2025/08/16

Matchbox HKX98 9-Pack 2023 / MBX Rally II 5-pack 2022 - Toyota FJ40 Land Cruiser 1968

Hagyd a legjobbat a legvégére” – tartja a mondás amit ezt a kilences pakkot bemutató postsorozatunk tekintetében többé-kevésbé magunkévá is tettünk. Azon lehet vitatkozni, hogy a klasszikus – mit klasszikus? Legendás! – Toyota terepjáró a csomag „legje” vagy sem, de mindenképpen az egyik legérdekesebb.

A második generáció
A J40-es sorozat a Toyota Land Cruiserek történetében a második generáció, amit 1960 és 2001 közt gyártottak. Tradicionális, alvázas konstrukció, mely két- és négyajtós változatokban is készült, illetve szintén ilyen mennyiségű ajtóval, de pickup kivitelben, platóval. Az előbbiek rövid-, közepes és hosszú tengelytávú verziói, illetve ponyva, vagy keménytetős kivitelei jelentősen megnöveli a lehetséges változatok számát. Természetesen hogy mely változat mikor és mely piacon volt elérhető – igazi világautóról beszélünk – szintén változó volt. Amit a Matchbox megmintázott az a kétajtós, rövid tengelytávú, keménytetős, benzinmotoros kivitel – ez utóbbi paramétert a nevében feltüntetett gyári kódból lehet tudni.

Hogy milyen motor hajtja a Land Cruisert, azt a gyári kódja árulja el. Az FJ kódúak a benzinmotoros, a BJ jelölésűek pedig a dízelmotoros változatok. Az előbbiek 3,8- illetve 4,2 literes sorhatos blokkok. A kisebbik hengerűrtartalmút 1960 és 1975 közt használták, teljesítménye 105-, 125-, illetve 128 lóerő, illetve 256-, 283-, 294 newtonméter volt évjárattól függően. A nagyobbik blokk 1975 és 1984 közt került a jármű orrába, a 133 lóerőt és 284 newtonmétert teljesített.

A dízelmotorok közt sornégyes és sorhatos erőforrásokat is találunk, köztük Mercedes-Benz (!) gyártmányúakat is, amivel egyes exportpiacokon szerelték. Az összesen kilencféle blokk teljesítménye – ismét csak évjárattól és attól függően, hogy mely piacra szánták őket – 80 és 105 lóerő, illetve 191-319 newtonméter volt. Az évek során 3-, 4- és ötsebességes manuális váltóval is szerelték.

Az összkerékhajtás kapcsolható volt, amit ha nem használtak, akkor a hátsó kerekeket hajtotta – a mondani sem kell – az orrában elhelyezett erőforrás. A legtöbb J40-est nyitott diferenciálművel szerelték, a részlegesen önzáró differenciálmű – népszerű nevén sperrdiffi – opcionális volt, megint csak az évjárattól és a piactól függően.

A Land Cruiser második generációja az egyszerűsége, robosztussága és megbízhatósága okán vált legendássá, amit a 41 éves gyártási periódusa is bizonyít. Igyekeztem a hazai webűrben találni az F-sorozatról olvasni vagy néznivalót, de igazán nem jártam sikerrel – ezért is a hevenyészet műszaki paraméter felsorolás fentebb tőlem. Amit érdemes lehet elolvasnotok az a típus hetvenedik születésnapjára készült történelmi áttekintés 2021-ből, illetve egy csodás állapotú, 1979-ben gyártott veteránt megcsodálnotok. Bolla Gyuri egy testvérmodellt mutat be, de alaposan körüljárja a Land Cruiserek történetét, úgyhogy érdemes megnéznetek az erről készült anyagot is.

Kitűnő barátom, Google Translate segítségével lefordíttattam az időben az 1968-ra datált kisautóhoz időben legközelebbi, 1972-es, japán katalógust. Nyilván vannak benne fordítási tévedések, de elképesztő korlelet, ne hagyjátok ki az átböngészését! Mivel ez is egy kalap alá veszi a J40-et a J55-el, bátorkodtam fentebb a figyelmetekbe ajánlani Bolláék kitűnő bemutatóját!








Az embléma

Bizonyára feltűnt nektek a bejegyzésben látható embléma, amit 1949 és 1958 közt használt a Toyota. Kicsit lentebb majd kiderül, hogy miért tartottam ezt fontosnak elhelyezni a cikkben. Nos, a cég 1949-ben készítette el az emblémájukat. Mivel ezt még a hazai piacra szánták, ezért japán írásjelekkel. A vörös kör – nem nehéz kitalálni – az ország szimbólumára, a felkelő napra való utalás, melyet számos cég alkalmazott akkoriban valamilyen formában.

Csak csomagokban!
Az FJ40-es Land Cruiser nem egyáltalán nem újdonság a Matchbox kínálatában. Az öntvény – melyet a korán eltávozott legenda, Ryu Asada tervezett – eredeti verziója 2009-ben debütál és 2014-ig minden évben megjelenik az 1-xxx sorozatban, 5-ös és 10-es csomagokban, de még Lesney Edition – fém alvázas verzió készül belőle 2010-ben. A dekorban nagy a szórás, szerintem a legegyszerűbbek a legszebbek és pont a legdrágább kivitel, a Lesney Edition a legrondább. Van ilyen korai változatból több is a ládafiában, majd egyszer eljutunk oda is, hogy megjelenjenek e lapokon. Apropó Land Cruiser! Egy sokkal későbbi, oldalági leszármazott, a harmadik generációs Land Cruiser Prado már szerepelt e lapokon a Welly gondozásában.

2015-ben a könnyebb összeszerelhetőség érdekében retoolingon esik át. Ez a verzió aztán kihagyásokkal 2015 és 2024 közt bukkan fel összesen 8 változatban. Az 1-xxx sorban, de inkább speciális kiadásokban és egy ötös pakkban bukkan fel. Ismét elég nagy a szórás a dekorok tekintetében, de a korai egyszerűen szép megjelenésű daraboknak már nyoma sincs.

2023-ban a Moving Parts sorozatba is bekerül. A vezető és az utas ajtajai nyithatóak. A 2023-as eléggé fura árnyalatú zöldet 2024-ben egy nagyon csinos, világos bézs színű váltja.

Amit ebben a postban láthattok, több szempontból is érdekes dekort kapott. Ez a nemzeti parkos dekor vissza-visszatér a Matchboxnál. Teljesen megértem azt, aki halmozza is ezeket, mert szerintem is jópofa, de a modellekben akkora a szórás, hogy soha nem fogom követni a példáját. Ahhoz hogy a vonzó darabokhoz hozzájussunk, olyasmit is meg kell venni 5-ös csomag(ok)ban, amik számomra értelmezhetetlenek ebben a formában. Most komolyan! Bányadömper és földgyalu? Nyilván az FJ40-ennek nagyon is jól áll ez a dekor és telitalálat. Ebben a formában a 2022-es MBX Rally II ötös csomagban debütált – lásd alább – aminek számomra annyira rossz a „vonzó-érdektelen” aránya, hogy soha nem vettem volna meg. Bezzeg ezt a 9-es pakkot! A dekor egy apró, már-már easter egg szintű részletet is felvonultat, de erről bővebben majd a képeknél!

Az öntvény szerintem kitűnő és gyanítom, hogy nem most láttuk utoljára.

Ezzel a posttal eljutottunk a HKX98 9-Pack bemutatásának a végére. Ha az előbbi linkre – vagy a címkefelhőben ugyanerre – kattintotok, akkor ki tudjátok listázni az összes, róla szóló bejegyzést!

Szép részletes az öntvény, de hiányolom a maszk fehérre színezését és belőle a Toyota feliratot. A retool előtti öntvényeken javarészt, illetve a Moving Partson ez megvan.

Nagyon jó választás ez a fajta kerék! Jé, króm!

Ez a nemzeti parkos dekor visszatérő a Matchboxnál és - amikor hozzá illő járműveken helyezik el - szerintem remek. Az alapszín esztétikuma vitatható, nekem tetszik.

Amiért a Toyota logó iniciálét elhelyeztem. Évjáratban már nem helyes az autón, de már-már easter egg szintű apróság, ami nekem nagyon sokat hozzáad egy-egy dekorhor. A beltérben újdonság: torony-pizza kormány!

Rövid tengelytávú, keménytetős és benzines. Ezt onnan lehet tudni, hogy FJ40 a neve.

Sok részlet az öntvényből, ami nagyon jó!

A főnök autója! A dekor szimmetrikus a két oldalán.

Az öntvény szerintem remek, a nagy tükrök nagyon jó hogy megvannak és még a retool sem ártott meg neki.

A 2022-es MBX Rally II ötös pakkban debütál. Ennek a vonzó-érdektelen aránya közel sem olyan jó, mint jelen post tárgya 9-es csomagnak. (Kép: eBay)

Jelen posttal a végére értünk a HKX98 9-Pack bemutatásának! A linkre kattintva az összes róla készült postot egy csokorba rendezve olvashatjátok el.

Nincsenek megjegyzések: