2025/09/16

Matchbox MB-73 / HKY05 9-Pack - 1971 MGB GT Coupe

Léteznek olyan autótörténelmi jelentőségű autók, amik nem csak önnön jogukon viselik ezt a kitünető címet, de azon jogon is, hogy ugyanezt a kitüntető címet viseli az általuk ihletett jármű is. Milyen jó, hogy a Matchbox megmintáz ezek közül egyet-egyet!

A Mazda MX-5 apukájának a testvére
Az MGB egy kétajtós sportautó, melyet 1962 és 1980 közt forgalmazott kezdetben a British Motor Corporation (BMC), később a British Leyland, Austin-Morris divizója. A négyhengeres, vászontetős verzió 1962-ben debütált. Változatai közt megtaláljuk az MGB GT-t, amely egy háromajtós, 2+2 üléses kupé és 1965-1980 közt forgalmazták. A hathengeres MGC-t (1967-1969), valamint a nyolchengeres 2+2 üléses MGB GT V8-at (1973–1976). Az MGB legelső verziója a(z egyik) brit roadster, ami a legendás Mazda MX-5-öt is ihlette.

A Matchbox kapcsán minket az MGB GT Coupe ami a fentiek közül leginkább érdekel. A keménytetős 2+2 üléses MGB GT tervei a Pininfarinánál készültek. A sportos hatchbackek egyik legelső fecskéje. Annak ellenére, hogy a kombik praktikus helykínálatának (egy részét) nyújtotta, mégis sikerült megtartani a sportautó gyönyörű, elegáns vonalait. Viszonylag kevés alkatrésze különbözik a GT-től – főként a futóműben vannak eltérések. 2019-ben a Road & Track magazin „A 16 leggyönyörűbb Pininfarina dizájn, ami nem Ferrari” című cikkében felsorolja az MGB GT-t is.

Bár a GT valamivel lassabban gyorsul a megnövekedett súlya miatt, mint a roadster, a jobb aerodinamikai jellemzői miatt a végsebessége 8 km/órával magasabb, mint annak: 169 km/h.

A helyzet az, hogy gyönyörű videót találtam a GT-ről, de ebben „csak” jön-megy a jobbkormányos, british racing green színű szépséges veterán. Ezt be is ágyazom ide alább, mert nagyszerű szem-rágógumi. A Speezdone ellenben alapos videót jegyez a roadsterről, ami viszont típustörténeti szempontból fontos, úgyhogy azt linkelem is ide izibe. Nem feltétlenül a legösszeszedettebb prezentációja az autónak, de annál érdekesebb! Az autó még ismerős lehet Richard Hammond, The Smallest Cog anyagaiból is annak aki követi a Top Gear utáni munkásságát.


Mellékeltem az 1970-es, amerikai MGB GT katalógust. Bár a gyártása egészen 1980-ig tartott, az USÁ-ba 1974-ben forgalmazták utoljára.









A szürke műanyag nem pótolja a krómot

A Matchboxnál 2020-ban debütál az autó és 2025-ig összesen hat verzióban jelenik meg. Két változata multipakk exkluzív, 2023-ban bekerül a hetvenedik szülinapos kiadások közé is, a jól ismert mattszürke-fekete-narancssárga motívummal. Az Abe Lugo tervezte öntvény összes eddig megjelent változatához remek színeket választottak. Sajnos a hangsúlyos, krómozott lökhárítókat pont annyi kapott, mint amennyin ezt a részletet, anyagában ezüstszürke műanyag hivatott reprezentálni, ami egyszerűen ocsmány – erről szól az alcím is. Ezt leszámítva az öntvényt nem érheti szó, szerintem remek!

Amit ebben a postban láttok, 2022-ben volt MB-73 az 1-100 sorozatban és változtatás nélkül került be a jelen postunk tulajdonképpeni tárgyát képező 9-es csomagba. (Így pont három példánnyal rendelkezem belőle.) A mustársárga amit visel, az eredeti jármű gyári színe, ami olyan tulajdonság, amit mindig nagyra értékelek egy kisautóban. Megkockáztatom, hogy 2025 után is fogunk még találkozni ezzel az öntvénnyel – én vevő lennék a Hamster-féle versenyautó festésre is!

Csak széljegyzetként: Egy nyúlfarknyi postban szerepelt nálunk az autó elődje is, az MGA, szintén a Matchbox feldolgozásában!

Ennek a kilences csomagnak a tartalmát a címkefelhőben megtalálható tag-re kattintva érhetitek el.

Az olyan apróságoktól lesz remek egy "kortárs" Matchbox mint a festékkel kiemelt fényszórók. És olyan nem is annyira apróságtól lesz pocsék, mint a krómot helyettesíteni szánt, anyagában ezüstszürke műanyag.

Ez a mustársárga amúgy az eredeti jármű gyári színe. Nem feltétlenül szembesül ezzel a fogyasztó, de az eredeti autót ismerők számára fontos apróság.

A kerékválasztás kitűnő!

Ezeken a képeken inkább csak sejteni, mintsem látni, de a beltér is szép, részletes - a kormány persze pizza. Cserébe az sem látszik jól, hogy oszlop van a beltérben.

Erre a hátsóra adnék egy ötöst! Eleve gyönyörű, de mindent kiemeltek festékkel, amit kell, pedig rendszerint ezt szereti ellazsálni a Mattel. Csak azért nem csillagos az az ötös, mert a krómnak nincs pótszere.

Nem véletlenül nevezte ezt a Pininfarina dizájnt a Road & Track úgy, ahogy!

Apró baki: Bár balkormányos, az egyetlen, gyári szériafelszereltséget jelentő tükre mégis a jobb oldalon van!

Szép!

2022-es, MB-73 az 1-100 sorból, NRFB. Változtatás nélkül emelték át a kilences pakkba, úgyhogy most van ebből három.

eBay-es kép a pakkról. A tartalmáról eddig megjelent cikkeket egy kattintással ki tudjátok listázni a címkefelhőben lévő tag-re kattintva!

1 megjegyzés:

BÉLA-01 írta...

A brit zöld verziónak még a szürke lökhárítót is megbocsátom.