2014/01/15

Matchboxon kívüliek: 2014 Hot Wheels Workshop All Stars - Chevrolet Opala SS

Brazíliáról minden autószexuális tudja, hogy a régi, kívánatos VW-ket gyártottak ott sokkal-sokkal tovább, mint az öreg kontinensen és szerintem nagyjából mindenki ácsingózott is egy-egy régi-új Bogár, vagy T2-után. A mai napra pont egy ilyen ácsingóznivalót tartogatok, de nem a VW csoporttól, hanem a General Motorstól, közelebbről az Opeltől, amiről megkockáztatom, hogy többeknek lesz újdonság.

Nagyon szeretem az Opel Rekord C-szériáját. Soha nem ültem még ilyenben, de szerintem gyönyörű autók. Mindegy, hogy melyik karosszériaváltozat. A két-, meg a négyajtós szedán pont annyira szépek, mint a kombik, vagy a non-plus ultra a kupé. Nem hiába, ez a kólásüveg design ez működik, függetlenül attól, hogy amerikai izomautóról van szó, vagy európai középkategóriásról. Anno az ős-Rekord postomban egyenesen a Dodge Chargerhez hasonlítottam az Opelt, pedig akkor még becsszóra fogalmam sem volt a Rekord karrierjéről dél-Amerikában.

A Rekord C-sorozatot 1966 és 1971 között gyártották Rüsselsheimben és ez idő alatt 1 276 681 példány készült belőle összesen. Ezzel némiképp párhuzamosan, egészen pontosan 1969-ben, a GM brazíliai üzemeiben elkészül az első Chevrolet Opala, ami nem más, mint a Rekord egy némiképp átdolgozott változata. Az ottani General Motors már az 1920-as évek óta működött, a kínálata pedig meglehetősen tarka, mert keveredtek benne a nagy, amerikai GM termékek és a sokkal kisebb, egyúttal olcsóbb európai GM produktumok az Opeltől, hasonló „badge engineering” révén, mint ahogy az Opelek, Vauxhall néven jelennek meg az Egyesült Királyságban. Az előző mondatban a hangsúly a hasonló szón van, mert – mint látni fogjuk – azért a Rekordon dolgoztak annyit, hogy az Opala sokkal izgalmasabb legyen, mint az eredeti Opel volt.

Chevrolet Opala katalógus, 1972. Itt az ideje rágyúrni a portugálra!

















Hogy gyorsan letudjuk a történeti részt: Az Opalákat egészen 1992-ig (!) gyártják, több szörnyűséges faceliften is átesik, ami javarészt azt jelenti, hogy az aktuális divatnak megfelelő frontendet kap, amik az eredetihez képest bűn rondák. (Nem, nem rakok be róluk képet, guglizzátok meg, nem lesz szép, én szóltam!) Román barátaink bántak el hasonlóképp az évek során a Daciával.

Az Opalának amúgy elég érdekes imidzse lehet odaát, a megbízhatósága és egyszerű karbantartása miatt nem csak a taxisofőrök kedvelték, de a rendőrség is használta, míg a katonai diktatúra évei alatt Opalák voltak az ottani „nagy, fekete autók”, miközben a versenyekről sem hiányoztak.

De miben más egy Chevrolet Opala, mint egy Opel Rekord?

A német (dél-)amerikai
Ami a külső megjelenést illeti, az Opala olyan hűtőrácsot kapott, ami leginkább a korabeli, amerikai Chevelle-ekre emlékeztet, egy csipetnyi, harmadik generációs, (Axel Foley) Chevy Novával fűszerezve. Nekem a Rekord frontendje is nagyon tetszik, de bevallom, hogy a „Chevelle nózi” is nagyon kedvemre való. A neten látható képeket elnézve a jellegzetes, Opel hátsó világítótestekkel is szerelték az Opalákat, de az idő múlásával ezeken is változtattak, kétszer két, kör alakú világítótesttel is láttam, amiről meg megint a Dodge Charger ugrik be. Aztán persze a kor előrehaladtával persze megint a frontend az, amit birizgálnak, de azokat a verziókat már közel sem gondolom kívánatosnak.

Ami azonban sokkal izgalmasabb, hogy mi történik a motorháztető alatt. Az évek során az Opel Rekordokat 1492-, 1698-, 1897 köbcentis sornégyes motorokkal szerelik, illetve 2239 köbcentis sorhatossal. Sőt! Bátran ide vehetjük az 1967-ben debütáló Opel Commodore A-t is, ami nem más, mint a C Rekord két- és négyajtós szedán, illetve kupé változata, gazdagabb felszereltséggel és 2,2-, 2,5-, illetve 2,8 literes sorhatos motorral szerelve.

Az Opala ezzel szemben a premierjekor alapvetően kétféle kivitelű motorral létezett, amelyek szintén sorosak, de a GM észak-amerikai kínálatából származnak. A négyhengeres, 2,5 literes, ebben a változatában 80 lovas, Chevrolet 153-assal, ami a Chevy II-ből, illetve Novából érkezett – később ezt kissé átalakítják és már 151-esnek hívják. Illetve a hathengeres, 3,8 literes, 125 lóerős 230-assal, ami számos korabeli amerikai Chevrolet személyautóban és kisteherautóban is szolgálatot teljesített. A jó értelemben véve egyszerű, öntöttvas konstrukciót, a jóindulatúan túlméretezett mozgó alkatrészei, a hét helyen csapágyazott főtengelye, a hidraulikus szelepemelői nagyon finom járásúvá tették. Ráadásul a premierjekor a sorhatossal szerelt Opala a leggyorsabb brazil autó volt, amit üzletben kapni lehetett. A végsebessége körülbelül 180 km/h óra volt, 0-ról 100-ra pedig 11 másodperc alatt gyorsult fel.

Pont a számunkra izgalmas változatról készült reklámfilm.

A sorhatos amúgy a Chevrolet Impalában debütált, ezért sokan úgy magyarázzák a nevet, hogy az eleje az Opelből, a vége meg az Impalából jön, ami nem hangzik így elsőre butaságnak, de az. Igazság szerint a jelentése opál, ami egy az oxidok-hidroxidok osztályába tartozó krisztobalit ásvány víztartalmú, gyengén kristályos változata. Elnevezése görög közvetítéssel (opaliosz) az óindiai upala (kő, drágakő) szóból származik. (Közszolgálati jelleg: pipa.)

Bevallom őszintén, elképzelésem sincs, hogy az Opel Rekordok, illetve Commodore-ok extralistáján szerepeltek-e olyan világi hívságok, mint a légkondi, de az Opaláén igen. Isten bizony nem sértődnék meg, ha valaki meg akarna lepni egyel az Opelek közül, de nálam a különlegessége, meg a felszereltsége miatt a Chevrolet Opala előrébb tanyázik a vágyott autók listáján, mint azok, vagy egy brazil VW T2!

Minek nevezzelek?
Tudnotok kell, hogy a Hot Wheels második legnagyobb piaca az Egyesült Államok után nem más, mint Brazília. A napnál világosabb, hogy a cég a brazil vásárlók kedvéért rukkolt elő az Opalával 2012-ben, egy nekem amúgy annyira nem szimpatikus színű verzióban. (Aki most arra tippel, hogy a VW Brasilia is éppen ebből az okból került bele a kínálatba, az bizony nem jár messze a valóságtól!) 2013-ban egy versenyfestésű változat következett, ami nekem nem indította be a nyálelválasztásomat, de az idei, kék színű már annál inkább, csak a „Mainline Limited Edition” kéne jobban.

Egészen pontosan amit megmintáztak az a Chevrolet Opala SS kupé változata. Az SS név itt megint az amerikai piac hagyatéka, minttudjuk ami Super Sport (SS) az menő. Az SS első modellévében a csomag a nagyobb motort, a négy tárcsaféket, négysebességes manuális váltót, fordulatszámmérőt, és tonnányi matt-fekete dekorelemet jelentett. (Később aztán az SS csomag rendelhető volt a négyajtós karosszériaváltozathoz is.)

Hot Wheels szokás szerint az autóra ráírták a legmagasabb kivitel jelét, amit az öntvény elviselt (SS), de a kivitelre jellemző, gyári dekorációs elemek áldozatául estek a Hot Wheels csicsának. A nagyobb hátsó kerékre már csak legyintek, teljesen típusidegen az ilyesmi, már csak a hátsó kerékjárati ív kialakítása miatt is, de hát ez ugye HW, ez ilyen. A beltér szerencse, hogy fekete, mert így nem látszik, hogy milyen elnagyolt. Ezeket leszámítva a kisautóval összességében nem vagyok elégedetlen, még akkor sem, ha az eredeti autóval kortárs Siku fényéveket ver rá – igen, a Siku Opel, de a karosszéria mint tudjuk ugyanaz – és talán-talán az oldala is lehetne egy kicsit domborúbb.

Amit viszont nagyjából annyira nem értek, mint busman a távíróoszlopot, hogy a csomagoláson vajon milyen megfontolásból szerepel mindössze „Chevrolet SS” felirat! Azokat a vásárlókat próbálnák finoman megvezetni vele, akik így valamiféle amerikai izomautónak gondolják és hajlamosabbak ezért inkább megvásárolni? A brazil kollégáknak meg úgyis mindegy, ők megismerik?

Az idei Hot Wheels Chevrolet Opala SS kupé egy kevéssé ismert, érdekes történetű, szívemnek kedves kisautó. Nagy örömmel látnék egy az eredetit sokkal pontosabban követő festésű, azonos átmérőjű kerekekkel szerelt változatot is belőle!

 Előröl mintha egy Chevy Nova, vagy Chevelle lenne...
 Pedig ez egy Opala SS! Kár, hogy a legtöbb ismertetőjegy áldozatul esett a HW csicsázásnak. A hátsó nagyobb kerékért körmöst kéne kapnia valakinek!
 Nem tudom mi teszi, de nekem egyszerűen nem jön át, hogy ez amúgy egy Opel Rekord C kupé, sokkal inkább tűnik valamelyik amerikai izomautónak.
 A hátulja stimmel, az teljesen rendben van.

8 megjegyzés:

Viktor írta...

Nem akarok gonosz lenni de ha nem mondod hogy ez Opala akkor bizony esküdni mertem volna hogy ez egy 68-as Nova amit szintén ők gyártanak. Megmerném kockáztatni hogy ugyanaz az öntvény mint a Nováé. És Itt már újra elérkeztünk a spórolás jól ismert területére. Egébként nekem van Opel Rekord C taxim Bush-tól, és tényleg van valami hasonlóság a Chargerrel.

Sam. Joe írta...

Viktor: Annyira szeretném most azt mondani, hogy "áhh, létezhetetlen, kizárt". Közben meg ha egymás mellé teszed a kettőt - nekem nincs Novám, de lehet róla jó képeket találni a neten - és elkezded összenézni őket, akkor elkezd felhorgadni benned a gyanú, hogy ha nem is ugyanaz a két öntvény de mintha lenne hozzá közük! Na, az jó móka lesz, nem nyugszom addig, míg fizikai valójukban egymás mellé nem tudom tenni a kettőt!

Viktor írta...

Hát igen úgy tűnik öket is elérte ez a hullám.

Sam. Joe írta...

Viktor: Közben tudományos bizonyítást nyert, hogy a két öntvénynek SEMMI KÖZE egymáshoz, ellenben van olyan Hot Wheels, aminek igen. Elvben lesz is róla post, ha Andrew0807 kolléga ráér majd egy kicsit.

Viktor írta...

kíváncsian várom mi lehet az a hot wheels aminek ugyanaz az öntvénye? Shevelle talán? Olyanod mintha lenne is. Kiváncsi lennék egy együtállásra. :) Ám az eredeti kocsiról készült képeket elnézve az a határozott benyomás támad a embernek mintha a tervező akit megbíztak vele, az bement a raktárba és elkezdte összeszórni az éppen aktuális raktárkészletből az új autót. Tudom hogy a gyártóknál ez bevált recept de itt nagyon tetten érhető ez.

Sam. Joe írta...

Viktor: "Tudom hogy a gyártóknál ez bevált recept de itt nagyon tetten érhető ez."

???

Viktor írta...

Te is írtad már sokszor hogy az autógyártók rengetegszer használják az új tipusoknál a meglévő többi típus alkarészeit. Lámpák, alváz, stb.

Sam. Joe írta...

Viktor: Jaaa, értem! Úgy értettem, hogy a kisautóra gondolsz.