Nagyon régi adósságom törlesztem a mai posttal, mert furcsa módon a ritkább verzióiból már többet is bemutattunk a Volkswagen T2 kempingbusznak, de ezeket, a gyakoriakat nem. Vanitiszesek, szevasztok!
Ez történt az előző részekben
Ami ennek a konkrét öntvényről szóló postokat illeti, itt érdemes elkezdeni a visszatekintést. A Camper egyike volt a tíz, hazánkban legálisan gyártott Matchboxnak, a története e részéről itt olvashattok bővebben.
Made in England
Amit
ebben a bejegyzésben láthattok, az MB-23 első két inkarnációja.
A kéket 1970 és 1972 közt gyártották, a narancssárgát 1973 és
1974 közt. Érdekes, nem tudom az okát, de úgy tapasztalom, hogy a
narancssárga gyakoribb. Mindkettő Angliában készült és vékony
Superfast kerekekkel szerelték őket. A kékből különösen sok
nem szándékos árnyalatverzió létezik, ami csak összehasonlítás
– ha egymás mellé tesszük őket – útján derül ki. A hátsó
kerekek felé elvben egy eléggé stilizált, apró vitorlást
ábrázoló matricát ragasztottak. Ezt a gyárban sem feltétlenül
látták át a melósok, hogy mi akar lenni – a széltől dagadó
vitorlák és az apró hajótest valahogy úgy sikerült, hogy kell
pár másodperc mire az ember felfogja, hogy mit is lát. Ezért
aztán van az autó orrához viszonyítva előre- és hátra haladó
vitorlással készült változat. De láttam már olyat is, amire
fejjel lefelé tették fel a levonót, annyira nem fogta emberünk,
hogy ez mi. És persze olyat is, amiről úgy ahogy volt lemaradt a
hajó. A pozicionálás is az AS2-es szabvány (Ahogy Sikerül 2)
szerint zajlott, hol közvetlenül a kerékjárati ívre, hol a
szélrózsa bármelyik irányában elcsúszva.
A VW Camperekkel kapcsolatban lépten-nyomon előkerül a „Dormobile”, azaz „lakóautó” kifejezés. Végigpörgettem a katalógusaimat, mindegyikben egységesen „Camper” a neve. Az írásmódja is fura, hol írnak a szó végére „e” - mármint hogy "dormobil / dormobile" betűt, hol nem, de az angollal én a „bottle float”, meg a „police launch” óta úgy vagyok, hogy semmin sem csodálkozom. Rögtön szolgálok a magyarázattal!
Az öntvénynek többek közt van egy említésre méltó érdekessége. A tesztgyártásban a bal hátsó kerék felett – a tolóajtó mögött – volt az öntvényen az üzemanyag-betöltő nyílásnak egy kis ajtaja – pont mint az igazi járművön. Ezt a sorozatgyártáshoz használatos öntvényről valamiért törölték. Vagy a tesztüzemben gyártott karosszériákból került a kereskedelmi forgalomba szánt darabokba, vagy a gyártás megkezdése után módosították az öntőformát, de a kékből léteznek olyan darabok, amin ez a részlet megtalálható. Ha ilyen példányunk van, akkor örvendezzünk, mert igencsak ritka!
Lakóautó, mentőautó, pizzafutár
Az
öntvénynek van utóélete. 1977-ben előveszik a TP-12 Twin Pack
egyik verziójához, ahol
egy Field Car-ral kerül egy csomagba. Az öntvényen
változtatnak, a tetőablak „befalazódik”, széles Superfast
kerekeket kap, khakizöldre fényezik, megváltozik a rendszáma (!),
az oldalára és tetejére vörös kereszt kerül. A katonai mentő
egészen sötét ablakokat kap, hogy a változatlan lakóautó beltér
valamelyest leplezve legyen. Igen kívánatos darab, az egyik „Moby
Dickem” nagyon szeretném elejteni!
Nos, ez a verzió az alvázán már nem „Volkswagen Camper”, hanem „Dormobile” feliratot visel. Viszont az elnevezések valahogy összemosódtak, ami annak is köszönhető, hogy besorozás és a katonai mentő feladatkör után, az öntvény „visszatér a civil életbe”.
1980-ban és 1981-ben a Lesney egy római számokkal jelölt sorozatot dob piacra, leginkább az Egyesült Államokban. A „Dormobile” ebben is szerepel, fehér alapszínnel és olyan „Pizza Házhozszállítás” tamponnyomással, amit aztán a magyar kiadású Campereken is használnak és jól ismerünk. Nem mondom, hogy ilyet nem szeretnék!
Az én példányaim igencsak viharvertek, játszottak velük. A kékről meg nem mondom, hogy hogyan került már hozzám, de a narancs gyerekkori példányom és iskolai csere-bere újtán került hozzám. Mindkettőről hiányzik a vitorlás matrica. Jellemzően ez a legtöbb használt példányról hiányzik, mint ahogy a billenthető tetőnek legalább az egyik határolója ki van törve. Valamiért minden gyerkőc el akarta ezt távolítani onnan. A lakóautó beltér szép részletes, a karosszéria nem kevésbé.
Szívemnek kedves darabok, a Dormobile verziókra nagyon vágyom, bár a beszerzésükre az esély csekély, „soha ne mondd, hogy soha” - mint az közismert.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése