2008/08/18

Matchbox MB-16 '75 Volkswagen Thing

Amikor kissrác voltam, a szüleim megvették nekem a Kolibri Könyvek sorozat – talán – minden darabját. Tetszettek az apró füzetek, lelkesen bújtam őket, függetlenül attól, hogy madarakról, vagy lepkékről szóltak éppen. Persze a kedvencem mindig is az autós volt, meg egy másik, aminek az volt a címe, hogy a „Győzelem Fegyverei”. Ebben a második világháború olyan járműveiről volt szó, melyeket a Szövetségesek használtak. Akkor az ilyesmi szóba sem jöhetett volna, de ma már lehetne egy a „Vereség Fegyveri” is a sorozatban! Mert ha lenne, akkor biztosan szerepelne benne a Dolognak az őse, a Kübelwagen.

Típusismertető ügyben érdemes az őssel, a második világháborús veteránnal kezdeni. A Kübelwagen az volt a német hadsereg számára, mint a Jeep az amerikaiaknak – no, meg a Szövetségeseknek. Olcsó, megbízható, tartós könnyű jármű, négy személy számára. Annak ellenére hogy a Kübelwagen nem volt négy kerék meghajtású és teljesítményben is elmaradt a Jeep-től, terepen a kis tömege és az önzárú differenciálműnek köszönhetően igencsak jól használhatónak bizonyult. A Ferdinand Porsche tervezte és a javarészt a VW Bogárra épülő járműből több mint 50 000 darab készült a háború végéig.

A folytatást, az utódot is nem más hívta életre, mint a katonaság igénye egy olyan járműre, mint amilyen a Kübelwagen volt. A hasonlóság szembetűnő a Type 181 Kurierwagen és a Kübelwagen között, ami nem véletlen, mert az előd is alapvetően a Bogárra épül. A Type 181 meglepő módon éppúgy két kerék hajtású, mint elődje, bár a motorja annak 985 és 1131 köbcentijéről már 1,5 és 1,6 literesre hizlalta fel magát. Az 1969 és 1983 között gyártott 181-es civil változatának az értékesítése 1971-ben kezdődött meg. A civil verzió születése két dolognak köszönhető. Egyrészt annak, hogy Mexikóban ahol az olcsó Bogár hihetetlenül népszerű volt akkoriban, igény volt egy földutakat is jobban tűrő, olcsó, megbízható járműre. Másfelől a Volkswagennél a Bogarakból épített Buggy-kat látva azt gondolták, hogy lenne piaca hasonló feladatra fogható gyári modellnek. Ez lett Mexikóban a Safari, az Egyesült Királyságban a Trekker, illetve az Egyesül Államokban a Thing – azaz a Dolog, Izé, Valami. Érdekes, hogy ebből is – mint elődjéből – 50 000 példány készült.

A 2007-es keltezésű Thing a Matchbox kínálatába az idén költözött be Európába, mint MB-16. Egyelőre csak ez a citromsárga verziója ismeretes. Alapvetően nagyon elégedett vagyok a modellel. Talán az egyszerű forma, vagy a „kabrió” megjelenés teszi, de az olyan apró, belső részleteket is gondosan kidolgozták, mint a műszerfal, bár az érdekes, hogy pont ez a részlet a szélvédőt képező, átlátszó műanyagdarabra került, tehát közel sem tökéletes, de ebben a méretarányban egyáltalán nem nevezném halálos bűnnek.

Ikarus 256 kolléga rendszám kikódolási metódusa természetesen ezen az új modellen is működik és a T89147 sorozat a THING kódot rejti.


Matchbox MB-16 '75 Volkswagen Thing, 2008-ból.
A rendszám THING-re kódolódik ki.
Sok apró részlet, ebben a méretarányban remek.
NRFB európai blister.

12 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ez honnan szereződött be?

Ikarus 256 írta...

Persze! Nem lesz frissítve a MM!?:-) Örülök, hogy a távolból is gondoskodsz olvasnivalóról.
Nekem nagyon tetszik ez a VW, szemben Apával. Ha rajta múlna, akkor a vitrin legsötétebb sarka mögé lenne elrejtve egy NRFB Matchbox mögé. :-D
Ha már így internetközelbe kerültél, nézd meg az oldalam, nehogy lemaradj a szavazásról!;-)

Sam. Joe írta...

Tommi: Auchanból, három hete.

Ikarus256: Ilyen az, ha az időeltolódás miatt nem tudsz aludni és hajnali négykor ébredsz. Sajnos beszerzésileg katasztrófa van, SEMMIT nem sikerült venni, de ezt úgy vegyétek ahogy mondom. Hot Wheels még a sarki vegyesboltban is van, de Matchbox elvétve. Egy játékboltban összesen 4 darab Matchbox volt, abból is három egyforma és kb. 500 - nem vicc - Hot Wheels. Kb. szétvet a méreg. Mondjuk az is igaz, hogy egy 800 000 lakosú város nem tekinthető reprezentatívnak Matchbox ügyekben.

Névtelen írta...

És melyikből? A budaörsiből, vagy a Pest túloldalán lévőből?

Mert ha a pestiből, akkor elhappoltad előlem az összes jó példányt... :)

Sam. Joe írta...

Nem en, a vilagert sem! Ez a szigetszetmiklosibol van! Na, drukkoljatok fiatalok, ha sikerul akkor csutortokon megprobalok elvonatozni egy masik varosba, ahol az allomashoz kozel van egy bevasarlokozpont! Proba-cseresznye.

Névtelen írta...

Hajrá, hajrá!

Névtelen írta...

Sziasztok!
Van nekem is egy matchboxos oldalam:
www.matchboxesmas.blogspot.com
A ti oldalaitok is kint vannak a linkeknél, + még pár magyar. (később külföldi is lesz)Sajnos elég gyenge digitális fényképezőgépem van, ezért nem lesznek tökéletesek a képek, de minél jobbra próbálkozom. légyszi nézzétek meg, és írjatok kommenteket.

Köszi!

Névtelen írta...

Amúgy Sam.Joe te vagy a példaképem :D

Sam. Joe írta...

Bog Zoo:
Írtam a freemailes e-mail címedre, amit megadtál, de szemlátomást nem kaptad meg. (Nem csodálom, már korábban is tapasztaltam, hogy nem jutnak el oda a Gmail-es levelek, ami nagyjából olyan, mintha mondjuk az Internet Explorerrel nem lehetne linuxos oldalakat nézni.) A kommentedet viszont töröltem, mert nem akartam, hogy a kommentekből címeket bogarászó robotok szétspameljenek. Örülök az oldaladnak, hajrá! Kedves amit írtál, de szerintem túlzol. Ha elfogadsz egy építő jellegű kritikát: Az oldaladon a menüben sok gépelési hiba van, javaslom nézd át.

Tegnap megérkeztem, de még nagyon szét vagyok esve - öreg vagyok én már ezekhez a huszonórás utazásokhoz. A Matchbox helyzet kétségbeejtő, az üzletekben a Hot Whells - MB arány 500:1, de sok helyen 50:0. Semmit nem sikerült hoznom, amit szerettem volna, értelmes dolgot nem is láttam, csak borzasztó Twin Pack-eket tavalyelőttről, MB márkájú pancsolójátékokat (!) amikről nem is tudtam, hogy léteznek. Mivel nem távozhattam kudarcélménnyel, hoztam filmtámájú three pack-eket, amiken nem is tudom, hogy sírjak, vagy nevessek. Kung-Fu Pandás Matchboxok! Hiszitek?! Ááááááááá!

Szóval nem sikerült úgy a túra, ahogy szerettem volna. Remélem a jövő héten helyre áll a rendes ügymenet, most megyek szunyálni!

Névtelen írta...

Üdv újra itthon Joe!

Névtelen írta...

Szia!

Nekem citromailem van, és köszi, majd átnézem az oldalt

Sam. Joe írta...

Tommi: Köszi!

Bog Zoo: Hopp, akkor ez nagyon vicces, mert nagyjából a Te első jelentkezéseddel párhuzamosan jelentkezett valaki más is. Én meg azt hittem, hogy az is Te voltál.