2024/11/17

Lledo 63004 Days Gone 1950 Bedford 30cwt Delivery Van Hamley's 1995

A tegnapi Lledo katalógus után kézenfekvő, hogy előrukkoljak a két Lledo gyártmányú kisautóm közül az egyikkel, történetesen a márkára jellemzőbbel és szebbel.

Centerweight
A britek jelentős autógyártásának online dokumentáltsága botrányos! Még akkor is iszonyatosan nehéz kideríteni egy modellről bármit is, ha pontosan tudod annak a gyártóját, típusát és évjáratát. Amikor meg nem, akkor cirka lehetetlen. Pontosan így jártam e bejegyzésnek a tárgyával is. Már eleve azt az információt összerakni, hogy a Bedford Delivery Van 1950-es keltezésű, több Lledo katalógusból kellett. Igen, most lebuktam, van még Lledo prospektus a tarsolyomban!

A 30 cwt-ről egy darabig azt gondoltam, hogy típusjelzés, de hamar kiderült, hogy ez egy súlymértékegység, ami angol nyelvterületen (volt?) használatos, még mint Hundredweightként is ismeretes. Hogy egyszerűbb legyen a történet, a britek és a jenkik eltérő tömegre használják – hosszú- és rövid cwt. Három különböző forrásnál, három különböző, akár tízszeresen eltérő értékű definícióját találtam, de végül a Wikipédiáét gondolom helyesnek. Szerintük egy long hundredweight – a Bedford brit gyártmány, nyilván a brit mértékegységet használják – 50,8 kilogramm. Tehát egyszerű a matek: 30 x 50,8 = 1524. Cirka másfél tonna, ami stimmel egy ekkora méretű teherjárműhöz.

Iszonyatosan sok nyomozással töltött idő után úgy gondolom, hogy a nevezett jármű a Bedford M sorozat lehet – a hangsúly a feltételes módon van. Ezt 1939 és 1953 közt gyártották. A különböző tengelytávolságú változatokban készülő járművet a Bedford, csak járóképes alvázként-, fülkével szerelve de felépítmény nélkül-, platós- és billencs- verziókban értékesítette. Tehát a zárt áruszállító valamely felépítménygyártó munkája. Az viszont egységes, hogy soros, hathengeres, 3,5 literes, 76 lórerős (gondolom ez itt bhp lesz), benzinmotor (!) hajtotta a hátsó kerekeit, egy négysebességes váltón át. Hidraulikus, vákuumrásegítős dobfékei fékezték mind a négy kerekét.

Sokkal több a hasonlóság, mint az eltérés - a zárt áruszállítókat amúgy is erre szakosodott cégek építették a Bedford, fülkés önjáró alvázaira, tehát lehetségesek eltérések, illetve az évjárat is eltér két esztendővel - ezért én azt gondolom, hogy amivel dolgunk van az a Bedford M sorozata. (Kép: Flickr)

1995

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy az 1995-ös Lledo katalógusomban – majd fogjátok látni –, új modellként jelöli a Hamley's játékbolt színeibe öltöztetett kis Bedfordot. Tehát a premierév biztos, de hogy ezzel a motívummal meddig készült, nem tudom megmondani.

Ne halljatok bele ebbe semmiféle negatív felhangot, de ha röviden kell összefoglalnom, akkor azt mondanám, hogy olyan, mint a Matchbox Models of Yesteryear szériája. Nem véletlen, a tegnapi postban már tisztáztuk, hogy J. W. Odell egyértelműen ezt a sorozatot vitte tovább az új cégében. Nagyon igényes, nagyon szépen tökéletesen festett. Egyértelműen inkább a felnőtt gyűjtőket célozza mintsem a gyerekeket, bár ez konkrétan kibírja azt is ha – ésszel – játszanak vele. Gondolok itt arra, hogy csak az alváza és a hűtőrácsa, illetve az első fényszórók készültek műanyagból – a sárvédők is fémek –, ez utóbbiakat le lehet törni és testnyílásokba tüffködni. A fülke kapott egy minimális belteret – egybe-ülőpad és kormány, gyanítom az eredetiben sem lehetett ennél sokkal több minden – de a raktér teljesen üres.

Nem az a méretarány, amit mi gyűjtünk, ami okból egy darab nem sok, annyi Matchbox Models of Yesteryear sorozatú kisautóm sincs, de ami szép az szép! Ez pedig szép és nagyon örülök, hogy van egy ilyen mutatóba a gyűjteményemben. Hozzá igen kalandosan került hozzám: Szerzőtársaim zsákmányolták az egyik börzén egy „turkálós” dobozból, „turkálós” áron. Az volt az indíttatásuk, hogy látták, hogy mesés állapotban van, Lledo és egyszerűen nem tudták otthagyni, azzal a felkiáltással, hogy „Joenak biztos kell”. Hozzá milyen igazuk volt! Kellett! Ez úton is köszönöm!


Nagyjából ennyi, ami a "csillogós oldalán" műanyagból van: A hűtőrács és a két fényszóró. #regenmindenjobbvolt

Még a fellépők vannak műanyagból, amik az alvázból "nőnek ki". A sárvédők is fémek. #regenmindenjobbvolt

A festés gyönyörű és tökéletes. #regenmindenjobbvolt

A Days Gone sorozat egyértelműen inkább a felnőtt gyűjtőket célozza, mintsem a gyerekeket, bár abszolút alkalmas - ésszel történő - játékra is.

A raktér üres és nincs is különösebben kidolgozva. Az ajtók ablakaiban nincs "üveg".

Csak az arányok érzékeltetéséhez egy GMC Tow Truck, mint mérőmókus. Iso hatezres, természetesen és nem sün.

Az alváz műanyag még. A négyzet és téglalap alakú részletek is műanyagok, de külön alkatrész, a raktér padlóját adja ki, gyanítom a vezetőfülke belterével egy alkatrész. Érdekes, hogy a Days Gone logó felkerült rá, de a Lledo embléma nem.

Nincsenek megjegyzések: