2014/08/11

Matchboxon kívüliek: MC Toy - Volkswagen Golf GTI

Sajnos tökéletes, első generációs VW Golf egyszerűen nem létezik az 1:6x közeli méretarányokban – Safranekkel szólva – mint az közismert. Jobb-rosszabb próbálkozások vannak, de mindegyikbe azonnal bele tudok kötni, mert valamiért az egészen egyszerűnek tűnő dobozforma a legnevesebb gyártókon is kifogott. Tulajdonképpen a Siku Cabrio értelmezése tűnik eddig a legjobbnak, de az ő ötajtósuk ugyanúgy nem a legjobban sikerült. A mai post tárgya érdekes módon a nehéz feladatokat könnyedén veszi, a könnyebben teljesíthető akadályokon viszont elhasal.

GTI
Az autó történetéről amit eddig írtunk a két, fentebb idézet postból kiindulva is meglelhető, de biztos ami biztos, kapja meg a linkjét. Amiről viszont érdemes szót ejteni, az a GTI mivolta. 1975 márciusában debütál a Golf, sportos változata a Frankfurti Motor Show-n és a következő évtől kapható. A recept meglehetősen egyszerű: Végy egy gazdaságos kisautót, növeld meg a teljesítményét – jelen esetben egy mechanikus üzemanyag-befecskendező beiktatásával –, amit kapsz egy sportos, praktikus jármű.

Az első GTI négyhengeres, 1580 köbcentis motorja 110 lóerőt és 140 newtonméter nyomatékot tudott, ami már a hetvenes években sem számított pajtaleégető teljesítménynek, de az autó 810 kilogrammos tömegét, nulláról 100 kilométer per órás tempóra 9 másodperc alatt volt képes gyorsítani. Nem rossz, ugye? És ha hozzáteszem, hogy a végsebessége pedig 180 kilométer volt óránként?

A Volkswagen a GTI-vel egy új kategóriát teremtett, a kicsi, sportos, megfizethető ferdehátút. Bár ez kicsit megint olyan, mint a „muscle car” kérdése, mint ahogy egyetlen autóra nem volt ráírva, hogy ez egy izomautó, az első „hot hatch” mibenléte is vitatható. Az Autobianchi A112 Abarth például előbb volt – 1971-ben –, az is kicsi, az is sportos, a 70 lóereje a 700 kilóját mozgatta meglepően gyorsan. A Golf GTI elvitathatatlan érdeme, hogy „ő” volt az első, nagy sorozatban készült és értékesített hot hatch. A Ford Fiesta XR2, a Peugeot 205 GTI, a Renault 5 Alpine Turbo, a Renault 5 Turbo, az Opel Kadett GSi bizony mind-mind a VW GTI szellemiségét követi.

Tyunying
Az MC Toys – későbbi Maisto elődje – GTI értelmezése közel sem a gyári állapotot tükrözi. A fronthajtású autó kapott egy indokolatlan hátsó légterelőt, „menjgyorsan” csíkokat és GTI feliratokat, jókora szélesítéseket a kerékjárati ívek fölé, elől újabb spoilerrel aljasítva. Ezek így együtt, meg a kerékjárati ívekhez aránytalanul kicsi kerekek, nekem a pusztulat felé már elindult, lakótelepi tuningolással súlyosbított járművet idézik.

Ezekkel még képes is lennék megbarátkozni, mert érdekes módon, az MC Toys az arányok kérdését nagyon jól megoldotta – sokkal nevesebb gyártók is rontották el ezt a feladatot. Viszony az első-, és hátsó fertály abszolút elnagyolt, amiért nagyon nagy kár. A belső tér inkább csak jelzésszerű, a kormány pedig valamiért a jobb oldalra került. Az MC Toysnak megvan az a rossz híre, hogy a nevükben az „MC” a „Matchbox Copy” rövidítése, de a Golfjuk saját munkának tűnik – főleg a szélesítések miatt merem rámondani, hogy semelyik más, háromajtós kasztnit viselő Golfot mintázó kisautót nem másol.

Az MC Toys Golf GTI előnye, hogy viszonylag olcsón beszerezhető a másodlagos piacon, háromajtós Golfot mintáz, de sajnos közel sem tökéletes.

 Az elején még bőven lett volna mit dolgozni. Cserébe van menjgyorsancsík, GTI felirat...
 ...aftermarket spoiler elől és hátul, irtózatos szélesítések és...
 ...azokhoz képest parányi kerekek. Stage 1 tuning of lakótelep. Viszont az arányok nagyon is jók, amik sokkal nevesebb gyártóknak sem sikerült.
 A hátulján is bőven lett volna még mit dolgozni.

3 megjegyzés:

pittlaren írta...

Néztem ezt én is, a Müllerekben a mai napig kapható, hasonszőrű társaival egyetemben, a kortárs mecsi árfekvés - hozzávetőleg - kétharmadáért.

Sam. Joe írta...

Huuh, akkor ezek szerint mint Maisto, a mai napig létezik. Ezt jó tudni! Remélem nem esett át a Maisto "költségcsökkentő, kihagyjuk a belteret, kap helyette átlátszatlan szélvédőt" beavatkozásán.

pittlaren írta...

A klasszik Maisto bliszterben van, ugyanígy néz ki. (szerencsére)