2024/06/07

Matchbox MB-12 Citroën CX / TP-31 Twin Pack Citroen CX Break + Motorcycle Trailer

Még az év elején írtunk az MB-12 Citroën CX Break-ről – típusismertető is itt található. Áprilisban pedig annak a betegszállító változatáról. A históriának még közel sincs vége és a történetmesélés szabályait követve fokozom a feszültséget!

MB-12
Feltételezem, hogy a fentebb linkelt két postot olvastátok – így lényegesen könnyebb a dolgom. Tehát a mesésen szép, metálkék premiermodell és az izgalmas mentőautó közé 1982-ben beékelődik egy új színváltozat a civil járműből az 1-75 szériába. A sárga karosszéria és a piros beltér veszélyes, mert nagyon-nagyon harsány kombináció. Nem véletlenül használják a körhintákon, cirkuszokban, vagy utazó vidámparkokban előszeretettel. Őszintén szólva nekem nem is tetszik, hiszen hol van a premiermodell eleganciájától?!

Itt akár véget is érhetne a történet, de...

Twin Pack TP-31
Ugyanebben az évben, a Matchbox bemutatja az alcímben szereplő számon futó kettes csomagot.

A benne szereplő motorbicikli szállító utánfutó csak és kizárólag kettes csomagokban szerepel, az 1-75 sorozatban külön nem. Nem ez az első megjelenése, 1979-ben megelőzi a TP-21, amivel majd foglalkozunk e lapokon idővel. Itt viszont ez a premierje.

Az általa utaztatott terepmotorok pedig szintén nem újdonságok, mert – amennyire én tudom –, 1977-ben debütálnak, mint az MB-60 Holden(UTE) Pickup rakománya. Szintén nem szerepelt MÉG e lapokon, csak a derivátumai, de ami késik az a vonat! A link egy a jövőben megjelenő, már létező, időzítettt postra mutat. Sok mindent nem tudnak, többé-kevésbé stabilan állnak a trélerre rögzítést is szolgáló lábukon, de mozgó alkatrészük nincs. A piros és sárga színűek a leggyakoribbak, minden más szín ritkának számit, a rajtszámuk pedig színtől függetlenül elég sokféle lehet. Nem tudom megmondani, hogy milyen verziók léteznek, de innentől figyelni fogom! Ehhez a szerelvényhez az 5-, 8-, és 10-es rajtszámúak tartoznak. Erős a gyanúm, hogy nem voltak dedikált rajtszámok, ahogy éppen jött úgy kerültek egy-egy Matchboxra.

Ami az utánfutót és rajta lévő mocik színkombinációját illeti, a piros utánfutó, sárga motorokkal a gyakoribb, de pont az 1982-es katalógusfutón sárga utánfutó szerepel, piros motorokkal. Nem láttam még ilyen változatot sehol máshol, a katalógusból pedig nem vonnék le messzemenő következtetéseket, mert nincs példa nélkül, hogy a prospektusokban pre-production példányok fotói láthatóak. Pre-próra utal az is, hogy a CX orrán olyan motívum látható, aminek az alján egy kék háromszög van.

Az 1982-es katalógus vonatkozó oldala. Megkockáztatom, hogy ez egy pre-próról készült.

Apropó CX és motívum! A leggyakoribb verzió az, hogy a mellékelt képen látható „Team Matchbox” embléma kerül a motorháztetőre. Ez nyomat és nem matrica. A „Team” felirat stilizált motorkerékpár, ami nagyon jópofa ötlet. Ugyanakkor kevésnek érzem, egy motorversenyző csapat járművéhez túlságosan is „kopasz” az egész, ide bőven lehetett volna még szponzorlogókat, teljesítményfokozó dekorcsíkokat és egyebeket elsütni.

A legtöbb változatán ilyen nyomat szerepel a motorháztetőn. (Kép: röstellem, de elfelejtettem feljegyezni, hol találtam! Ha belebotlok pótolom a forrásmegjelölést!)

Mint a mellékelt ábra mutatja, az én példányomon ennek nyoma sincs. Kézenfekvő a gyanú, hogy egyszerűen egy 1-75 sorozatból való MB-12-ővel pótolta a TP-specifikus verziót. Természetesen ezt sem lehet kizárni, de alapos és hosszan tartó nyomozást követően kijelenthetem, hogy létezett nyomat nélküli Citroën CX Break a TP-31-ben! Nyilván ez pont annyira fogható fel gyártási hibának, mint verziónak és egyáltalán nincs példa nélkül az ilyesmi nem csak a Twin Pack-ek, hanem úgy általában a Matchboxok vilgában sem. A lényeg, hogy teljesen legitim TP-31 verzió!

Becs szó, nem savanyú a szőlő, nekem így sokkal jobban tetszik! Bár kicsit csiricsáré a színkombináció, ez egy klassz szett!

Matchbox Twin Pack TP-31 Citroen CX Break + Motorcycle Trailer.

Ez így, ebben a formájában "csak" MB-12 Citroën CX Break.

Az 1-75 sorban a motorháztetőn nincs nyomat. Ami a Twin Pack változatát illeti - mint hosszas nyomozást követően kiderült- előfordul, hogy nincs.

Nem rossz ez, de hol van ez a sárga a pirossal kombó a premierváltozat eleganciájától?


Az én ízlésemnek ez már túl "cirkuszos"!


Az ötödik ajtó változatlanul nyitható maradt.

Ez a motorkerékpár-szállító utánfutó csak Twin Pack-ekben szerepelt, az 1-75 szériában szólóban nem.

A rakfelületen hornyok vannak a crossmotorok... Hááát... Inkább láb az, mint kitámasztó, szóval azoknak.

A szög amiből egyik katalógusban sem látható! Se az utánfutó, se a motorok.

Mozgó alkatrészük nincs, legjobb tudomásom szerint ilyen sárga és piros színekben készültek, de többféle rajtszámmal. Erre gondoltam, hogy ez már inkább láb, mint kitámasztó - népiesen "sztender".


A bizonyíték, hogy a "Team Matchbox" nyomat nélküli változat is legitim. A Hitch 'n Haul az amerikai piacon volt a neve a Matchbox Twin Packoknak.

1 megjegyzés:

Trolleybus írta...

A kismotorokon 1 és 16 között vannak számok, tudomásom szerint sárga, piros, kék és zöld színekben fordulnak elő; volt olyan elvetemült személy (talán C.M.), aki minden szín majdnem minden számát összegyűjtötte.