2021/02/26

DeAgostini Legendás Buszok a Múltból sorozat – Ikarus 55

Ma egy újabb 1:72-es Ikarust tárok elétek, de ezúttal olyat, ami teljes joggal szerepel egy olyan sorozatban, aminek a nevében szerepel a „legenda” szó.

Nagyon igyekeztem, hogy abban a sorrendben mutassam be az Ikarusokat, ahogy azok a valóságban is napvilágot láttak, de be kell lássam, hogy ez sajnos lehetetlen. Eleve ugye a 66-ossal kezdődött az egész, másrészt azok a darabok, amiket utólagosan szándékoztam beszerezni késnek. Ezért mostantól minden ikarusos posthoz mellékelek egy időrendi táblázatot a korábbi bejegyzésekről az eredetik gyártási sorrendjében.

A porszívó
Mint azt Hamster óta tudjuk: „...
a németek szinte mindennek gúnyos becenevet adnak... Pl. az a mozdony, ami másutt Krokodil, az náluk Vasdisznó.” Szóval az alcímben szereplő néven (staubsauger) sem átallották a németek emlegetni a legszebb közúti járművet, amit a keleti blokk produkálni volt képes. (Ezt személyes sértésnek veszem és bosszúból soha, de soha nem fogok Maybach termékeket vásárolni! Ez majd jól betesz nekik!) Ezzel nagyjából le is tudtam, hogy legalább egy olyan dolgot mondjak a típusról, amiről már mindent olvashattatok nálamnál sokkal jobban hozzáértők tollából. Az Ikarus 55 online elérhető irodalma is tetemes méretű. Az ok, amiért többeket is idézni fogok alább az, hogy nyomoztam kicsit az eredeti után és számos helyre szóródtak szét a nyomok.

 

Béke "Csirketelep" Tóni 55-öse hasonlít, de nem stimmel a modellhez.

Tulajdonképpen pontatlan
Hogy őszinte legyek a fotózáskor tűnt fel igazándiból, hogy ez az Ikarus 55 nem az az Ikarus 55 amire én zsenge gyerekkoromból emlékszem. Először a felső, turistagrillező ablakok tűntek fel amiről természetesen a VW Samba ugrott be. Meg persze az, hogy mennyire kellemetlen lehetett egy verőfényes nyári napon ezek alatt pácolódni a légkondicionálatlan, csak részben és csak résnyire nyitható nagy ablakok mellett. A kilátás nyilván pompás, szóval valamit valamiért. Aztán az tűnt fel, hogy ennek bizony érdekes ajtó elrendezése van (0-1-0), azaz középütt van rajta be és kijárat. Elkezdtem túrni a netet képek és videók után. Csirketelep Béke Tóni 66-osa hasonlított, volt rajta tetőablak – beszél is ezekről úgy 10 perc környékén a fentebb elterülő videóban – de az ajtó elrendezés az amire én is emlékeztem, a két végében (1-0-1).

Először az Origo cikkében találtam egy képet, ami nagyon hasonlított arra, amit a DeAgostini gyártatott Bangladesben. (Igen, „Made in Banglades” felirat van a csomagolás dobozán.) Csak éppen a „rossz oldala” volt lefotózva a Malév színeket viselő 55-ösnek.

A Busport-online.hu-n találtam meg számtalan más fotó közt azt, ami már a „jó oldalról” mutatja meg ugyanezt a buszt, csak még mindig fekete-fehérben. (Sőt, az ajtóeloszlás tudományos jelölését is innen sajátítottam el.)

Az Autónav!gátor cikkét viszont már színes fotóval illusztrálták a Malév, 1960-ban vásárolt, öt Ikarus 66-osának egyikéről. Innentől fogva kijelenthetjük: A modell pontatlan, mert hiányoznak róla a „Malév” és a „Hungarian Air Transport” feliratok.

Ha átpörgetitek a fentebb linkelt oldalak képeit az eredetikről, akkor fogtok látni hasonló iszonyatos uszonyokat a magasságjelző lámpák alatt más buszokon is, nem csak a Maléveseken, de nem ekkorákat.
A vezető saját bejárata, hasonló szögből mint az első fekete-fehér képen, amit találtam az eredetiről.
Innen bizony hiányzik a "Malév" és a "Hungarian Air Transport" felirat. A minta vitán felül gyönyörű.
A 0-1-0 ajtókiosztás - gyanítom a legritkább mind közül. Felirathiány mint fentebb. Vajon használták valaha is a tetőcsomagtartót?
A tetőcsomagtartó kialakítása is stimmel a Maléves buszokéval.
A legendás far. Porszívó ám az eszetek tokja!
 

Eddigi Ikarusos bejegyzések a megmintázott eredetik gyártásának sorrendjében:

3 megjegyzés:

somytomy írta...

Szerintem azért rendes dolog, hogy valóban létező (és a konkrét kivitelhez illeszkedő) mintát festettek a buszra, még ha nem is került rá a felirat (gondolom mert azért fizetni kellene valakinek és a MALÉV kapcsán már azt is macera kideríteni, hogy kinek). Bár ilyen szempontból érdekes választás, hogy nem valami hétköznapi 1-0-1 ráncajtós példányt rajzoltak meg, amiből akár valóban létezhetett cégjelzés nélkül.

Unknown írta...

Van olyan Ikarus 55 modell is, amin vannak "MALÉV" és "Hungarian Air Transport" feliratok - az Editions Atlas adta ki az Ikarus-sorozata részeként.

Ez a DeAgostini-s annak a kissé "lebutított" változata - feltehetően gyártásegyszerűsítési és/vagy jogi okok miatt nincs feliratozva.

wmormo írta...

Bár valóban ritka, hogy a tetőcsomagtartót megpakolták, de azért van róla bizonyíték: https://www.autonavigator.hu/wp-content/uploads/2011/01/49894_source.jpg
https://www.autonavigator.hu/wp-content/uploads/2011/01/49889_source.jpg
https://old-ikarus.hu/55_66/mti/gn-333_light-2.JPG