A Matchbox Jeep CJ-6 történetét ebben a postban addig a pontig ismertük meg, hogy 1981-ben jelenik meg az utolsó variánsa amit még a Lesney gyárt – az eredeti típustörténete megtalálható ugyanitt.
Mint az beczl hiánypótló sorozatából kiderül 1986-ban beindul a Matchboxok magyarországi gyártása, hogy aztán viszonylag hamar, 1988-ban be is fejeződjék.
A CJ-6 az egyetlen olyan Matchbox, ami minőségében érdemben el tud térni az angliai gyártásúaktól. Most majdnem azt írtam hogy „az eredetiektől”, de ez nagyon helytelen, hiszen a magyar Matchboxok is pont annyira eredetiek, mint a kínai, makaói, thaiföldi gyártásúak. Az már persze más kérdés, hogy anno mi, akkori gyerekek szentül meg voltunk róla győződve, hogy hamisítványok.
Nincs bizonyíték erre, de a közös gyűjtői tudatban – ez olyasmi mint a Zsigulikkal kapcsolatban az „elsőkben még Fiat motor volt”, talán egy kicsit józanabb – az van, hogy amikor a Matchbox jelezte, hogy szeretné leállítani a vasfüggöny mögötti gyártást, akkor a már legyártott CJ-6 alkatrészeket „kinyomták” a piacra és a kerekekből már akkorra kifutottak. Így mára az a helyzet állott elő, hogy a Matchbox „5 arch” kerekekkel szerelt változat sokkal ritkább, mint az ilyen-olyan forrásból származókkal szereltek. A legendának létezik egy olyan változata is, hogy szándékosan gyártottak túl CJ-6 alkatrészeket, mert a kerék kérdést meg tudták oldani, de én ebben kevésbé hiszek, mert akkor logikusnak tűnik, hogy nem csak CJ-6 lenne ilyen változatos kerekekkel, hanem más is. Valószínűleg soha nem fogjuk megtudni az igazságot!
FRISSÍTÉS: Egyfelől szégyellem magam, mert teljesen elfelejtettem, hogy Beczl összeállított egy kerékkatalógust még 2009-ben. Breki gyűjtő barátunk, akinek a Welly Volvo FH16-ost is köszönhetem, megosztotta aranyat érő tudását a hazai, nem Matchbox alkatrészeket tartalmazó Jeepekről! Ez úton is köszönet érte. Van némi átfedés Beczl kerékkatalógusával, de kiegészítik egymást. Sorolom miket tanultam tőle:
Breki szerint valószínűleg azért a Jeepre „gyúrtak rá” a túlgyártásban, mert ahhoz nem kellett a szélvédő, egy alkatrésszel kevesebb. Ugyanakkor meg kellett „ponyva”, szóval a csuda tudja.
A vontatóhorgos és vontatóhorog nélküli kiviteleknek eltérő a beltere. Addig használták az eredeti belteret – két első ülés, hátul padok oldalt, van vonóhorog – míg a készlet tartott. (Ez az alábbi képeken a piros.) Amint elfogyott, jött az, ami kéznél volt. A pizzakormányos, hátsó üléssoros, kalaptartós, vonóhorog nélküli változat a Zastava Yugo-ból kapta a belterét! (Lásd még ITT.) Breki birtokol még olyan változatot, melynek nincs kormánykereke és valószínűleg a Siku Opel Senator belterét használták fel hozzá.
A hatküllős kerék – szintén a piros alatt van ilyen az alábbi képeken – a Metchy Porsche 928-tól kapta a kerekeit.
A négyküllős kerekekkel – az alábbi képeken a kék – több Corgi modellt is szereltek, de a lényeg az, hogy eldőlt, hogy a tyúk vagy a tojás volt előbb, ez Corgi kerék.
Nagyon ritka, de azzal a kerékkel is készült Jeep, amit mi „Convoy keréknek” hívunk és érthetetlen módon a magyar Police Patrol Matchboxok sajátossága – a linkelt postból kiderül, hogy miért furcsa. Állati jól mutat a Jeep alatt, nagyon tetszik! (Az alábbi három kép Breki munkája, az ő gyűjteményét gazdagítja ez a gyöngyszem.)
Mutatom a képeket, és
ott az érdekességeket!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése