Két (és fél) posttal ezelőtt kezdtünk el foglalkozni a címben szereplő szettel. A szupersportautó részét – nomen est omen – porsche kolléga letudta ott és akkor. Itt a „maradékkal” foglalkozunk.
Nagy Pete
Azt
hiszem egy percig nem volt kétséges, hogy ha nálunk egy ilyen
tematikájú szett csak a tartalmának fele okán kerül fel a
radarra valamelyikünknél, akkor annak a másik fele sem marad
hasznosítatlan. Ugyan van nekem az a mantrám, hogy „SuperKingst
nem gyűjtünk”, de egyrészt vannak kivételek – ez is ilyen –,
meg kihagyhatatlan ajánlatok is, mint ez
a SuperKings K-31 is.
A „csőrős” Peterbilt vontató boncolgatásától eltekintenék, ez ugyanaz a típus, mint a Convoy sorozat 359-es nyergesvontatója, vagy az 1-75 szériában szereplő, dömper, tartálykocsi, vontató derivátumai.
Ebbe a nagy léptékű vontatóba már gyerekként beleszerelmesedtem, amikor először láttam a hetvenes évek végén Matchbox katalógusban. Azt hiszem „személyesen” nem is találkoztunk, csak felnőtt gyűjtő koromban, amikor elkönyveltem, hogy ez bizony élőben is pont olyan klassz, mint amilyennek gyerekként tűnt. A pályafutását 1979-ben vagy 1980-ban kezdi, mint SuperKings K-20. Az eltérő források nem egyeznek az évszámban, de én először nyomát az 1979/1980-as, német és brit katalógusokban láttam. Ott egy pre-pro változata szerepel, teljesen más kerekekkel és festéssel mint a végleges változat.
Nekem
ez, a premierváltozat „égett be” gyerekként, ennek tetszik a
legjobban a dekorja, a sötétzöld fülkén, piros csíkokkal. Ebben
a formájában egészen sokáig, 1980-1985 közt regnál. Érdekes,
hogy ez a verziója „tudja” a kevesebbet, ugyanis az első
tengelyén a kerekek merevek, nem lehet őket elfordítani. A fülke tetején a légkondi ugyanolyan műanyag
alkatrész, mint a fentebb linkelt K-31-en is, amivel nyilvánvalóan
közös géneket hordoz. Az változó, hogy le van-e festve vagy sem. Már ehhez is tartozék az a vontató...
Ööö... Tálcaszerű, kerekes készség, amire a vontatmányt az
első kerekével passzítani kell. Ügyes szerkezet és elgondolás,
meg akarták akadályozni, hogy a gémek letörjenek, illetve a
„kábelek” elszakadjanak, a vontatmány súlyát a tálcán
keresztül Pete elég masszív vonóhorga is hordozza. Nagyon gyakran
ez a tálca hiányzik – mint a mellékelt ábra mutatja, ebből a
szettből is. Ez még angliában készül, az tud változatokat kiadni belőle, hogy milyen színű a fényhídja - piros, sárga, kék -, le van-e festve az alváza, illetve hogy milyen árnyalatúra sikerült éppen aznap bekeverni a fülke zöld festékét.
K-121 / EM-8
Bár sok katalógusfotón vontatmánnyal együtt szerepel, először – és utoljára is – a rövid életű Action Series: Emergency sorozatban szerepelt. Az 1991-1993 közt regnáló sorozatban csupa kéklámpás jármű szerepelt, melyeket jellemzően a SuperKings szériából emeltek át, jellemzően változatlan festéssel. Egészen fura dolgok is születtek, például kiadták szólóban a helikopterszállító SuperKings forgószárnyúját, a minden ízében zseniális Snorkel Fire Engine-t minden kiegészítője (figurák, tömlő) nélkül. De egy olyan jármű is szerepelt itt mutatóba, ami máshol nem, nevezetesen a Suzuki Santana rendőrautó. (Az elnevezés kapitális katyvasz, nézzétek meg a Suzuki Jimny wikipédia bejegyzését a részletekért!) Az Action Series: Emergency tápláléklánc csúcsán az EM-50 giftset áll, a már említett Snorkel Fire Engine-el – minden tartozékával, ami a SuperKings verziójához is járt –, Jaguar XJ6 járőrautó, Ford Transit mentőautó, illetve a Peterbilt Fire Spotter Plane Transporter szállítmánya, a DeHavilland Beaver repülőgép szólóban!
Tehát az EM-8 szett Pete vontatója tökéletesen ugyanaz, mint a SuperKings K-121. Elképesztően masszív darab, amit úgy terveztek, hogy valami olyasmit alkossanak, ami kibírja azt, hogy gyerekek játszanak majd vele. Ugyanakkor mégis míves részletekkel teli, bátran kiállítható mint dísztárgy! Megkockáztatom, hogy a három legjobb SuperKings Matchbox egyike.
Érdekes, hogy a rendőrségi festésű késői verziót feljavították és nem lebutították - az utóbbi a gyakoribb. Az első tengelyek kerekei elfordíthatóak. Jobb oldali végállásban. Figyeljétek csak az ajtó előtt a légszűrőházat! Ezzel lehet kormányozni!
A kitámasztó lábak funkcionálnak, a gémek kihajthatóak.
Ami itt fémnek látszik, az is. #regenmindenjobbvolt
A vonóhorogba kapaszkodna a vontatótálca, ami ebből a szettből (is) hiányzik. Nagyon gyakran vész el mellőlük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése