2011/03/13

Matchboxon kívüliek: Siku - Racing Team

Miután meglett a Siku által kiadott Porsche húz Porschét egy Böckmann utánfutón szett, körbenéztem a gyártó háza táján, hogy nincs-e valami hasonló szettje korábbról. Nos, nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy találtam nekem tetszőt, amit ráadásul nem sokkal azután sikerült is itthonról beszereznem. A hely ahol vettem, az általam viszonylag gyakran látogatott hely, és ez már akkor is ott volt, mikor először beléptem az üzletbe, csak éppen nem volt túl szem előtt, legalább is előtte nem találkozott a tekintetünk. A szett nevéhez passzolóan egy furgonból, egy trélerből és egy versenyautóból áll, Volkswagen és Porsche összetételben - az utánfutó nem licencelt kivitel.

A szállító
A Volkswagennél a Type 2, azaz a Transporter sikerein felbuzdulva elhatározták, hogy csinálnak egy méretben és teherbírásban - 3,5 tonnás felső határban - is nagyobb kis áruszállítót. 1975-ben indult meg az LT-re keresztel típus forgalmazása, ami egy közbeiktatott ráncfelvarrással egészen az 1995-ös év végéig tartott. Az autó szakít elődje farmotoros jellegével, ugyanis az erőforrás az első tengely fölé került, majd arra rá az utasfülke, az erőt pedig - leszámítva a később megjelenő 4x4-es kivitelt - a hátsó tengely viszi át az útra. Ez a fajta elrendezés igen jó variálhatóságot tesz lehetővé, már ami a felépítést illeti. Készült teljesen zárt - opcionálisan magasított tetővel -, szimpla és dupla fülkés kivitelben is, hogy csak a leggyakoribbakat említsem, de készült belőle lakóautó is. Motorok tekintetében kezdetben egy kétliteres, átdolgozott Audi erőforrás kapott helyett az első tengelyen 75 lóerővel - ugyanez a motor került átdolgozásra a Porsche 924-be -, de hamar bekerült a választékba 2,7 literes, 64 lovas Perkins dízelmotor. 1978-tól a konszern saját hathengeres, 2,4 literes dízel erőforrás váltja a Perkins négyhengeresét, ami 75 lóerős teljesítményre volt képes - később készült belőle 90 és 100 lovas kivitel. A MAN-al kooperálva készültek 7,5 tonnánál nagyobb össztömegű járművek, ahol is jóformán csak a fülke volt Volkswagen, bár azt is ki kellet szélesíteni. Jelenleg is tagja a harmadik generációs LT sorozat a Volkswagen kínálatának.

A versenyautó
Nem szívesen vállalkoznék a Porsche 917-es versenyautója történetének részletes bemutatására, ugyanis az 1969-ben kezdődik és a nyolcvanas évek elején fejeződik be. Ez idő alatt rengeteg altípusa volt, több formában és motorral rótta a versenypályákat, hol nyitott, hol zárt kivitelben. A hosszú távú versenyek mellett - mint például a Le Mans-i és Daytona-i 24 órás, Sebring-i 12 órás, vagy az 1000 kilométeres Nürburgringi futamok - például a Can-Am szériában is ért el sikereket. Ez utóbbiban is indult - és nyert is - a számunkra aktuális 1972-es 917/10-es, amit egy 4,5-5 literes V12-es, két turbóval megspékelt motor hajtott 850 és 1200 lóerő közötti teljesítménnyel. Ha ezen teljesítmény mellé írjuk az autó 767 kilós tömegét is, akkor láthatjuk, hogy egy igazi fenevad, és akkor még nem is említettem a 917/30-as 1580 lóerős teljesítményét. Ezek után nem csodálkozom, hogy véget vetettek a versenybírák a turbó korszaknak.

