2009/10/26

Kutyából nem lesz szalonna - avagy a Corgi Toys története - Harmadik rész: A felívelés

Visszatérve a Corgira - a Husky-val párhuzamosan - 1965-66-ban olyan emlékezetes modelleket dob piacra, mint a „James Bond 007 Aston Martin DB5”, a „The Saint Car” vagy a korában rendkívűl és méltán népszerű „Batman Batmobil”. Ezek minden tekintetben megállták a helyüket az akkori piacon, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy még napjainkban is rendkívül keresettek (főleg a korai kiadások) a gyűjtők körében. Mindezek mellett olyan egyéb népszerű és híres modelleket hoztak forgalomba, mint James Bond Lotus Esprit, Kojak Buick, Beatles Yellow Submarine, Green Hornet Black Beuty, Monkeymobile, UNCLA és a többi.
Az 1968-ban piacra dobott Monkeymobile (forrás: education.gtj.org.uk)

Beatles Yellow Submarine (forrás: middlegoat.blogspot.com)

Green Hornet - Black Beauty (forrás: middlegoat.blogspot.com)

Az Angyal (The Saint) Volvo 1800P-je (forrás: www.specialistauctions.com)

Superman Action set (forrás: www.specialistauctions.com)


James Bond kétélrü Lotus Esprit (forrás: middlegoat.blogspot.com)

Corgi Kojak set (forrás: www.specialistauctions.com)

James Bond 007 Aston Martin DB5:
Az eladott darabszámra sem lehetett panasz. 1968-ra a „James Bond 007 Aston Martin DB5” kisautó a 007-es ügynök gépkocsija lesz az egyik legnagyobb számban eladott Corgi modell a maga 3,9 millió darabjával. Köszönhetően annak, hogy filmbeli James Bond autó trükkös szerkezeteit sikeresen adoptálták és építették be a kiadott modell autóba. A másik ok az akkori relative olcsó ára (50p) volt. Mára ezeknek a korai modelleknek ára (állapottól függően) eléri a 200-1300 fontot is. (A Goldfingerben szereplő Astonról és ugyanerről a Corgi modellről Tommi jegyez egy hosszabb anyagot. Sam. Joe)

Korabeli prospektus (forrás: www.theoldtoyguide.com)

Corgi Aston Martin DB5 és mellette a kistestvére Husky kiadásban (forrás: saját kép)


A Batmobil:

A másik ilyen sikertörténet a szintén ebben az év októberében piacra dobottt és 1983-ig többször is utángyártott, 267-es sorszámot viselő Batmobil volt. (Nálunk ez Fantomas autójaként volt anno ismert. Lásd: Utánam Srácok 6/3 rész.) közel 5 milliós eladott darabszámmal büszkélkedhetett. Mind a James Bond modellt, mind a Batmobilt a sikerre való tekintettel az évek folyamán többször is újra kiadták, igaz ezek már sok esetben nem közelítették meg az eredeti első szériás modell minőségét, illetve egyes szettekben eléggé leegyszerűsített verziók voltak.

Batmobilok és Batboatok 1967-1977-ig (forrás: www.toycollectors.com)

Korabeli hírdetés, benne a Batmobil amit cirka 6 dollárért megvehettünk anno. Ma ez egy kissé többe kerül (forrás: www.specialistauctions.com)

1976-os Batmobil, Batboat, és Batcopter.
Anno egy gift set részei voltak. (forrás: saját kép)


Egyéb „bestseller” termékeik voltak még a „John Player Special Lotus Formula 1” és a „Ghia L 6.4”. Az utóbbi érdekessége, hogy a kalaptartóra egy "Easter Egg", egy fekvő Corgi kutya került rá.
Corgi Ghia L 6.4 (forrás: www.chezbois.com)

John Player Special Lotus Formula 1 (forrás: www.theoldtoyshop.com)

A siker íze:

Az impozáns eredmények meghozták gyümölcsüket, és 1966-ban két díjjal is kitüntetik a Corgit, elismerve eddigi munkásságát. Az egyik a királynő által alapított "Queens Award to Industry", ami az ipar területén elért eredményért volt adható, a másik pedig a nemzeti játékforgalmazók minőségi elismerő díja a "Highest Standards Award" díj volt.


De a körhinta nem állhat meg. A mérnökök nem ültek ölbe tett kézzel. Számos terv készült a termékpaletta bővítésére, és a fenti típusok alapjain újabb sikertípusok kiadására. Ezt legközelebb 1968 novemberében sikerült elérni, amikor is az akkor nagyon népszerű gyerekkönyvben megjelent varázslatos autót - Ian Fleming: Chitty Chitty Bang Bang: The Magical car - a Chitty Chitty Bang Bang-et dobják piacra Anlgliában, óriási sikerrel. Megjegyzem, nekem nem jön be, szerintem nem valami szép modell. (Két gondolat ide: Ian Fleming ugyanaz az író, akinek James Bondot is köszönhetjük, illetve a könyvből film is készül. Nem tudom, hogy tyúk volt-e előbb, vagy a tojás, de a jármű ugyanaz. Sam. Joe)

Az első szériás Chitty Chitty Bang Bang (forrás: www.theoldtoyshop.com)
A változások:

Az 1969-es év első változása, hogy megszüntetik a Corgi Classics termékskálát, mivel a várt eladási mutatókat nem hozta. A másik döntő momentum az, hogy az előzőleg tárgyalt események hatására létrejön a Corgi Juniors széria a megszűnő Huskyból. De nem csak a név változott meg, hanem számos újítást is próbáltak bevezetni termékeikkel. Az egyik ilyen volt az újabb, könnyebben gördülő feltűnő metálszínű „Corgi Rockets” kisautók és a hozzájuk tartozó pályák piacra dobása, ami válasz volt a Matchbox Superfast és a Hot Wheels könnyen gördülő alacsony súrlódású kerekekkel gyártott modelljeire. Sajnos a modellek a remélttel ellentétben nem voltak népszerűek, ezáltal a forgalmazásuk nem volt hosszú életű. Egy év után 1970-ben végleg befejezték a gyártásukat, a még raktáron lévő alkatrészeket, modelleket beolvasztották, újrahasznosították.

Corgi Rockets Jaguar XJ6 1969-ből - Jól látható a cserélhető futóműve (forrás. saját kép)


A bliszterek hátulján található jelmagyarázat ismertette az alváz levételét (forrás: www.allcarmodels.com)




Rockets kisautó, a minden bliszterben megtalálható "Golden Tune-Up key"-el, és alatta a kerék tuningszettel. (forrás: www.ebay.com)


Pedig a Rockets sorozat különleges volt a maga nemében. 34 különböző kisautót tartalmazott, és a széles körben kapható modellekkel ellentétben limitált példányszámban került piacra. Fő érdekessége, hogy minden modellhez egy aranyozott „Golden Tune Up Key”-t adtak, amivel az alvázról egy mozdulattal lepattintható volt a kerekeket tartalmazó műanyag rész, és a kerekek is. Így bárki szabadon „tuningolhatta” és cserélgethette az autóinak futóműveit a külön is forgalmazott különféle Rocket Tune-Up kiegészítőkkel. Sajnos kevés kifogástalan példány maradt fenn belőlük, így mára eléggé keresettek és értékesek lettek a gyűjtők számára. Egy eredeti állapotú darab ára megközelíti a 200-400 fontot. Egy pálya pedig az 1200-1800 fontot.

Corgi Rockets pályák (forrás: spokessmann.tripod.com)

A másik ilyen "vadhajtás" a Corgi Juniors sorozat keretében kiadjott Growlers (kb. Morgók) széria volt, ami egy a kisautó alján található szerkezetet (kereket és pecket) tartalmaz, ami kattogó hangot adott, ha tologatják az autót. Sajnos ez sem maradt fent túl sokáig, mivel nem mutatkozott rá megfelelő kereslet.

A Growlers sorozat kattogó hangot kiadó mechanikája
(forrás: husky-corgi.skynetblogs.be)

Viszont a marketingesek és a mérnökök nem adták fel. Új dolgok voltak születőben. 1969-ben került le a tervezőasztalról és került piacra a szabadalmaztatott (PAT. APP.3396/69) Whizzwheels (könnyen gördülő) kerekekkel gyártott modelljük, ellensúlyozandó a Mattel Hot Wheels termékeinek előretörését. A szlogenjük is frappáns volt „Hotter-than-Hot-Wheels”. Ezek a modellek sajnos ismét rövid életűnek bizonyultak, köszönhetően a későbbi eseményeknek.
folyt.köv: Előzmény: Második rész - A boldog 60-as évek ; folytatás: Negyedik rész - Baljós árnyak

2 megjegyzés:

Ikarus 256 írta...

A Rocketsért szerint meg lennének hülyülve ma a gyerekek. Kár, hogy ennyire rövid életet élt csak meg.

beczl írta...

Hát igen. A csúcson érdemes abbahagyni. :-)