A Ford dobozos autója. Ez a kijelentés már így is egyből pozicionálja a kocsit a világ autópalettájának kategóriái,
szintjei, funkciói és előítéletei között. Szinte minden
európai márkának vannak modelljei ebben a szegmensben, tehát van
rá igény. Ki így, ki úgy oldotta meg, olcsón vagy nagyvonalúan.
A Ford a régi Escort alapokra (vagy még durvábbat mondok: Fiesta
alapokra) épített puttonyos tupírozása helyett gondolt egy nagyot
és a Transit vonalról „engedte le” ezt a nagyra nőtt
személyautót. Tehát alapvetően haszonjárműként jelent meg, de
készül személykocsi béléssel is. Akár a Transitok. Mi most egy
ilyennek indulunk a nyomába.
Irány a reptér a hajnali fényben
Az eredeti eredete
A modell első generációja 2002-ben jelent meg,
immár kimondottan teherszállítónak tervezve. Padlólemeze (C170
platform) egyébként a Focuséval közösködik. Kétliteres 115
lóerős benzines Duratec
motoros, hosszított tengelytávú, automata váltós és 1,8 literes
gázolajos, 90 lóerős Duratorq
motoros, ötsebességes kézi váltós verziókban kapható. A dízel
erőforrás a
már közel harminc éve létező öreg blokk modernizált változata,
változó geometriájú turbófeltöltővel, nagynyomású, közös
nyomócsöves befecskendezéssel és töltőlevegő-hűtővel.
Hátul merev tengelye van, ami inkább teherautós, mint
személykocsis utazási komfortot ad. Három vagy négy ajtóval
rendelhető. Ezt a generációt Törökországban és később
Romániában is gyártották. Olyan nagyon nem lett népszerű, ezért
relatíve kevés van belőle az utakon. Mondjuk, a Transit árnyékában
elég nehéz is domborítani. Kiváltképpen, hogy olyan modellek
versenytársául szánták mint a francia puttonyos személyautók, a
Zafira vagy a Volkswagen Caddy. A személykocsis belsővel (és
méretekkel) így a családi használatú egyterűekkel is
konkurálhat. De arra meg ott van a Galaxy. Nagyon nem sikerült
valójában jól pozicionálni ezt a mostohagyereket, úgy tűnik. A
második, kissé átsímogatott generáció 2010 óta látható az
utakon, még a tengeren túl is. A következő generációt jövőre
vezetik be.
„Van of the Year 2004” díjat nyert, ami szerintem nem jelent
semmit, mert olyan kevés újdonság van a „van" kategóriában,
hogy szépen kivárva a sorát mindenki sorra kerül rövid időn
belül.
Érdekes verziói voltak az elektromos meghajtású (Transit Connect Electric) és a 212 lóerős Focus motoros pályaversenyző (Transit Connect X-Press), valamint ne feledkezzünk meg a new york-i, Crown Victoria LWB taxipark lecserélésére kiírt tenderről, ahol a taxi változatú Tourneo harmadik helyen végzett.
Ki gondolná, hogy van köztük azonosság
Luxus kicsiben is
A Matchbox ezúttal a személykocsis verziót
jelentette meg, (ami egyébként Tourneo néven fut), annak is az
első, átvart külsejű verzióját. Talán kissé
ellensúlyozva is a korábbi Matchbox Transitok iparosautós hardcore
vonalát. Mi több, egy reptéri transzferjárgányt alakítottak ki,
amiben azért elég sok luxusfelszerelés szokott lenni. Ebből
nekünk a metálfény jutott konkrétan, a többit csak elképzelni
tudjuk. A dekorációval egy nagy baj van: a mennyisége. Kevesebb, több lett volna. De ezen segítettem és lemostam az általam
fölöslegesnek ítélt tamponnyomat részeket. Így talán már
egyensúlyba került az autó a dekorációjával. Maga a karosszéria
teljesen jó, az autó egyből fölismerhető, arányos és precíz
kidolgozású. Hasonlóképpen a beltér is rendben van. Mint említettem a kocsi eredetiben sem egy nagy szám és a Matchbox méretű kisautók között is csak egy a sok közül. Semmi föltűnőség, semmi extra, csak van és teszi a dolgát. Vagyis szépen beleilleszkedik a Fordos "van" sorozatba. Létezik taxi verziója is három féle színben, kétféle dekorációval valamit kékben.
Ez a taxi vonal egyébként sokkal jobban illik a kocsihoz mint bármi más.
Ha nem is nagy a raktér az ülések mögött, viszont magas
Szépen csillan a korrektül színezett első lámpa
Az ős és az új Transit
Szépen sorban
Nem kicsit doboz a formája, ezen mára már igen csak túl vannak
Hirtelen ránézve mintha a névadója lenne...
2 megjegyzés:
Nézem a képeket, mondom magamnak, hogy hát én bizony ilyen festésű Connectet még nem láttam, hoppá, ez nagyon ritka madár! Nézegetem a külföldi katalógusoldalakat, ott sincs! Hű, mondom, ez már valami. Aztán olvasom el, hogy lemostad a csicsa nagy részét. 8-]
Határozottan jót tett neki a dekor mennyiségének csökkentése és a lámpafestések.
Megjegyzés küldése