A csapat
A szett, a régi Siku modellekhez mérten tekintélyes súllyal rendelkezik, ugyanis műanyagot tényleg csak a legszükségesebb helyeken tartalmaz - szélvédő, beltér, kerekek, utánfutó rögzítő csapja. Az LT28-as furgon igencsak részletgazdag, egyedül a hátsó lámpákat nem lehet egyértelműen behatárolni. Az alvázból kialakított hűtőrács közepén ott díszeleg a Volkswagen embléma, a lámpák ezüst festést kaptak. A piros fényezés dekoratív fehér Porsche Team feliratot kapott, amihez jól passzolnak a kedvenc, fehér festésű kerekek. A beltérrel nem nagyon erőltették meg magukat, pedig a hatalmas - ablaktörlők nélküli - első szélvédőn jól belátni. Van egy műszerfalunk, amiből a kormánykerék is ki lett alakítva, nem túl elegáns módon, két ülés és köztük a motor burkolata.

A 917-es kialakítására sem lehet panasz, minden kis szellőzőnyílás a helyén van, a minimális szélvédő sincs lespórolva, amint az egy szem, kicsit jobbra tolt - szabály írja elő, hogy úgy kell kialakítani az "utasteret", mint ha az két személyes lenne - versenyülés és kormány sem. Az ezüst színű - bár a képek ezt nem adják vissza - piros versenycsíkozást kapott egy rajtszám és egy Porsche felirat mellett. Figyeltek az eltérő méretű kerekekre is, amiknek jelen esetben a mintájuk is különböző. Rugózása a furgonnál is minimálisabb, gyakorlatilag nincs, bár itt mindkettőt ki lehet védeni, hiszen az egyik egy kemény futóművet igénylő versenyautó, a másik pedig teherszállító, aminél szintén nem szerencsés, ha puha a kerék felfüggesztés hangolása. A versenyautó kritikus pontja a hátsó része, ugyanis sárvédők között nincs burkolat, ott kicsit kilátszik a technika. Sikuéknál egész elegánsak oldották ezt meg, a merevítők, a hátsó lámpák, a kipufogók jól kivehetőek, valamint a váltó hátuljából is sejtetnek valamit.

Az utánfutóról eddig nem sok szó esett, pedig az is egy igazán remek darab, jól ki lett találva. Kéttengelyes mivoltának köszönhetően önmagában is megtartja a szállítandó járművet. A fel illetve leparkolás nem igényel külön rámpát, ugyanis a plató a kétállású rögzítő csap - csörlőtartó rúd - oldásával az egészen hátra billen a középpontjánál levő tengely mentén. A sárvédők ehhez mérten vannak kialakítva, ugyanis azokon ilyenkor keresztül kell hajtani, viszont a menet közben lecsúszást akadályozó ékek is az alváz részei, tehát azok nem akadályozzák ilyenkor a mozgást. Az alváz és a plató színválasztásával, valamint a kerekekkel tökéletesen passzol a Volkswagenhez, jól mutatnak együtt.

Összességében egy nagyon jó kis játékszett, nem is értem, hogy manapság miért hanyagolják annyira az utánfutós témát, alig van belőlük kínálat, a Mattelnél szinte teljesen el is tűntek.

Tetszetős dekorációt kapott
A két hátsó ajtó is fémből van, ...
... amik jókora üres teret rejtenek maguk mögött
Az orra nem nyúlik le teljesen, de mivel ez egy játék, így érthető
Az eltérő méretű kerekek itt kötelező érvényűek
A hátsó rész igyekszik lekövetni az eredeti kialakítást
A műanyag pöcök kétállású, ebben az állásban alkalmas a szállításra
Hátra tolva billenthető a plató rész, ...
... amire így könnyű felparkolni
Menetre készen
Siku Racing Team, NRFB
A doboz hátulja és teteje más variációkkal
Volkswagen LT kisbuszként
Porsche 917/10
Nem nagyon van elrejtve a hajtáslánc
Egy korabeli plakát

4 megjegyzés:

RÁJEN írta...

Gyönyörű szett, a Siku egyik legjobbja! A kis Porsche nekem nincs meg, de ha egyszer beszerezném, én is összeállítok egy ilyen fogatot!

Sam. Joe írta...

Nincs mese, jó ez a szett nagyon!

Névtelen írta...

Az igazi fényképén jópofa a légszívótorok is, ilyet tényleg szinte bármire fel lehet tenni.:)

halfgod írta...

szééép.
nekem kettő is van. LT és futó piros, a két Porsche fehér és szürke.