2008/12/12

Matchbox MB-17 Plymouth Prowler

A willendorfi Vénusz óta tudjuk, hogy a szépség relatív fogalom. Kor, divat, ízlés és ki tudja még mi függő. 2001-ben a Chrysler nagyon jókor volt a jó helyen, ráéreztek a retró divatra és a PT Cruiser-el remekül idézték meg a negyvenes évek autóit. A PT Cruiser nekem nagyon vonzó autó, egyértelműen a „kéne” kategória. Ezzel szemben két egymástól földrajzilag nagy távolságban elterülő embertől is hallottam azt az összecsengő véleményt, hogy szerintük „olyan mint egy hullaszállító”. (Nyilvánvalóan pompakocsira gondoltak.)

Ezzel szemben az ugyanettől a szülőtől származó, 1997 és 2002 között gyártott, a Hot Rod-okat idéző Plymouth Prowler számomra egyenesen taszító. Imádom a Hot Rodokat, fele királyságom adnám egy Little Deuce Coupe-ért, de a fenyegető „arc” a Prowler elején, amit hol Darth Vader sisakjának, hol egy rovarfejnek, de leginkább a Predator (Ragadozó) fejének látok számomra kicsit sem vonzó. Érdekes, hogy a TotalCar ítészeinek meg pont a Predator „haverja”, az Alien ugrott be róla és be kell lássam, igazuk is van. Ha már citáltam a TC-t: tanulságos volt látni az ott lévő szavazást! Nem csak nekem vannak ellenérzéseim Prowler ügyben, amikor e sorokat írom, a szavazás tanulsága szerint legalább annyi embernek nem kéne, mint ahánynak meg igen. Nem tudhatom, hogy másoknak miért nem tetszik, csak a saját ellenérzésem miértjeivel vagyok tisztában. Szerintem fenyegető, fennhéjázó, nyers, már-már drabális. Akárhány Ford Model A, vagy Ford Model B alapú Rodot én láttam – jó, nem vagyok reprezentatív felmérési alapnak tekinthető, de azért rácsorgattam már a nyálamat jó pár albumra a témában, meg járatok amerikai autós lapokat is – azokat sohasem találtam fenyegetőnek. Alapvető különbség, hogy ezek meglepően kis autók – mármint a Rodok építésének alapjául szolgáló kupék és roadsterek – már csak ezért sem jellemző, hogy valami fenyegető szörnyeteget építsenek belőlük.


Mindez Matchboxban: A Prowler az 1995-ös katalógusban szerepel először, mint MB-6. Ha valaki figyelt a lecke elején, akkor most felvonta a szemöldökét, mondván: „Az hogy lehet, ha a valódit 1997-ben kezdték gyártani?” Nos, a magyarázat, hogy a Matchbox az 1993-as koncepcióautót mintázta meg. Hogy maradéktalanul őszinte legyek, lövésem sincs, hogy milyen dátum van az alvázán, de viszek haza a cégtől a hétvégére egy részecskegyorsítóval, radarral és szonárral turbózott lézeres atommikroszkópot, megvizsgálom a blisteren keresztül és pótlom ezt a vitális információt. (Az alvázon is 1995 van, jé!) Az viszont biztos, hogy az én változatom a 2006-os MB-17. Érdekes, hogy kissé megviselt NRFB blistert a hetekben túrtam ki – szó szerint – egy hipermarketben abból a hombárból, amibe vegyesen sikerült beleborítani az idei legfrissebb kiadásokat, meg egy halom Hot Wheels-t is. A modell fényezése szemre elég vastagnak tűnik, de ami a legjobban fáj vele kapcsolatban, hogy teljesen elfelejtették felkarcolni az orra oldalára a lámpákat, még a koncepcióautó egészen vékony csíkra húzott szemeit sem sikerült odabiggyeszteni. A blister érdekessége, hogy a Plymouth szócskát a gyártó logójának betűtípusával írták rá, ami szokatlan, legalábbis nekem nem rémlik, hogy más blisteren láttam volna ilyet. Arehnél természetesen ipai mennyiségű változat lelhető fel, a kedvencem a gyűjteményéből a Barrett-Jackson aukciós ház nevét viselő – sorozat, mörcsöndájz, sajna nincs róla semmi infó – verzió, amin az eredetileg legalább hasonlító felnik vannak és ráfestették utólag a világítótesteket is. E lapokon is szerepelt már Matchbox Prowler egy Nickelodeon tematikus 3-pack részeként, alaposan összediégózva. (Azóta láttam egy „Go, Diego Go!” epizódot valamelyik gyerekcsatornán. Nem is olyan vészes, az ovisok tuti rá vannak kattanva.)



A videó jól példázza, hogy a Prowlerhez sem csomagolnak gyárilag egy doboz eszet.
Matchbox MB-17 Plymouth Prowler, NRFB. A 2006-os kiadású darabot pár hete túrtam egy hipermarketben.
A lámpák lemaradtak.

9 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szerintem jó formájú autó ez, és nem hot rodnak készült, hanem sorozatgyártású autónak, ami egy kicsit emlékeztet azokra.
Mondjuk feketében sokkal szebb szerintem, mint bármilyen más színben...
Nemrég láttam egyet kis városomban... Hááát nem mondanám, hogy nem fordult utána senki. Csak azt sajnálom, hogy nem fért bele vényóc...

Sam. Joe írta...

Tommi, te sem alszol rendes mostanában, nem csak én? 8-)

Nyilvánvaló, hogy nem hot rodnak készült, nem is írtam én ilyet, hanem azt, hogy ezek formavilágát idézi. Pontosan ahogy Te is írod egy fél mondattal később. 8-)

De persze ízlések és pofonok, nekem nem tetszik, ez van.

Névtelen írta...

Nem rossz, nem rossz, de venni nem vennék. Nekem aranyba tetszik...
Ami meg a Matchboxot illeti, az is jó, de hogy a lámpák lemaradtak, az szerintem gáz.

Névtelen írta...

Joe bácsi: Sosem alszom rendesen... 5-6 órákat/éjszaka...
És igazándiból arra sem emlékszem, mi volt 5 perccel ezelőtt, annyira fáradt vagyok... Ez gáz?

Sam. Joe írta...

Tommi bácsi: Gáznak semmiképp sem gáz, csak felőrli az embert. Ennyire sokat tanulsz?

Ikarus 256 írta...

Nem tudom mennyit tudtok arról, hogy 1957-ben a Plymouth eltemetett egy Belveder-t egy beton szarkofágba, azzal a kijelentéssel, hogy 50 év múlva ugyanúgy fog csillogni, és ami fontosabb működni, mint 57-ben. Tavaly kiásták, és a látvány szörnyű volt.
Itt egy videó róla (még rajta van Boyd Coddington is):
http://www.indavideo.hu/video/1957_Plymouth_Belvedere_-_2007?action=video_site&video_title=1957_Plymouth_Belvedere_-_2007%3Ftoken%3Dd51c4a36873603db4865bf3755ed63a2

Na, nem is ez a lényeg, hanem az, hogy 1998-ban egy Prowlert is "elástak". Azt mondták, hogy az jobb állapotban fog kinézni, mint a Belvedere. Úgy legyen!;-)

Névtelen írta...

Nem tanulok sokat, csak korán kell kelnem... Hétfő kivételével minden nap 7:15-re megyek, így 6kor kell kelnem (hozzá kell tenni, hogy éjfél előtt ritkán fekszem le aludni), hogy nagyjából magamhoz térjek, mire beérek suliba, ami mellesleg 2 percre van a lakástól...
Szóval elég mozgalmas az életem. És ha most egy hetet folyamatosan aludnék, talán azzal tudnám behozni az alvásbéli lemaradásomat...

Névtelen írta...

Én hallottam az 1957-esről. Hát sok sikert nekik.

Andrew0807 írta...

Ha érdekel nekem van egy lila matchbox prowlerem kibontva.Annak az alján 1995 van.és a név alá (conception vehicle)!!