2022/05/08

Herpa Scania CR20N tractor with Nooteboom teletrailer

A blogunk alapvetően játékautókról szól, amit viszont ebben a postban láthattok az egy teljesen más kategória: ez egy nézegetni való inkább makett, mint modell, nem pedig tologatni való játékszer. Mint ilyen teljesen más univerzum.

Scania R
Nem ismételném önmagam, különösen olyasmiben ami nagyjából a „kutyát sem érdekli” kategória. Szóval a kamionos becsípődésem történetéről itt olvashattok, ahol birizgáltam a Scaniát is mint gyártót úgy nagy általánosságban. Amiről ez a post szól, az a jelenlegi Scania R-sorozatának – hogy ezt 100% pontossággal ki merem jelenteni, abban nem kis meló van – egy nehéz dolgok vontatásához specifikált változata. Tehát mindenkit arra bíztatok, hogy Scania R ügyekben úgy általában fáradjon el a képviselet magyar oldalára. Kíváncsi voltam, hogy mennyire akkurátus a Herpa Scaniája – lelövöm a poént: nagyon! Ezért nem kevés időt töltöttem azzal, hogy a konfigurátorral játszva próbáltam reprodukálni – legalábbis külsejében – azt amit a Herpa megmintázott. Majd fogjátok látni alább, hogy szerintem sikerült. Őrült jót lehet játszani vele amúgy, ha gondoljátok próbáljátok ki ti is!

A Scania konfigurátorával - azt hiszem legalábbis - tökéletesen sikerült reprodukálni az apróságot!

Bevallom a holland Nooteboom Trailers BV-ről sohasem hallottam még. A több mint 500 főt foglalkoztató családi cég 1881-óta létezik és speciális trailerek előállításával foglalkoznak, teherbírásban 20-tól 200 tonnáig. (A Nooteboom amúgy egy holland vezetéknév, szóval a cégnév bár nekünk viccesen hangzik, pont olyan mint mondjuk a Baranyai Felépítmény, hogy valami hasonlót mondjak az iparágból.) Amit a Herpa megmintázott, az nagy valószínűséggel az ő OVB Teletrailerük, amiről elvben itt olvashatnátok bővebben, de nekem a „Read More”-ra kattintva hibára fut. Nagy általánosságban a teletrailer egy olyan teleszkópos dolog amit hosszú holmik szállítására használnak, annyira kihúzva, amennyire azt a tárgy szállítása megkívánja.
 
Nooteboom OVB teletrailer (Kép: Nooteboom.com)

Herpa
Biztos voltam benne, hogy még soha nem írtunk az amúgy patinás német gyártóról, mert mint az a bevezetőben is elhangzott, nem játékszereket gyártanak, hanem terepasztal kiegészítőket, vitrinlakókat. Annyiban voltak e lapokon említve, hogy az RMZ City diorámát ők is árulják a saját nevük alatt. Pár mondatban a cégről: 1949 óta léteznek, a nevük a "Hergenröther und Patente” rövidítéséből jön. A weblapjuk erre található. A közúti járműveiknél a fő csapásirány az 1:87-es, a vasútmodellezésben H0-ás méretarány – ez a szerelvény is ilyen – de 1:120 (TT) és 1:160 (N) méretarányú termékeik is vannak. Kitűnő minőséget képviselnek, de a mi radarunkra nem véletlenül nem kerültek fel eddig: a termékeik nem játékszerek hanem nagyon dekoratív, relatíve törékeny, műanyag holmik, nem mellékesen pedig méregdrágák.

Scania merchandise
Hogy hogy lett nekem ilyenem? Nos, ajándékba kaptam a sógoroméktól – ez úton is hálás köszi Peti és Niki – akik megértéssel tekintenek a játékautós és azon belül is kamionos kattanásomra, meg a kamionszimulátorral töltött időmre, lévén szállítmányozással és teherautók szervizelésével is foglalkoznak. Nemes egyszerűséggel bementek a Scania helyi képviseletére és megvásároltak kb. mindent ami ajándéktárgyként kapható volt – köztük ezt a szerelvényt is. A Scania – sok más gyártóval ellentétben – nem titkolja, hogy kik a beszállítói. Számos méretarányban kínál céges ajándékokat, és a vitrinlakótól a játékszerig terjed náluk a skála. Tehát ez a magyarázat a Scania dobozra. Nyilván a szokásos autószalonos árréssel dolgoznak, úgyhogy bele sem merek gondolni, hogy mibe fájt nekik a születés-, meg névnapom.

Azt hiszem ebben az árfekvésben a minimális elvárás a tökéletesség és ami a nyergesvontatót illeti, ezt hozza is a kis Herpa. A konfigurátorral sikerült mindent előhozni úgy, ahogy az a modellen látható. Egyedül a motor hengerűrtartalmát, nem festették fel a modellre, csak az biztos, hogy nem valamelyik csúcs-V8 dolgozik benne, mert akkor bizonyos króm dekorelemek ott lennének rajta – de nem vannak. A hajtásképlet, a fülke, az oldalsó és felső légterelők – mindkettő a közepes a három lehetséges méretből –, a tetőn és a hűtőrácsban lévő szúrófények, a metál fényezés, a színre fújt lökhárító mind-mind akkurátus. Egyedül a rajta lévő fényhíd az, ami nem Scania gyári extra, de ettől még teljességében hihető. A dobozon feltüntetett CR20N-t nem értettem, de most már tudom: fülkekód.

Hogy nekem nem valószínű, hogy lesz hasonló ilyenem az azért vehető közel biztosra – már az árán kívül – hogy miközben kiszedtem a dobozából a fotózáshoz és visszaraktam, lábon kihordtam egy infarktust, úgy féltem, hogy szilánkos törést fogok okozni az apró műanyag gyösznek. Meseszép, odáig vagyok érte, az 1:110 körüli méretaránynál picit nagyobb holmik közül csúszott be már pár, mert nem bírtam ellenállni nekik – ezekről majd később – de ez nem az én pályám.

Röviden összefoglalva: Tökéletes! Mondjuk ebben az árfekvésben ez alapvető. A motorról nem tudni, hogy milyen van benne, de biztos nem V8, mert akkor bizonyos helyeken krómcsíkok lennének ott, ahol nincsenek.

A beltér is nagyon részletes. Az oldalsó és első tükrök járnak hozzá, de azokat ha felszereltem volna nem lehetne visszatenni a dobozába.

Ez a teletrailer eleje. Járnak hozzá a rakoncák és szélességjelzők is, amiket szintúgy nem szereltem fel a fenti okokból. A részletességről ugye csak annyit, hogy még az ékek és Scania logó is kivehető a nyergesvontatón.

A teletrailer hátsó szekciója.

A részletesség egy másik dimenziója - nem is játékszer.

Madártávlat.

Felszerelve a tükrök és a rakoncák, ellenben a szélességjelzők nem. (Kép Scania webshop)

NRFB. Egyértelműen nem vagyok ilyen méretű holmik fotózására berendezkedve!

Oldalsó tükrök rejtve a dobozban.

A szélvédő és az utasülés feletti tükrök a másik oldalon.

A rakoncák és szélességjelzők a dobozban hátul vannak eldugva zacsiban.

Nincsenek megjegyzések: