Nem vagyok különösebben jártas a Majorette kisautók világában, de még nekem is feltűnt, hogy mennyire sokáig gyártották a hatodik generációs Chevy Impalákból képzett rendőrautókat és a kevésbé gyakori taxikat.
Párosujjú patás,
tülkösszarvú emlős
Ha azt mondom „rendőrségi
és taxi Chevy”, akkor szerintem mindenki azonnal azt vágja rá,
hogy „Caprice”, pedig az Impala is tökéletes megfejtés. A
szintén a legnagyobb méretosztályba tartozó, azaz full-size járműből
az 1977 és 1985 között gyártott hatodik generációt mintázta
meg a Majorette. Érdekes hogy a forrásaim szerint 1986-ban debütál
náluk az első, rendőrségi verzió, tehát a megmintázott modell addigra
már kifutott. Az olajválság szele már megütötte a jenki
autóipart, így a hatodik generáció már csökkentett méretű ez
előzőhöz képest, így „csak” 5387 x 1918 milliméteres
csatacirkáló. A helyzet az, hogy megvan az 1977-es, kifejezetten
rendőrségi járművekről szóló Chevy katalógus, amiben minden
műszaki adat megtalálható. (Magyarázat majd mindjárt, hogy miért
rendőrautót mutogatok, amikor a kisautó egy taxi.)
24 év!
Mint
fentebb ellőttem a poént, a Majorette 1986-ban dobja piacra az
Impalából az első verziót, rendőrségi gúnyában. Aztán
megszakítás nélkül, 24 évig használja az öntvényt, azaz
2010-ig. Nem „falazzák le” az ajtókat, végig megmaradnak
nyithatónak. Érdekes, hogy össz-vissz hét festési verzióval –
ebből egy katonai rendőr, egy pedig tűzoltó parancsnoki –
tudják le azt a nem rövid korszakot, és még akkor is csak kilenc
változatról beszélhetünk, ha az egyik festés, mind a három
kerékváltozatát is ide számoljuk. (A gyártás helye amúgy több
verziót ad ki, de én úgy általában meghúztam a gyűjtésben azt
a határt, hogy teljesen ignorálom az ilyesmit – természetesen
kivételt képeznek a különleges születési helyű holmik, mint
például a magyar, vagy bolgár gyártású Matchboxok.)
Az egyértelműen fényhidas konstrukciót erős hunyorítással lehet csak taxinak nézni, de francia barátaink tudják, hogy milyen szőlőszármazék italból kell annyit fogyasztani, hogy szabadjelzőnek lássék a fényhíd. Így mindenféle öntvény változtatás nélkül, 1987 és 1992 közt kétféle taxi festéssel is piacra dobják. (Ezért a rendőrségi kivitel katalógusa fentebb.) 1998-ban ismét előveszik az öntvényt és egy új festéssel abban az évben ismét taxi is lesz belőle. Amit e postban láthattok, az pont ez, a legutolsó taxi változat.
Még jócskán gyerek voltam, amikor piacra dobták, szóval az hogy kívánom ilyen régi keletű nálam. Azt egészen rendkívülinek gondolom, hogy ilyen sokáig gyártásban tartsák. Sajnos a taxi példányom igen viharvert. A modellt magát igencsak jónak gondolom a játékszer kategóriában, bár a hátsó lökhárító egyértelműen túl nagyra sikerült, illetve eléggé gólyalábazik is, cserébe remek a rugózása és nyílnak az ajtajai is.
Csak érdekesség képen, de korábbi és későbbi Impala generációk szerepeltek már e lapokon. A harmadik szintén taxiként képviseltette magát a Matchboxtól, a nyolcadik pedig a Wellytől és tűzoltó parancsnoki járműként a Matchboxtól is előfordult.
1 megjegyzés:
Ez tőlem került hozzád! ;-)
Megjegyzés küldése