2023/08/21

Matchbox MB-53 Jeep CJ6 – Magyar kiadás FRISSÍTVE!

A Matchbox Jeep CJ-6 történetét ebben a postban addig a pontig ismertük meg, hogy 1981-ben jelenik meg az utolsó variánsa amit még a Lesney gyárt – az eredeti típustörténete megtalálható ugyanitt.

Mint az beczl hiánypótló sorozatából kiderül 1986-ban beindul a Matchboxok magyarországi gyártása, hogy aztán viszonylag hamar, 1988-ban be is fejeződjék.

A CJ-6 az egyetlen olyan Matchbox, ami minőségében érdemben el tud térni az angliai gyártásúaktól. Most majdnem azt írtam hogy „az eredetiektől”, de ez nagyon helytelen, hiszen a magyar Matchboxok is pont annyira eredetiek, mint a kínai, makaói, thaiföldi gyártásúak. Az már persze más kérdés, hogy anno mi, akkori gyerekek szentül meg voltunk róla győződve, hogy hamisítványok.

Nincs bizonyíték erre, de a közös gyűjtői tudatban – ez olyasmi mint a Zsigulikkal kapcsolatban az „elsőkben még Fiat motor volt”, talán egy kicsit józanabb – az van, hogy amikor a Matchbox jelezte, hogy szeretné leállítani a vasfüggöny mögötti gyártást, akkor a már legyártott CJ-6 alkatrészeket „kinyomták” a piacra és a kerekekből már akkorra kifutottak. Így mára az a helyzet állott elő, hogy a Matchbox „5 arch” kerekekkel szerelt változat sokkal ritkább, mint az ilyen-olyan forrásból származókkal szereltek. A legendának létezik egy olyan változata is, hogy szándékosan gyártottak túl CJ-6 alkatrészeket, mert a kerék kérdést meg tudták oldani, de én ebben kevésbé hiszek, mert akkor logikusnak tűnik, hogy nem csak CJ-6 lenne ilyen változatos kerekekkel, hanem más is. Valószínűleg soha nem fogjuk megtudni az igazságot!

FRISSÍTÉS: Egyfelől szégyellem magam, mert teljesen elfelejtettem, hogy Beczl összeállított egy kerékkatalógust még 2009-ben. Breki gyűjtő barátunk, akinek a Welly Volvo FH16-ost is köszönhetem, megosztotta aranyat érő tudását a hazai, nem Matchbox alkatrészeket tartalmazó Jeepekről! Ez úton is köszönet érte. Van némi átfedés Beczl kerékkatalógusával, de kiegészítik egymást. Sorolom miket tanultam tőle:

  • Breki szerint valószínűleg azért a Jeepre „gyúrtak rá” a túlgyártásban, mert ahhoz nem kellett a szélvédő, egy alkatrésszel kevesebb. Ugyanakkor meg kellett „ponyva”, szóval a csuda tudja.

  • A vontatóhorgos és vontatóhorog nélküli kiviteleknek eltérő a beltere. Addig használták az eredeti belteret – két első ülés, hátul padok oldalt, van vonóhorog – míg a készlet tartott. (Ez az alábbi képeken a piros.) Amint elfogyott, jött az, ami kéznél volt. A pizzakormányos, hátsó üléssoros, kalaptartós, vonóhorog nélküli változat a Zastava Yugo-ból kapta a belterét! (Lásd még ITT.) Breki birtokol még olyan változatot, melynek nincs kormánykereke és valószínűleg a Siku Opel Senator belterét használták fel hozzá.

  • A hatküllős kerék – szintén a piros alatt van ilyen az alábbi képeken – a Metchy Porsche 928-tól kapta a kerekeit.

  • A négyküllős kerekekkel – az alábbi képeken a kék – több Corgi modellt is szereltek, de a lényeg az, hogy eldőlt, hogy a tyúk vagy a tojás volt előbb, ez Corgi kerék.

  • Nagyon ritka, de azzal a kerékkel is készült Jeep, amit mi „Convoy keréknek” hívunk és érthetetlen módon a magyar Police Patrol Matchboxok sajátossága – a linkelt postból kiderül, hogy miért furcsa. Állati jól mutat a Jeep alatt, nagyon tetszik! (Az alábbi három kép Breki munkája, az ő gyűjteményét gazdagítja ez a gyöngyszem.)



Mutatom a képeket, és ott az érdekességeket!

Ebből a szögből semmi szokatlan, minőségi eltérés nincs az angliai gyártású verzióhoz képest.

Na itt már lebukik! A piros és barna más árnyalatú és beltér sem sárga. De hoppá! A kerekek!

Nem tudnám megmondani, hogy honnan származhatnak, de nekem tetszenek. A görbe tengelyek a rendeltetésszerű használat - úgynevezett játszás - eredményei.

Lelepleztük az eltéréseket, ebből a szempontból semmi újdonság.

Általában a minőségére nem lehet panasz.

Ez a változat sokkal régebben megvan, de mindig húztam-halasztottam a megírását, mert bár a két tűzőgépkapocs kis ügyességgel nyom nélkül bontható lenne, soha nem vitt rá a lélek. A keleti autók rajzait soha nem értettem, de szeretem. Igen, még most sem lenne késő bepótolni ezeket, kedves Mattel! Oké, hogy a Skoda volt, de én igényelnék belőle utcai verziót is!

Ez az a felirat, amit ignoráltunk, vagy egyszerűen csak nem hittünk el anno. Hiszen egy tizenéves mindent (is) tud!

Na, itt már semmi sem stimmel a színekkel. A kerekek ugyanolyanok, mint amilyenek a hazai gyártású Corgik alá is kerültek. Hogy ez egy Corgi kerék, amit a CJ-6 alá is betettek, vagy egy valamilyen más forrásból származó, amit a Corgikhoz is használtak, nem tudom megmondani!

Hiányzik a vonóhorga! Biztos vagyok benne, hogy nem utólag lett eltávolítva - ennyire tőből csak akkor lehetne levágni, ha szétszednénk hozzá a kisautót. Változatnak számít?

Nincsenek megjegyzések: