Sajnos tökéletes, első
generációs VW Golf egyszerűen nem létezik az 1:6x közeli
méretarányokban – Safranekkel szólva – mint az közismert.
Jobb-rosszabb
próbálkozások vannak, de mindegyikbe azonnal
bele tudok kötni, mert valamiért az egészen egyszerűnek tűnő
dobozforma a legnevesebb gyártókon is kifogott. Tulajdonképpen a
Siku Cabrio értelmezése tűnik eddig a legjobbnak,
de az ő ötajtósuk ugyanúgy nem a legjobban sikerült. A mai post
tárgya érdekes módon a nehéz feladatokat könnyedén veszi, a
könnyebben teljesíthető akadályokon viszont elhasal.
GTI
Az
autó történetéről amit eddig írtunk a két, fentebb idézet
postból kiindulva is meglelhető, de
biztos ami biztos, kapja meg a linkjét. Amiről viszont érdemes
szót ejteni, az a GTI mivolta. 1975 márciusában debütál a Golf,
sportos változata a Frankfurti Motor Show-n és a következő évtől kapható. A recept meglehetősen
egyszerű: Végy egy gazdaságos kisautót, növeld meg a
teljesítményét – jelen esetben egy mechanikus
üzemanyag-befecskendező beiktatásával –, amit kapsz egy
sportos, praktikus jármű.
Az
első GTI négyhengeres, 1580 köbcentis motorja 110 lóerőt és 140
newtonméter nyomatékot tudott, ami már a hetvenes években sem
számított pajtaleégető teljesítménynek, de az autó 810
kilogrammos tömegét, nulláról 100 kilométer per órás tempóra
9 másodperc alatt volt képes gyorsítani. Nem rossz, ugye? És ha
hozzáteszem, hogy a végsebessége pedig 180 kilométer volt
óránként?
A
Volkswagen a GTI-vel egy új kategóriát teremtett, a kicsi,
sportos, megfizethető ferdehátút. Bár ez kicsit megint olyan,
mint a „muscle
car” kérdése, mint ahogy egyetlen autóra nem volt ráírva,
hogy ez egy izomautó, az első „hot hatch” mibenléte is
vitatható. Az Autobianchi A112 Abarth például előbb volt –
1971-ben –, az is kicsi, az is sportos, a 70 lóereje a 700 kilóját
mozgatta meglepően gyorsan. A Golf GTI elvitathatatlan érdeme, hogy
„ő” volt az első, nagy sorozatban készült és értékesített
hot hatch. A Ford Fiesta XR2, a Peugeot 205 GTI, a Renault
5 Alpine Turbo, a Renault 5 Turbo, az
Opel Kadett GSi bizony mind-mind a VW GTI szellemiségét követi.
Tyunying
Az
MC Toys – későbbi Maisto elődje – GTI értelmezése közel sem
a gyári állapotot tükrözi. A fronthajtású autó kapott egy
indokolatlan hátsó légterelőt, „menjgyorsan” csíkokat és
GTI feliratokat, jókora szélesítéseket a kerékjárati ívek
fölé, elől újabb spoilerrel aljasítva. Ezek így együtt, meg a
kerékjárati ívekhez aránytalanul kicsi kerekek, nekem a pusztulat
felé már elindult, lakótelepi tuningolással súlyosbított
járművet idézik.
Ezekkel
még képes is lennék megbarátkozni, mert érdekes módon, az MC
Toys az arányok kérdését nagyon jól megoldotta – sokkal
nevesebb gyártók is rontották el ezt a feladatot. Viszony az
első-, és hátsó fertály abszolút elnagyolt, amiért nagyon nagy
kár. A belső tér inkább csak jelzésszerű, a kormány pedig
valamiért a jobb oldalra került. Az MC Toysnak megvan az a rossz
híre, hogy a nevükben az „MC” a „Matchbox Copy” rövidítése,
de a Golfjuk saját munkának tűnik – főleg a szélesítések
miatt merem rámondani, hogy semelyik más, háromajtós kasztnit
viselő Golfot mintázó kisautót nem másol.
Az
MC Toys Golf GTI előnye, hogy viszonylag olcsón beszerezhető a
másodlagos piacon, háromajtós Golfot mintáz, de sajnos közel sem
tökéletes.
Az elején még bőven lett volna mit dolgozni. Cserébe van menjgyorsancsík, GTI felirat...
...aftermarket spoiler elől és hátul, irtózatos szélesítések és...
...azokhoz képest parányi kerekek. Stage 1 tuning of lakótelep. Viszont az arányok nagyon is jók, amik sokkal nevesebb gyártóknak sem sikerült.
A hátulján is bőven lett volna még mit dolgozni.
3 megjegyzés:
Néztem ezt én is, a Müllerekben a mai napig kapható, hasonszőrű társaival egyetemben, a kortárs mecsi árfekvés - hozzávetőleg - kétharmadáért.
Huuh, akkor ezek szerint mint Maisto, a mai napig létezik. Ezt jó tudni! Remélem nem esett át a Maisto "költségcsökkentő, kihagyjuk a belteret, kap helyette átlátszatlan szélvédőt" beavatkozásán.
A klasszik Maisto bliszterben van, ugyanígy néz ki. (szerencsére)
Megjegyzés küldése