2008/09/15

Matchbox MB-36 Opel Diplomat

Az Opel 1964-ben az addigi Kapitan és Admiral nevű modelljei mellé bemutatta a csúcsot jelentő Diplomatot is. A dolog érdekessége, hogy a General Motors csoporthoz tartozó, patinás Európai márka akkori, csúcskategóriába tartozó modelljei igazándiból csak a rájuk akasztott névtáblában, felszereltségben, a motorokban és a váltókban különböznek egymástól, a kasztni azonban ugyanaz. Persze az előző kijelentés nem teljesen pontos, mert több olyan motor és váltó is volt, ami mindhárom modellváltozatban előfordult. Ezekhez az Európai mértékkel guruló repülőgép-anyahajó méretűnek számító autókhoz a motorokat és a váltókat a GM egyik amerikai márkájától válogatták, nevezetesen a Chevytől. A Diplomat legnagyobb erőműve az 5,4 literes V8-as 227 pacit préselt ki magából. Hogy ez sok vagy kevés? Nos, ez a 327-es – 327 köbhüvelykes – Small Block (ettől a két szótól mindig sátáni vigyor ül ki az arcomra) moci, amit 1962-1969 között gyártottak, különböző változatai gyárilag 250-től 375 lóig teljesített amerikai verdákban. Ehhez képest az Opel egészen harmatosnak tűnik. A Diplomat kizárólag a szintén amerikai születésű kétsebességes Powerglide automatával volt rendelhető. Nem, nem akarom tudni a fogyasztását!

Amit a Matchbox megmintázott, az az első generációs Diplomat (A), amit 1968-ig gyártottak. A sorozat még egy generációt ért meg (B), amit 1969 és 1977 között készítettek. A Matchbox kínálatába 1966-ban kerül bele az MB-36, pontosabban a 66-os az első katalógus amiben láthatjuk, ugyanis az alvázon nincs keltezés. Ez egyáltalán nem szokatlan a regular wheel modelleknél, szóval fogadjuk el a katalógus megjelenést a premierévnek. A Diplomat túléli az 1969-es Superfast átállást, de 1970-ben láthatjuk viszont utoljára. Nehezen tudom megítélni hitelt érdemlően, mert a Superfast kerekű verzióhoz még nem volt személyesen szerencsém, de a karosszériát a kicsi RW kerekekhez szabták, így a vékony SF kerekek nagyon furán állnak neki – már amennyire ez Areh mester képeiből ez leszűrhető.

Az a sanda gyanúm, hogy nem ez a 71:1 méretarányú Matchbox a legjobban sikerült konstrukciója és hajlamos lehet a szétesésre. Hogy miért mondom ezt? Nos, Andrewboy kolléga már megelőzött az MB-36 bemutatóval. Az ő példánya is széthullhatott valamikor, amit az egyik előző tulajdonos nagy mennyiségű folyékony ragasztóval akart meggyógyítani, aminek áldozatul esett a nyitható motorháztető. Az én példányomon ugyan ez a részlet sértetlen maradt, de a széthullást hevítéses módszerrel próbálta meggyógyítani az egyik előző tulaj, amire viszont ráment a belső tér és a vonóhorog – ez utóbbi teljesen hiányzik, úgy sejtem elveszhetett a széteséskor. A vicces az, hogy elsőre fel sem tűnik, hogy belül olvadt vaníliafagyiból van minden, csak ha kicsit tüzetesebben szemügyre veszi az ember, akkor tűnik fel, hogy ilyen béna munkát kizárt, hogy kiengedett volna a a Lesney gyár a kapun. Ehh, kell ebből egy normális állapotú darab, mert amúgy szerintem nagyon rendben van!

Matchbox MB-36 Opel Diplomat.
Nehéz megítélni, de én simán beveszem, hogy az ott ben a 327-es Chevy V8 Small Block. Small Block... 5,7 liter! Muhahahaha!
Sikerült úgy fotóznom, hogy nem látszik, hogy ezen a konkrét példányban belül minden olvadt fagyiból van.

12 megjegyzés:

Névtelen írta...

Csá Biggie vagyok nekem is van egy egész jó állaptu diplomatom,igen nagy mázlim volt vele 200 ft vettem a bolha piacon pár éve.Szétesésre utaló jelei nincsenek.Ime:http://funkyimg.com/u2/178/633/opel.jpg

Sam. Joe írta...

Biggi, mi az a könyv, amin lefotóztad a kis drágát? Azt látom, hogy valamiféle árkatalógus, de azokat nem ismerem, csak a Charlie Mack enciklopédiát.

Névtelen írta...

Csá.
A könyv cime:
Matchbox Toys 1947-2003 Fourth Edition. Canadai kiadás, egész jó de a Charlie Mack könyvben több a kép.

Sam. Joe írta...

Köszi Biggie! Meg kéne vizsgálnom, mert Charlie báttyóból kicsit ki vagyok ábrándulva. Ha ismered a Mack-féle Enciklopédiát, akkor hálás lennék, ha mondanál róla valamit, hogy szerinted melyik a jobb.

Névtelen írta...

Volt hozzá szerencsém, át is néztem, igazándibol, azt mondom kell mind a 2ő.
Mack némelyik modellnél kissé felületes, ilyenre gondolok szinvariációk, matricák.
Ebben a könyvben mint irtam nincs annyi kép, de sok adat van a modellekről, olyan szinek ill.üveg szinek, vagy kerék szin variációk, amit abban a könyvben nem találtam meg, és némelyik modellből sokkal több van feltüntetve. Bár van aki arra a könyvre esküszik. Én megvagyok elégedve vele mert eddig szinte minden apróságot megtaláltam benn, pl akár egy egyedi matrica miatt mennyivel többet ér, ilyenre gondoltam.
Hát ennyi,remélem segitettem 1 kicsit.:)

Sam. Joe írta...

Hálás kössz, segítettél! A válasz: kell! Pontosan abban érzem én is gyengének a Mack-féle könyvet, amiket említettél. Októberben megy egy barátom az USÁ-ba, megpróbálok hozatni vele egy példányt.

Névtelen írta...

Hát ha hiszed ha nem én meg ezt a vaterán vettem kb 2,5 éve 10 rugó volt illetve, ajándékba kaptam.

AndrewBoy írta...

Nekem az a szerencsém h bár kókány az Opelem még is nagyon jó állapotban van külsőre belsőre

AndrewBoy írta...

Ja és időközben rájöttem mitől eshetett szét az autóm! Észrevettem hogy az elején a rendszámtábla szerú dolgonál el van törve és lényegében nem tartja semmi az alját!!

Sam. Joe írta...

Gyanús, hogy abból a két példányból, amit ismerünk, mind a kettő szétesett valamikor, valahogy. Nemde?

Névtelen írta...

Még nem láttátok az enyéimet...

Sam. Joe írta...

Tommi, pro vagy kontra?