Nem is kevés olyan autó van, amiről jó eséllyel sohasem hallunk, ha nem mintázza meg a Matchbox, mert a mi földrajzi koordinátáinkon nagyon-nagyon valószínűtlen, hogy szembe jöjjön velünk egy. Ez a civil Jeep is pont ilyen.
1955-1981
1953-ban
debütál az M170 jelű (nevű?) katonai Jeep, melynek a civil
változata az 1955-ben, 1956-os modellként debütáló CJ-6. (A
Matchboxnál következetesen, hibásan kötőjel nélkül írják a
nevét.) Igazából a civil CJ-5 hosszított tengelytávú változata,
mely számtalan és egy konfigurációt tett lehetővé a megrendelő
számára, például második üléssort is.
Számos motorral kínálják az 1981-ig tartó gyártása során, melyek közt csak egyetlen dízel található mutatóba:
2,2 literes Willys Hurricane sornégyes (nyilván a Willy's gyártotta verzióban)
3,7 literes Dauntless V6, (GM Buick)
2,5 literes GM Iron Duke sornégy
3,8 literes AMC sorhat
4,2 literes AMC sorhat
5,0 literes AMC V8
3,1 literes Perkins sornégyes dízel.
Egy 1967-es, Dauntles V6-ossal szerelt, 3 sebességes váltós CJ-6-ot járnak körbe alaposan ebben a videóban. Igen részletes, de sajnos csak statikus a bemutató.
Az Egyesült Államokban sohasem volt igazán népszerű, bár a U. S. Forest Service (Szövetségi Erdészeti Szolgálat) használta őket. Meglepő módon a legtöbbet Svédországba és dél-Amerikába adták el. Dél-Afrikában a Volkswagen helyi üzeme szerelte össze őket, míg Izraelben a Kaiser. Összesen 50 172 példány készült belőle a gyártás 1981-es befejezéséig úgy, hogy az USA-ban 1975-ben megszűnt az értékesítése a CJ-7 piacra dobásával.
Angliából
szeretettel
A
CJ-6 1977-ben debütál a Matchboxnál, mint MB-53 – ez a számozás
marad is egész pályafutása során –, pirosban. Az eredeti autó
sem túl részletes, így szükségszerűen a kisautó sem az, de
minden lényeges részlet meglelhető rajta és a korszellemhez híven
nem festékből, hanem a karosszéria és az alváz anyagából
kiöntve. Kivételesen masszív, mert a műanyag ponyvatető alatt, a
karosszériával egy alkatrészt képző négy oszlop és köztük
jókora X-alakú merevítés búvik meg. FRISSÍTÉS: Teljesen kiment a fejemből, hogy porsche kolléga felújított anno egy CJ-6-ost és az ő képei közt van egy olyan, ami feltárja a szerkezet rejtelmeit! Jó, hát 14 éve volt... A beltér jóformán
jelképes, de az eredetin is olyan, amit egy slaggal le lehet mosni.
A piros szín egészen 1980-ig marad, majd 1981-ben váltja a zöld. Ugyanebben az évben az amerikai piacon egy nehezen azonosítható – valamiféle átmenet a krémszín és a halványsárga közt – alapszínű, sötétbarna ponyvás, dekorcsíkos, „CJ-6” feliratú – ott jól írták – verziója regnál. Elég ritka én csak képen láttam eddig, de nem vágyom rá különösebben, nekem gyerekként a piros „égett be” a Matchbox katalógus – a gyerekember Playboya – nyálazása közben. Mindhárom változata Angliában készül – hiszen nem sokkal a Lesney csődbe menetele előtt vagyunk.
Az én példányaimmal szemlátomást játszottak, még a tengelyeik sem igazán egyenesek, de mindez nem sokat von le az élvezeti értékükből.
A Jeep CJ-6 története a Matchboxnál itt még nem ér véget, de ez már egy másik történet lesz.
Az eredetin sincs túl sok részlet, de ami igen, azt itt alaposan kidolgozták. Az orrán csörlővel.Ez az 1977-es premierváltozat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése