2021/09/20

Matchbox MB-22 1979 Chevy Nova

Néha egészen egyszerűen nem értem, hogy mi vezeti a Matchbox kezét, amikor kiválaszt egy típust a megmintázáshoz. Az 1979-es Nova joggal indulhatna a nem létező „A legunalmasabb autók, amiket az Egyesült Államok valaha is gyártani tudott” versenyen. És valószínűleg hamar dobogós helyezést érne el.

Ezt most miért?
1975. Javában dúl a polgárháború az olajválság. Az USA autógyártása kétségbeesetten próbál kevesebbet fogyasztó, mégis relatíve nagy autókat előállítani. Az európai gyártók, meg a japánok jönnek fel eladásokban, mint a talajvíz, mert az ő autóik olcsóbbak, kevesebbet is fogyasztanak, igaz kisebbek is mint az amerikai kerekes jachtok. Az amerikai mérnökök egészen komikus dolgokat alkotnak, mert nem tudnak szabadulni a sok króm, sok csicsa bűvköréből, amik az ottani mércével kompakt méretű autókon nagyon nem mutatnak jól. Az alacsonyabb fogyasztás, illetve a szigorodó környezetvédelmi normáknak történő megfelelést agyonfojtott, közben komikusan nagy hengerűrtartalmú motorokkal oldják meg.

Ennek a korszaknak a szülötte az 1975 és 1979 közt regnáló Chevrolet Nova. A helyzet az, hogy semmi, de semmi izgalmas vagy különösebben érdekes nincs benne. Nem összekeverendő – bár hasonlítanak kicsit – a leggyakrabban szintén csak Chevy Nova-ként emlegetett, de a valóságban Chevy II Novával. (Ezt a hosszú-rövid név dolgot birizgáltuk már korábban.) Ez utóbbi legalább annyiban izgi, hogy a Beverly Hills-i Zsaru egy olyannal járt, meg a Halálbiztosban is olyan volt. És még az is erősen másodvonalbeli az amerikai izomautók pedigré listáján – mondjuk szerintem érdemtelenül. (Apám, ma nagyon jó vagyok képzavarokban!)

Szóval nem értem, hogy ezt miért, de van. Mellékelem az évjáratpontos – azaz az utolsó modellév – katalógusát. A karosszéria változatok és felszereltségi szintek mellé gondosan felsorolják a motorkínálatot. Tudjátok mi hiányzik a 4,1l sorhat, 4,3-, 5-, és 5,7 literes V8 adatai közül? A leadott teljesítmény. Ami botrányos. Az innenső végén 105-, a túlsón 170 ló – az utóbbi egy 5,7-es V8-ból, azért ezt ízlelgessük kicsit! De a kedvencem, amivel felvág a katalógus: „48 államban (mármint az USÁ-n belül) használnak a rendőrségek Novát”. Hát nem hiszem, hogy elfogóautónak...


 











Nincs még egy ilyen
A változatok felsorolásával nem lesz sok dolgom, merthogy mikor e sorokat írom csak ez a verzió létezik, ami idén, azaz 2021-ben debütált az 1-100 szériában. Egyáltalán nem rossz, sőt. A választott kerekek szépek – ez a fajta nagyjából minden alatt jól mutat, bár az eredetiekhez nincs köze – élőben talán még jobban is mint a képeken. Rugózása egyáltalán nincs, viszont csinos, részletes a beltere, a kormánya sem csak egy pizza. Kisautónak remek, pusztán csak a megmintázott eredeti nem túl izgalmas.

Nem gyári dekor, de nagyon 70-es évek.

Ez a kerék nagyjából mindenen jól mutat. A beltér is részletes csak éppen nagyjából lefotózhatatlan.

Remek kisautó, csak éppen a megmintázott eredeti nem túl izgalmas.

 

2 megjegyzés:

Trolleybus írta...

Őszintén szólva én nem bánom, hogy ilyen "unalmas" autók is megjelennek, alapvetően ugyanis viszonylag kevés olyan hely van, ahol az utcaképeket a most is a kisautógyártás gerincét képező prémiumautók (Mercedes, BMW, Porsche, Ferrari, Lamborghini stb.) uralnák, azaz nem ezek a leggyakoribbak utcában, ahol gyerekek megfordulnak sokkal hétköznapibb az autókínálat, hisz a legtöbb helyen nem milliomosok élnek. Emlékszem gyerekként mennyire akartam valamilyen Ladát, mert azok vettek körül a KGST más remekei mellett, aztán mennyire örültem, hogy egy körúti trafikban meg is tudtam venni egy lendkerekeset. Az amerikai autók különösen a kedvenceim ebből a korból, de azokból még kevesebb volt, általában a rendőrautó-taxi-sportkocsi háromszög képezte le a kínálatot, hogy egy mezei civil amerikai autó legyen, az volt a legritkább. Ezért most felnőttként "jobb későn, mint soha" alapon nagyon örülök, hogy ilyen autók is feltűnnek. Hogy milyen logika alapján válogatnak a gyártók én sem tudom, de korábban is volt ilyen, a Chevy Citation a Hot Wheelsnél, vagy a kis négyajtós Oldsmobile szedán a Majorette-nél pont ilyenek voltak. Elképzelhető, hogy ők is unják kicsit a közismert márkák közismert típusait. Én kívánom, hogy tartsák meg ezt a szokást, és gyártsanak még az eddig hanyagolt típusok közül még többet.

Sam. Joe írta...

@Trolleybus: Én tudod mire gondolod? A GM szerintem kb. ingyen odaadhatta a Mattelnek rá a licencet. ;-)