2015/05/04

Matchbox MB-55 Ford Sierra XR4i

Mostanában rákaptam arra, hogy nem írok igazán hosszú postokat, hanem több részre bontva adagolok egy-egy érdekes témát. A Ford Sierra történetét ráadásul – ha nem is a végéről –, de legalábbis a közepéről kezdtem el. Itt a folytatás, izé... Előzmény.

Gyanús!
Piszok leszek, mert tulajdonképpen ami az autó történetét illeti, az amerikai változatról szóló postban – linkelt TotalCar postból – minden kiderül. Ezért e helyütt csak a kisautóval kell foglalkoznom.

Tulajdonképpen egészen meglepett, hogy az 1-75 sorozatban kerek tíz évig szerepelt ez a kisautó – és akkor még nem is beszéltünk a spéci kiadásokról. Az amerikai piacon 1983 és 1987 között mint MB-15 létezett, majd visszatért 1990-re, mint MB-40. Viszont a világon mindenhol máshol 1983 és 1993 közt mint MB-55 regnált. Rengeteg színváltozatban és motívummal készült – 1987-ben még csaltak is vele egy kicsit, mert az oldalára XR4x4 feliratot kap, ami ugye nem az XR4i – de szerintem mind közül a legszebb a legegyszerűbb, a postban is szereplő premiermodell.

Eleve a klasszikus, 8-pöttyös (8-dot) kerék nagyon jól áll neki – minden Matchboxnak nagyon jól állmásfelől nagyon szeretem ezt a korszakra jellemző, szendvicsszerű felépítést. Szerintem remek kisautó, minden részlete a helyén, a hátulján ott vannak a márka és típusjelzések is, a belseje is részletes, a jellegzetes hátsó, „kétfedelű” légterelő kialakítása is elsőrangú.

Pont ez a szendvics felépítés ami lebuktatja a Maisto értelmezést, hogy a nyilvánvaló különbségek ellenére is gyanús, hogy a tervezői látták egészen közelről a Matchbox megoldását, mielőtt tervezőasztalhoz ültek. Pont ezért is fotóztam össze a kettőt.

UPDATE: Teljesen kiment a fejemből, hogy szerepelt már e lapokon Matchbox Sierra, mégpedig olyanok, amit ebből az öntvényből képeztek. A Light and Sound szériából származó sheriffmobil és taxi, amelyek külön-külön is valószínűtlenebbek, mint egy teljes csapat fehér holló.

 Ebből a szögből...
 ...meg ebből a szögből...
 ...de innen is teljesen egyértelmű, hogy a Maistonál valószínűleg nagyon alaposan tanulmányozták a Matchboxot, mielőtt nekiültek volna megtervezni.
 A Maistónál hátul teljesen máshogy oldották meg, hogy egy darabban maradjon. Ezt javarészt elfedi a hátsó légterelő, ezért nem bántó, de a Matchbox munkája sokkal elegánsabb.
NRFB. Marad is így. Porsche kolléga érdeme a felfedezés: A spoiler ezen fehér.

4 megjegyzés:

porsche írta...

Tényleg jól néz ki dekor nélkül az MB sierra. Jól látom, hogy a két példányod spoiler variáció?

Sam. Joe írta...

Bevallom férfiasan, nekem fel sem tűnt! Érdemeid rögzítésre kerültek a postban! 8-)

Tommi írta...

Egy ilyen egyszínű korai példány nekem is kéne.

RÁJEN írta...

Ez bizony egy jól sikerült Matchbox, de csak az ilyen visszafogott verziók tetszenek.