2022/05/09

Matchbox 2007 US Classics 5-pack (K9625) 1970 Pontiac GTO

A fejembe vettem, hogy végre befejezem már ezt a kitűnő ötös csomagot, úgyhogy dobpergés, fanfárok, itt az utolsó – de annál figyelemre méltóbb – darab belőle!

Kecske
A Pontiac GTO-t 1963 és 1974 közt gyártották. Négy generációt ért meg, de csak azért, hogy az mondhassam, hogy: „meg se nézzétek, szörnyű, én szóltam” egy kicsit előre ugrok 2003-ba, amikor átcímkézett ausztrál Holden Monarokat árultak ezen a néven egészen 2006-ig. Tehát létezett egy ötödik generáció is, de meg se nézzétek, szörnyű, én szóltam! Az első generáció az izomautó éra szülötte, egyesek egyenesen az első muscle car-ként tartják számon. A történethez hozzá tartozik, hogy az első generáció a Pontiac Tempest opciós csomagjaként létezett, mint különálló modell 1966 és 1971 regnált. 1972 és 1973 közt a LeMans-, 1974-re pedig a Ventura felszereltségi csomagjává halványult. Minket csak az első két generáció érdekel, hallgassatok rám, a harmadiktól felfelé... ajjaj!

Amit nem gondoltam volna, hogy magyarul találok pont az 1970-es – tehát már második generációs – GTO-ról olvasni, meg nézegetni valót, de legnagyobb meglepetésemre leltem. Javaslom fogyasszátok, aztán térjetek ide vissza!

1970-ben a Pontiac nem készített a GTO-ról katalógust, de külön brosúrát szentel a nagy teljesítményű modelljeinek, úgyis mint a közepes méretű GTO-nak, az arra épülő „The Judge”-nak ami afféle „csúcs GTO” illetve a Grand Prix-nek, ami teljes méretű – értsd csatahajó – kupé.

 
















Hogy mi ez a kecske az alcímben? Nos, bizonyos körökben – sejthetitek, hogy nem a hegedűkészítők, könyvtárosok és részecskefizikusokra gondolok – divat (volt?) a GTO-t úgy emlegetni, hogy „goat”, ami bizony kecskét jelent. De hogy honnan jön ez a – mondjuk ki – marhaság? Nos, hát nem az eredeti név kiötlőjétől, aki bizony-bizony ugyanaz a John DeLorean volt, mint a későbbi DMC-12 atyja. Neki a Ferrari ikonikus 250 GTO-jától jött a... ööö... sugallat. Olaszul „Gran Turismo Omologato” azaz „homologizált nagy túraautó” ami arra utalás, hogy a FIA hivatalosan is elfogadta a GT-osztályba mint versenygépet, aminek feltétele volt száz utcai változat készüljön belőle. „Amerikaiul” meg pont nincs ráhúzva a GTO-ra semmi jelentés, fogadni mernék, hogy DeLoreannak egyszerűen csak tetszett a három betű kiejtett hangzása „dzsitíó”, a jogi csoport meg utána nézhetett a dolognak és tapasztalhatta, hogy nincs levédve. De hogy a gúnynév honnan jön? Nos, ha eléggé diszlexiásak vagyunk, akkor a GTO leírva (messziről, éjjel, ködben) hasonlít a GOAT-ra. A rövidítés és összevonás-szexuális USÁ-ban így csupa nagybetűvel afféle rövidítésként is működik, miszerint „Greatest of All Times”, azaz „minden idők legjobbja”. Így már megbocsátható.

A legjobb a húszból
A Matchbox 1996-ban rukkolt elő a második generációs GTO-val az 1-75 szériában mint MB-70. Cirka húsz verziója létezik az 1-75 szériában és spéci kiadásokban, de megkockáztatom, hogy mind közül a legvagányabb az pont ez, az egyszerű fekete a vadító piros beltérrel és ezzel a 10 dupla-küllős felnivel. Szerintem nem nagyon akad még olyan verziója, ahol a normális felni és a normális szín metszésben van.

Bele tudok kötni, mert szerintem némileg rövidre, ezért tojásdadra sikerült. A konkurens Hot Wheels – természetesen – szintén megmintázta és az az értelmezés sokkal jobbra sikerült, de mégis a Matchbox is szerethető.

Érdekesség, hogy ugyanezt az öntvényt időnként „The Judge”-nak is elsütötték, amihez párosul a jellegzetes festés, ami az eredetin bizony matrica.

Hogy volt a fentebb linkelt anyagban? "Lökhárító nélküli Mustang?" Még kisautónak is veszedelmes ez, én mondom!

Cirka húsz változata ismert, de szerintem mind közül ez a legsikerültebb szín és felni kombináció, megfejelve a piros beltérrel, ami közepesen részletes amúgy.

Ugyanezt az öntvényt a Matchbox elsüti "The Judge"-nak is joggal, mert a motorháztetőn a három dudor, illetve a hátsó szárny bizony inkább arra jellemző, de GTO-n sem feltétlenül idegen. Nem vagyok kibékülve amúgy az arányaival, szerintem túl rövid és ezért némileg tojásdad.

Nem ér röhögni és vonatkoztassatok el a következő mondat marhaság tartalmától, de: nagyon Mad Max, nem?

Nincsenek megjegyzések: