat, míg a hagyományos kivitelű a Coupe. Nem merítkeznék meg a típusváltozatok egymástól való megkülönböztetésének mocsarában, egyrészt mert erről könyveket írtak mások, másrészt mert nem is értek hozzá, harmadrészt mert számunkra most nem is fontos ez a kérdés, negyedrészt nekem mind tetszik, ami 356. Az viszont nagyon érdekes, hogy a típus története alatt a kezdeti 40 lóerőből a végére 130 békebeli paci lesz, persze ehhez kell az is, hogy az 1,1 literes, nyomórudas motor, 1,3-, 1,5-, 1,6 literes lépcsőkön át végül 2 literesre hízzon. (Na jó, ez így egyáltalán nem igaz, az utolsó nyomórudas Porsche motor 1,6-os, a kétlityis nem az.) Az utolsó tíz 356-ost 1966 márciusában gyártják le. Mind a tíz Cabriolet (!) és a holland rendőrség (!!) a megrendelő. (Egy ilyenről nagyon szeretnék látni egy képet, de persze nem sikerült találnom. Viszont megleltem ezt az oldalt, ahol számos holland rendőrségi jármű modellje megtalálható. Hát... A holland zsaruk is szívhatnak ezt-azt, mert olyan cuccok vannak itt, hogy csak lestem! Targa tetős Porsche 911, Alfa Romeo Spider, Opel Speedster, meg aztán a másik végletből egy DAF 33.)
Követelem Matchboxban!
A Matchbox nemes egyszerűséggel elintézi a 356-os kérdést: Nincs ilyen és nem is volt a kínálatukban. Éppen ezért kénytelen voltam 356-os Porsche ügyben arra a kínai Maisto-ra fanyalodni, akitől amúgy egészen pofás dolgokat is láttunk már. Kerestem róla képeket a neten és azokon látszik, hogy csak az én példányomon sikerült ilyen csúf sorjásra önteni a lökhárítókat. Amúgy ha ezek nincsenek elrontva, akkor is túl vaskosnak és túlságosan előre-illetve hátranyúlónak tűnnek nekem. A Matchbox-ra kísértetiesen emlékeztető kerekek jól állnak neki, az ezüstszürke fényezés meg különösen. Viszont a c-oszloptól hátrafutó öntési nyom meg nagyon nem jól, de ilyet láttunk már a Matchboxtól is, nem is egyszer. A belső tér kialakítása jó, a modell formája kifejezetten jól sikerült. Ugyanezt egyébként más színben, Edocar márkanévvel is láttam már. Nem a legtökéletesebben sikerült Maisto modell, de azt a 300 forintot, amiért hipermarketekben szaladni szokott, azt még tán így is megéri.
A Matchbox nemes egyszerűséggel elintézi a 356-os kérdést: Nincs ilyen és nem is volt a kínálatukban. Éppen ezért kénytelen voltam 356-os Porsche ügyben arra a kínai Maisto-ra fanyalodni, akitől amúgy egészen pofás dolgokat is láttunk már. Kerestem róla képeket a neten és azokon látszik, hogy csak az én példányomon sikerült ilyen csúf sorjásra önteni a lökhárítókat. Amúgy ha ezek nincsenek elrontva, akkor is túl vaskosnak és túlságosan előre-illetve hátranyúlónak tűnnek nekem. A Matchbox-ra kísértetiesen emlékeztető kerekek jól állnak neki, az ezüstszürke fényezés meg különösen. Viszont a c-oszloptól hátrafutó öntési nyom meg nagyon nem jól, de ilyet láttunk már a Matchboxtól is, nem is egyszer. A belső tér kialakítása jó, a modell formája kifejezetten jól sikerült. Ugyanezt egyébként más színben, Edocar márkanévvel is láttam már. Nem a legtökéletesebben sikerült Maisto modell, de azt a 300 forintot, amiért hipermarketekben szaladni szokott, azt még tán így is megéri.
11 megjegyzés:
Lehet, hogy a lökösök tényleg nagyobbak a kelleténél, de nekem tetszik.
A Tiéd mélyebben ül, mint au én két példányom, amiből egyébként az egyik eladó... :)
Egy ismerősünknek volt egy 356 Speedstere.Szép gép a tied is!
Érdekes a sziréna felfogatása a rendőr 356-oson. :-D
Látom, hogy volt nekik Volvo 121 Amazonjuk is...mondtam Apának, hogy mi ne adjuk el!!!:-(
Bog Zoo: Igen, alapvetően tetszik nekem is. Küldtem neked e-mail-t, de ezek szerint nem kaptad meg. Jössz a börzére? Mert ha nem, akkor nem cipelem el a romokat.
Tommi: El fogod hozni a börzére?
Zsizso: Eredeti, vagy replika? De teljesen mindegy, nyamm.
Ikarus 256: Amazon isten!
Érdekes egybeesés hogy pont ma került hozzám egy ilyen.
Eredeti!Csak a csávó a változtatásaivalmás lámpa szellőző) szerintem elszúrta a hátulját.
Megkaptam, írtam is vissza... De sajnos nem tudok menni :'( De jó börzézést mindenkinek!!!!!!!! :-D
Jajj, jajj, jajj! Tudod ki molesztálna egy ilyen autót!?
Joe! Persze, hogy elviszem!
Azt elfelejtettem, hogy pont ebben a színben van nekem egy 1/24-es Bburago-m ebből az autóból :-)Még valamelyik karácsonyra kaptam :-)
Megjegyzés küldése