Ez a post bizonyosan nem így és nem ekkor lát napvilágot, ha nincs nekünk Facebook csoportunk és nem kezdünk el beszélgetni a Welly elnagyolt, de azért hiánypótló és szerethető értelmezése kapcsán az Opel Omegának látszó tárgyakról.
Holden Commodore
Az
ausztrál márka 1978 és 2020 közt, Commodore – azaz
sorhajókapitány – néven értékesített szedánjainak és
kombijainak összes generációja a General Motors egy olyan
platformjára építkezett, mint az Opelé is. Azt generációja
válogatja, hogy mennyire hasonlítottak az aktuális platformtárs
Opel modellre. Az első generációs Commodore (VB) nagyon
Rekord-Senator hibrid. A minket érdeklő, második generáció már
sokkal kevésbé „csak” egy lecserélt emblémájú Omega.
Mint a mellékelt ábra mutatja, rendelkezünk az 1988 és 1991 közt értékesített VN generáció, 89-es brossúrájával. Így nem csak mindenféle műszaki ismertetőt lustálkodhatok el, de az nagyon látszik, hogy inkább csak nyomokban tartalmaz Opel Omegát. Kívülről az oldalsó sziluett nagyon árulkodó, a frontend viszont már nagyon más. Nem is vagyok benne biztos, hogy nekem „élőben” leesik a rokonság. A beltér, egészen pontosan a műszerfal, középkonzol viszont teljesen más mint az Omegában. Sokkal szögletesebb és ami azt illeti nekem sokkal jobban is tetszik. Ami viszont nem jön át a katalógusból, hogy a GM V-body padlólemezét kiszélesítették és meg is hosszabbították, hogy rivális Ford Falconéval hasonló dimenziókat adjon ki az autó.
Csak
érdekességkép egy újabb példa a „badge engineering-re”: Egy
nem igazán sikeres együttműködés keretében, Toyota Lexcen néven
is forgalmazták a Commodore szedánt, háromféle felszereltségi
szintben, de csak a 3,8 literes V6-os motorral és automata váltóval.
Civil volt
Az öntvény 1991-ben debütál a mainlineban, de civil változatban. Fehér kasztni, klasszikus black wall kerekek jellemzik. Remek lenne, de agyon van vágva egy rém ronda sárga villámmal az oldalán, igazán kár érte.
Az öntvény nem a hétköznapi Commodore-t mintázza, hanem a Holden Special Vehicles – a cég nagy teljesítményű járművek üzletága – kifejlesztette HSV SV VN ClubSport verzió utcai kivitelét. A történet a szokásos, a versenyváltozatok indításához szükséges bizonyos mennyiségű utcai verziót is legyártani. Ez az. A 410 példányban legyártott változatban 5 literes V8-as dolgozott, amely 242 lóerőt és 400 newtonméter nyomatékot szabadított a hátsó kerekekre. A 0-100 km/h-ás gyorsuláshoz 7,9 másodperc kellett neki, a negyed mérföld leküzdéséhez 15,8 mp, a csúcssebessége 220 km volt óránként.
Csak összehasonlításul az Opel Omega európai csúcsmodellje az Opel Lotus Omega az Opel eredetileg háromliteres, sorhatos blokkját, 3,6 literre felfúrva, két Garrett T25-ös turbófeltöltővel hozott ki 377 lóerőt, 568 newtonméter nyomatékot. A 0-100-as sprinthez 5,2 másodperc kellett neki, a végsebessége pedig 283 km/h felett volt.
Visszatérve a kisautóhoz: mindössze egyetlen évben szerepelt civilben a mainline-ban, 1991-ben, ami a Holden Commodore VN utolsó modelléve is egyben. Az öntvény viszonylag elnagyolt. Hiányzik a hátsó szárny a csomagtartófedélről és az orra olyan lett, hogy a hűtőrács teljesen véletlenül sokkal jobban hasonlít a következő, VP szériára mintsem arra, ami a valóságban.
1996-ban aztán ismét előveszik az öntvényt, típussemleges nevet kap és járőrautót faragnak belőle fényhíddal a tetején – nagyon helyes, a Matchbox Memories elkötelezett támogatója a fényhíd-iparnak! 1996 és 2003 közt minden évben szerepel a mainline-ban, változatos festésekkel amik közt vannak nagyon jók és iszonyúak is. 96-ban egyszerre rendőrautó és tűzoltó parancsnoki jármű festésekkel is megjelenik. 96-ban LAPD – igen Los Angeles –, 2003-ban pedig kétféle NYPD – igen New York – motívumokkal is megjelenik, amik nagyon klasszak, de természetesen ezen az autón teljesen rosszak! 2004 az öntvény hattyúdala, amikor is egy ötös pakkban szerepel – életetekben ilyen csicsát nem láttatok!
Az a változat, amit ebben a postban láthattok, 2000-ben szerepel a mainline-ban és egy ötös csomagban is. A kerekei szerintem szörnyen nem illenek rá, de ettől eltekintve elégedett vagyok a dekorral és az öntvénnyel is.
Típussemleges neve van, de ez a Holden Commodore VN, gyárilag felpöccintett változata.
K9, azaz kutyás egység. Az elnevezés háttérsztorija szerintem zseniális.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése