Nos, a nyolcemeletes Detolf csatasorba állítása után – ez nem is akkora képzavar, mint aminek tűnik, hiszen tényleg egy sorban áll a Livarnókkal – eljött az idő, hogy előrukkoljak a Matchbox Convoy széria non plus ultráival, a Collectibles kiadások azon darabjaival, amiket még nem láthattatok e lapokon. Viszont most már nem kerülgethetem tovább a forró kását, muszáj átvennünk a Convoy széria ontogenezisét úgy általában. Mint a mellékelt ábra mutatja, külön oldalt szántam a témának, mert van egy olyan érzésem, hogy a jövőben sokszor fogok még visszalinkelni erre.
Convoy
A Convoy méretaránya 1:100 körüli. Nagyon jó kérdés, hogy vajon miért pont ekkora. Egészen pontosan úgy is elhangozhat a kérdés, hogy már a TP-be is miért pont ezt a méretarányt választották. Kézenfekvő és éppen ezért nekem ez az elméletem, hogy az 1-75 széria, 3 hüvelyk körüli (8 centi) gyártósorain előállítható modellekkel akartak kínálatot bővíteni, de igazából ez is csak találgatás és pont olyan jó elmélet, mint bármi más. A vasútmodellezés világában az Európában nagyon népszerű TT (Table Top) 1:120 méretarányú. Ennek a brit verzióját a Tri-ang az 1950-es évek végén vezette be de a „3 mm-es méretarányként”, vagy „TT-3-ként” is ismert, 1:101,6 méretarányú sorozat az 1960-as évek vége felé kihal. Elképzelhető, de szerintem inkább csak belemagyarázható, hogy a Lesney kacsingatott volna a terepasztalok világa felé a köztes méretarányú Convoy szériával. Ellene szól az is, hogy a dedikáltan játékszernek szánt – bár részletes – Convoyok nem elég részletesek egy terepasztalhoz, mi több, a legtöbb vontatóval csaltak hosszban. Lerövidítették őket, hogy az 1:75-szériában forgalmazott szóló vontatók beférjenek a sorozat dobozaiba.
Az 1982-1983-as Matchbox katalógus címlapját az akkor debütáló Convoy szériának szentelték. 1982 júniusában a Lesney csődöt jelentett.
Beszélni a nyelvet
1982
júniusában a Lesney csődöt jelent, a márka 1997-ig három
tulajdonosváltást is megél, mire a jelenlegihez, az amerikai
óriáshoz, a Mattelhez kerül. Ez a korszak a Convoy derivátumok
szempontjából eléggé rosszul dokumentált. A „sima” Convoy
széria még csak-csak, de ezek feljavított változataival
kapcsolatban már bőven vannak fehér foltok a térképen.
Próbálok valamiféle rendet vágni a káoszban, de leginkább az évszámok kapcsán nagy a káosz. Talán kezdjük az elnevezésekkel és rövidítésekkel. Itt logikai sorrendet követek, nem ábécé szerintit:
Twin Pack, TP, Matchbox 900
A „két kisautó egy csomagolásban” széria valódi neve Matchbox 900, de inkább az előbbi verziók használatosak. Maga a sorozat 1976-ban debütál, az első kamionok viszont csak 1979-ben kerülnek bele a sorozatba.
Convoy, CY
A „sima” játékszer kamion széria, 1982-ben debütál, a Twin Pack kamionok folytatása.
Team Matchbox, Team Convoy, TM, TC
Felül az 1986-os, alul az 1988-as katalógus vonatkozó oldalai.
1985-ben kerül a piacra egy második Convoy sorozat, Team Matchbox néven. Ez egy Convoy alapú szállítójárművet és két 1-75 sorozatú kisautót tartalmaz, ugyanolyan csapatszínekre festve. 1988-ban elkezdik ugyanezt Team Convoynak hívni. A számozások ezen belül teljesen kaotikusak, egyes számok kimaradnak. A White Rose Collectibles mely az amerikai sport franchise-ok ajándéktárgyainak kiadásában tevékenykedik és számos Matchbox terméket használ ehhez, 1990-ben elkezdi piacra dobni a jenki autóverseny (leginkább NASCAR, de nem esküszöm meg rá, hogy csak az) tematikájú TC szettjeit. Az első ilyen a TC-54.
Convoy Collectibles, CCY, Ultra(s)
A CCY08 szerelvény doboza, amiben postázták a megrendelőknek. Ez amerikába került, az oldalán a matrica 21 éves, felnőtt gyűjtőt említ, ami az ottani nagykorúság korhatára.
Az alap Convoyok mesésen szép, nagyon részletes festéssel, gumizott kerekekkel és nagyon könnyen letörő visszapillantó tükrökkel feljavított, gyűjtőknek szánt változatai. A vontatók mind a Convoy sorozatból jönnek, de a vontatmányok csak erre a szériára jellemzőek. Összesen kétféle CCY félpótkocsi ismeretes. Mindkettő amerikai kivitelű, amik az európai vontatók mögött kissé idegenül festenek. Az egyik egy teljes egészében fémből készült, apró műanyag alkatrészekkel feljavított dobozos félpótkocsi, míg a másik egy tartálykocsi, amin a tartály műanyag, de ezt ránézésre nagyon nehéz megmondani. Egyértelműen nem játékszerek, egy részük már eleve talapzaton érkezik, melyhez a pótkocsinál csavar rögzíti a szerelvényt. Kivétel nélkül postán rendelhetőek és mind valamiféle tematikára épülnek, a legtöbb sörgyárak, vagy olajtársaságok színeit viseli. Mind egyszerű, jelöletlen, „ablaktalan” fehér papírdobozban került a vásárlókhoz, amin belül vastag hungarocell védte a modellt. Némelyiknél még egy köztes, dobozszerű papír inzert is van. Másoknál – azoknál, amiknek nincs talapzata, de nem szükségszerűen mindnél – a hungarocellen belül pedig a blisterekéhez hasonlatos, de annál keményebb műanyag „buborék” is. Hogy pontosan hol és hogyan lehetett őket rendelni azt nem tudom megmondani, nekem vannak olyan darabjaim amiken ott az eredeti megrendelő neve és luxemburgi, míg mások meg egyesült államokbeli címekkel, postai pecsétekkel. Az időbeni elhelyezésükben is bizonytalan vagyok, a legvalószínűbbnek az 1997-1999 közti időszakot tartom. Mindegyikhez jár egy eredetiségi igazolás, ami mindegyiknél megjelöli, hogy miféle sorozat tagjai, de ez is meglehetősen kaotikus, nagyjából nulla információm van arról, hogy melyik hány- és milyen darabokból állt.
Ilyen hungarocell inzert védi a modellt.
Ennek a példánynak talapzata is van, amihez a félpótkocsinál rögzíti egy csavar. A DAF vontató így nincs igazán stabilan rögzítve hozzá, csak a félpót tartja a helyén. Ezért van egy kis hungarocelldarab szúrva a kettő közé.
Mindegyikhez jár ilyen eredetiségigazolás is, amin fel van tűntetve, hogy milyen szériából való a modell. Ez a "Hivatalos Nemzetközi Sörfőzőmesterek Kollekció" tagja. Totálisan kaotikus ez is.
A másik oldal a tematikát szolgáltató cégről - jelen esetben a sörfőzdéről - és a vontató gyártójáról szól.
Kis figyelmeztető cetli arról, hogy nem játékszer a tartalom. Vicces az ellentmondás a doboz matricájához képest.
Premiere Collection, Premieres
Megérkeztünk a teljes káoszhoz, ezzel a sorozattal kapcsolatban sokkal több az, amit feltételezek, mint amit tudok. Valószínűleg 1996-1998 közt készült, limitált szériás kiadás, melyeket boltokban lehetett beszerezni. A vontatók a Collectibles-el megegyező módon feljavítottak, de a vontatmányok a játékszer Convoy sorozatból jönnek, festéssel és gumikerekekkel turbózva, de extra alkatrészek nélkül – afféle félút a játékszer és a Collectibles széria közt. Valamiért ezek nem kaptak úgy külön számozást, mint a CCY sorozat, „sima” CY számok alatt futnak. Mivel a Premiere széria 1-75-ből származó, feljavított személyautókat is tartalmaz, ezért nem tudok csak erre mutató linkekkel szolgálni.
És az összes többi
Convoy alapú játékok spéci kiadásokba is bekerültek, például a locsi-fecsi Real Talking szériába kettő is, amiből az egyik megvan. Létezett egy Matchbox Collectibles széria is, amiről úgy gondolom, hogy boltokban volt kapható, mint a Premiere Collection és abban is voltak nyerges szerelvények mint például ezen belül a Coke around the World tematikus sorozat. Megemlítendőek még a Motorcity tematikus szettek is, szóval jókora a káosz.
Super Convoy
Nem tudok egzakt dátumot mondani, de valamikor a 2000-es évek végén – 2008-2009 körül – a Matchbox felhagy a Convoy sorozat gyártásával. A helyét a Super Convoy veszi át 2009-ben. A végül csak 2011-ig gyártott széria ugyanazt a méretarányt képviseli, mint a Real Working Rigs / Working Rigs. Jóval nagyobbak, mint a Convoyok, de kisebbek mint az 1970-es évek Super Kings teherautói. Még csak mutatóba sincs ilyenem, mert eleve ez a méretarány már nem az én terepem, illetve már a megjelenésekor is túl magasnak találtam az árukat. Ha ez változna mindenképpen frissítem majd ezt a bejegyzést.Convoys 2020-
A
Super Convoy 2011-es kivezetése után, kilenc évig nem volt
nyergesvontató szerelvény a Matchbox kínálatában, azaz egyészen
2020-ig. Az eltelt időben voltak arra mutató jelek, hogy a Mattel
nem engedte el teljesen a kamionok kezét.
2013-ban a Torque Titan jelent meg az 1-xxx sorban olyan „nyereggel” ami képes volt Convoy félpótkocsit fogadni – mint azt porsche kolléga volt kedves is demonstrálni. 2015-ben a Ford Cargo követte, amivel kapcsolatban én nagyon bizakodó voltam és mint látható bizonyítékom van róla, hogy már akkor a Convoy visszatérésének előjeleként fogtam fel. Nos, öt évet kellett rá várni.
A 2020-as új Convoy szériát a Mattel „Convoys”-nak keresztelte el. Ez méretarányában az eredeti, 1982-es sorozatot idézi. Jó darabig nem volt kapható Magyarországon, egészen 2023-ig. A játékkereskedők kérésének eleget téve a Mattel úgy tervezte meg a szériát, hogy minden Convoys mellé egy kisautót is csomagol, mely gyakran csak a Convoysra jellemző, exkluzív festést is kap. Ha azt vesszük valahol a Team Convoys szellemi utódja (is).
A Convoys vontatói teljesen újak, bár némelyik közülük szerepelt a Super Convoysban is, nyilván más méretarányban. A fentebb említett „jelek” közül a Ford Cargo is szerepel a sorozatban, de a Torque Titan nem – ami nem is baj, az szerintem szörnyű. Csak a történelmi hűség kedvéért jegyzem meg, hogy a Ford C900, mely 2020-ban debütál a Convoysban, 2022-ben bekerül az 1-100 sorba is. Tehát folytatják a hagyományt, hogy a nyergesvontatók az 1-xxx sorban is megjelennek.
Mikor 2024-ben e sorokat írom, a Convoys az eddig eltelt években a következő számú verzióban jelent meg:
2020 – 8 változat
2021 – 8 változat
2022 – 8 változat
2023 – 9 + 1 változat, ami úgy jön össze, hogy a 2020-as rakétaszállító Lonestar szerelvényt – van ilyenem, ha megjelent róla a post bemásolom rá ide a linket – újra kiadták. Nem került rá az x/10 sorszám de a hetven éves Matchbox születésnapi embléma igen. Egyes sorszámot nem kapott semmi. 3-as az új jövevény az „MBX Mega Ton” tűzoltókocsi. Az „MBX Cabover” vontató a 4-es és a 10-es számú csomagba is bekerül.
Mikor e sorokat írom 2024 májusában, nincs hír idei Convoy kiadásról. A boltokban a tavalyi sort lehet kapni.
A Convoys sorozat nem kapott „CY” számozást és a „Convoys” is olyan név, amit könnyű összekutyulni az eredeti Convoyjal, ezért a címkefelhőben én önkényesen a „Convoys 202x” tag-et rendeltem hozzájuk. Mivel elég sokáig úgy tűnt, hogy nem lesz hozzáférhető a sorozat itthon, méregdrágán beszereztem a 2020-as szériából az abban az évben első számú Lone Star dobozos és ötös számú Tesla csőszállítókat. Ennyi nekem elég is volt, hogy gyakorlatilag kiábránduljak belőlük. Az ár-minőség viszonyuk a közelében sincs a hasonló méretarányú konkurens Siku és Majorette modellekének. A nyergesvontató fülkéjét és a tengelyeket leszámítva nem igazán tartalmaznak fémet, ehhez képest olyan árban vannak, amit a hozzájuk mellékelt plusz egy – számomra a leggyakrabban érdektelen – kisautó sem ellensúlyoz. Ezzel együtt beszereztem párat közülük, hogy az új nyergesvontatók és félpótkocsik közül legalább egy-egy legyen mutatóba és a már említett „Convoys 202x” címkére kattintva mindig meg is találjátok majd a már itt megjelenteket közülük.
1 megjegyzés:
Szerintem az a kb. 1/100 lépték a kerékméret alapján jött ki. Adott a személyautók kerékmérete, ehhez gyártották a teherautót viszont arányaiban ez már más léptékű kellett, hogy legyen.
Megjegyzés küldése