
A második generáció
A
J40-es sorozat a Toyota Land Cruiserek történetében a második
generáció, amit 1960 és 2001 közt gyártottak. Tradicionális,
alvázas konstrukció, mely két- és négyajtós változatokban is
készült, illetve szintén ilyen mennyiségű ajtóval, de pickup
kivitelben, platóval. Az előbbiek rövid-, közepes és hosszú
tengelytávú verziói, illetve ponyva, vagy keménytetős kivitelei
jelentősen megnöveli a lehetséges változatok számát.
Természetesen hogy mely változat mikor és mely piacon volt
elérhető – igazi világautóról beszélünk – szintén változó
volt. Amit a Matchbox megmintázott az a kétajtós, rövid
tengelytávú, keménytetős, benzinmotoros kivitel – ez utóbbi
paramétert a nevében feltüntetett gyári kódból lehet tudni.
Hogy milyen motor hajtja a Land Cruisert, azt a gyári kódja árulja el. Az FJ kódúak a benzinmotoros, a BJ jelölésűek pedig a dízelmotoros változatok. Az előbbiek 3,8- illetve 4,2 literes sorhatos blokkok. A kisebbik hengerűrtartalmút 1960 és 1975 közt használták, teljesítménye 105-, 125-, illetve 128 lóerő, illetve 256-, 283-, 294 newtonméter volt évjárattól függően. A nagyobbik blokk 1975 és 1984 közt került a jármű orrába, a 133 lóerőt és 284 newtonmétert teljesített.
A dízelmotorok közt sornégyes és sorhatos erőforrásokat is találunk, köztük Mercedes-Benz (!) gyártmányúakat is, amivel egyes exportpiacokon szerelték. Az összesen kilencféle blokk teljesítménye – ismét csak évjárattól és attól függően, hogy mely piacra szánták őket – 80 és 105 lóerő, illetve 191-319 newtonméter volt. Az évek során 3-, 4- és ötsebességes manuális váltóval is szerelték.
Az összkerékhajtás kapcsolható volt, amit ha nem használtak, akkor a hátsó kerekeket hajtotta – a mondani sem kell – az orrában elhelyezett erőforrás. A legtöbb J40-est nyitott diferenciálművel szerelték, a részlegesen önzáró differenciálmű – népszerű nevén sperrdiffi – opcionális volt, megint csak az évjárattól és a piactól függően.
A Land Cruiser második generációja az egyszerűsége, robosztussága és megbízhatósága okán vált legendássá, amit a 41 éves gyártási periódusa is bizonyít. Igyekeztem a hazai webűrben találni az F-sorozatról olvasni vagy néznivalót, de igazán nem jártam sikerrel – ezért is a hevenyészet műszaki paraméter felsorolás fentebb tőlem. Amit érdemes lehet elolvasnotok az a típus hetvenedik születésnapjára készült történelmi áttekintés 2021-ből, illetve egy csodás állapotú, 1979-ben gyártott veteránt megcsodálnotok. Bolla Gyuri egy testvérmodellt mutat be, de alaposan körüljárja a Land Cruiserek történetét, úgyhogy érdemes megnéznetek az erről készült anyagot is.
Kitűnő barátom, Google Translate segítségével lefordíttattam az időben az 1968-ra datált kisautóhoz időben legközelebbi, 1972-es, japán katalógust. Nyilván vannak benne fordítási tévedések, de elképesztő korlelet, ne hagyjátok ki az átböngészését! Mivel ez is egy kalap alá veszi a J40-et a J55-el, bátorkodtam fentebb a figyelmetekbe ajánlani Bolláék kitűnő bemutatóját!
Az embléma
Csak csomagokban!
Az
FJ40-es Land Cruiser nem egyáltalán nem újdonság a Matchbox
kínálatában. Az öntvény – melyet a korán eltávozott legenda,
Ryu Asada tervezett – eredeti verziója 2009-ben debütál és
2014-ig minden évben megjelenik az 1-xxx sorozatban, 5-ös és 10-es
csomagokban, de még Lesney Edition – fém alvázas verzió készül
belőle 2010-ben. A dekorban nagy a szórás, szerintem a
legegyszerűbbek a legszebbek és pont a legdrágább kivitel, a
Lesney Edition a legrondább. Van ilyen korai változatból több is
a ládafiában, majd egyszer eljutunk oda is, hogy megjelenjenek e
lapokon. Apropó Land Cruiser! Egy sokkal későbbi, oldalági
leszármazott, a harmadik generációs Land Cruiser Prado már
szerepelt e lapokon a Welly gondozásában.
2015-ben a könnyebb összeszerelhetőség érdekében retoolingon esik át. Ez a verzió aztán kihagyásokkal 2015 és 2024 közt bukkan fel összesen 8 változatban. Az 1-xxx sorban, de inkább speciális kiadásokban és egy ötös pakkban bukkan fel. Ismét elég nagy a szórás a dekorok tekintetében, de a korai egyszerűen szép megjelenésű daraboknak már nyoma sincs.
2023-ban a Moving Parts sorozatba is bekerül. A vezető és az utas ajtajai nyithatóak. A 2023-as eléggé fura árnyalatú zöldet 2024-ben egy nagyon csinos, világos bézs színű váltja.
Amit ebben a postban láthattok, több szempontból is érdekes dekort kapott. Ez a nemzeti parkos dekor vissza-visszatér a Matchboxnál. Teljesen megértem azt, aki halmozza is ezeket, mert szerintem is jópofa, de a modellekben akkora a szórás, hogy soha nem fogom követni a példáját. Ahhoz hogy a vonzó darabokhoz hozzájussunk, olyasmit is meg kell venni 5-ös csomag(ok)ban, amik számomra értelmezhetetlenek ebben a formában. Most komolyan! Bányadömper és földgyalu? Nyilván az FJ40-ennek nagyon is jól áll ez a dekor és telitalálat. Ebben a formában a 2022-es MBX Rally II ötös csomagban debütált – lásd alább – aminek számomra annyira rossz a „vonzó-érdektelen” aránya, hogy soha nem vettem volna meg. Bezzeg ezt a 9-es pakkot! A dekor egy apró, már-már easter egg szintű részletet is felvonultat, de erről bővebben majd a képeknél!
Az öntvény szerintem kitűnő és gyanítom, hogy nem most láttuk utoljára.
Ezzel a posttal eljutottunk a HKX98 9-Pack bemutatásának a végére. Ha az előbbi linkre – vagy a címkefelhőben ugyanerre – kattintotok, akkor ki tudjátok listázni az összes, róla szóló bejegyzést!
Nagyon jó választás ez a fajta kerék! Jé, króm!
Amiért a Toyota logó iniciálét elhelyeztem. Évjáratban már nem helyes az autón, de már-már easter egg szintű apróság, ami nekem nagyon sokat hozzáad egy-egy dekorhor. A beltérben újdonság: torony-pizza kormány!
Sok részlet az öntvényből, ami nagyon jó!
Az öntvény szerintem remek, a nagy tükrök nagyon jó hogy megvannak és még a retool sem ártott meg neki.
Jelen posttal a végére értünk a HKX98 9-Pack bemutatásának! A linkre kattintva az összes róla készült postot egy csokorba rendezve olvashatjátok el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése