2013/05/15

Matchbox MB-08 Ford Mustang Fastback

Volt már szó e lapokon az első generációs Ford Mustangról – és lesz is még egészen biztosan –, számtalan és még egy kisautógyártó értelmezésében, mi több Matchbox márkanevűt is láttunk már többet is, de a legeslegelső Matchbox értelmezés eddig kimaradt. Eddig.

Különleges
Az eredeti autó történetét úgy érzem teljesen jogosan ugorhatom át, mert arról már részletesen értekeztünk, ezért nem is pocsékolnám rá a biteket. Mai szeánszunk tárgya ugyanazt a fastback Mustangot mintázza, mint amit az a verzió is, amivel az egész Mustang történetet elkezdtük elmesélni még 2010-ben. Hogy a pár évtized korkülönbség mit tesz, azt majd eldöntitek ti és egy szavazás képében – remélem ezúttal jól fog működni a szavazógép, wmormo kolléga postjánál valamiért összedőlt a múltkor, pedig sohase csinált még ilyet – ki is fejezhetitek tetszéstek, vagy nem tetszéstek.

A Matchbox palettán legelső Mustang 1966-ban debütál és 1969-ig regnál változatlan formában. Ez a Regular Wheel éra vége, így egyértelmű, hogy miért változik meg az 1970-es évben, hogy aztán 1971-ben már másik legyen a nyolcas számú az 1-75 szériában. A Mustang a gombkerekűek közt is különleges. Egyrészt fém keréktárcsái voltak, rajtuk gumik, ami nem példa nélküli, de nem kimondottan gyakori. Másrészt az első kerekeket kormányozni lehetett a bal oldali ajtón kikandikáló kis pöcökkel. Ha a pöcköt előre toljuk, akkor az első tengely jobbra fordul, ha az autó hátulja felé húzzuk, akkor balra. (Így leírva talán bonyolultan hangzik, de a képek majd egyértelművé teszik a dolgot.) Ez a megoldás sem ez előtt, sem később nem bukkant fel, teljesen egyedi, csak erre a kisautóra jellemző. Arra, hogy miért ez a járgány kapta meg ezt az extrát, miért csak ez az egy, arra nem tudom a választ és valószínűleg sohasem fogjuk megtudni, de arra a kérdésre, hogy miért nem lett később több ilyen, tudható a megoldás: Beütött a Superfast éra, a gyorsan gurulás tulajdonságát fontosabbnak tartották bármi másnál.

A belső borító az 1967-es katalógusból. Ott a pöcök a baloldali ajtó alatt!

A kisautó kidolgozottságát tekintve minden olyan tulajdonságot hoz, mint amit a korszak egyéb Matchboxai. A részletek a karosszéria anyagából vannak kidolgozva – és ott figyelnek, kilincsestül-hűtőrácsostul, emblémástul – és az egész holmi masszív, csak a beltér és a tengelyforgató mechanizmus készült műanyagból. Fogalmam sincs, hogy hogyan festhet egy ilyen belülről, de úgy van kimódolva a szerkezet, hogyha a tengelyt és a pöcköt szándékosan egymás ellen erőltetjük, akkor a szerkezet átugrik, nem törik. A beltérre ráfoghatjuk, hogy elnagyolt, de a korszak mércéjével az, a kormány itt sem pizza – szemben sok más kortárs, meg közel kortárs kisautóéval.

Olyan sok változata nincs, van ez a fehér, ami alapból sem a legolcsóbb RW Matchbox - nem valószínű, hogy egyhamar nekem lesz ebből egy szebb, esetleg dobozos változatom -, illetve a narancssárga, melynek az ára amerikai dollárban kifejezve háromjegyű és nem egyessel, vagy kettessel szokott kezdődni.

Szerelem
Elfogult vagyok, mert gyermekként is ez volt az egyik legkedvesebb kisautóm – míg egy B. K. monogramú osztálytársam el nem tulajdonította alsó tagozatban, de vele kapcsolatban a legutolsó hír amit hallottam, hogy valami közepesen nagy disznóságért börtönbüntetését tölti –, és felnőtt gyűjtőként is remeknek gondolom. Volt itt már sokféle, szebbnél-szebb – mint azt fentebbi linkek bizonyítják – Mustang, amik gyűjtői darabként lepipálják ezt az – atyaég! – 47 éves pónit, de mint játékszer szerintem ez a király. Persze a jelenlegi „meg kell védeni magától a gyereket” szabályok, meg a „muszáj olcsónak lennie” gúzs miatt nagyon valószínűtlen hogy hasonlót fogunk látni az 1:6x méretarányban.

 Jajj, az a nózi! Minden a helyén és nem csak festve!
 A krómozott felniken ülő gumi kerekek nem példa nélküliek a Regular Wheel érában...
 ...de az így kormányozható kerekek már annál inkább! Ha háta húzzuk a pöcköt, akkor balra fordul,...
 ...ha előre toljuk, akkor jobbra.
 Az elmaradhatatlan vonóhorog.
A beltér tulajdonképpen elnagyolt. A kormánykerék nem pizza és a műszerfal két, jellegzetes púpja is megvan, de nagyjából ennyi lelhető fel az eredeti jellegzetes belteréből.

10 megjegyzés:

pittlaren írta...

hja' a szívem... Ácsingózok már egy (jó) ideje egy ilyenre, nagyon szép darab. Biztos, hogy kell ez Neked? :)

Sam. Joe írta...

A szélvédő felett van rajta egy jókora festékhiány, kb akkora, mint a jobb oldalon a B-oszlop előtt-felett. Szóval közel sem olyan szép, mint ahogy a fotókon látszik, csak sikerült - tök véletlenül - így lefotózni...

Névtelen írta...

Én korábban felújítottam egy példányt, ebben a posztban lehet is olvasni róla:

http://matchboxesmas.blogspot.hu/2010/07/mb-08-ford-mustang-felujitva.html

Itt vannak képek szétszedve a belsejéről, illetve videó a kormányzás működéséről is.

Sam. Joe írta...

Hű, köszi! Pedig ez aztán egy emlékezetesen jól sikerült átalakításod és akkor rá is csodálkoztam, hogy mennyire egyszerű a szerkezete.

Névtelen írta...

Köszönöm szépen! Egyszerű, de nagyszerű. :)

wmormo írta...

Az én példányomat még nem sikerült megtalálni, de vadászom rá. Akár felújításra is.

Andrew0807 írta...

Bár úgy gyűjtöm a Mustangokból, hogy lehetőleg még az évjáratokból is csak 1-1 jellegzetes típus legyen, ezt akkor is bezsákolnám.

uszodabetyár írta...

Nekem is nagyon tetszik, megértem, hogy miért a nagy "szerelem"....

A későbbi Mustangok nekem annyira nem jönnek be (Lee Iacocca írta, hogy olyanok lettek, mint minden nem első szériás amerikai típus, felhizlalt disznók... :)), és arányait nézve talán ez a legeltaláltabb a '65-ös fastback kisautó.

Névtelen írta...

Nagyon jó gép. Bog Zoo példánya nálam! :)
Azóta van egy enyhén tuningolt is:
http://imgfrm.index.hu/imgfrm/8/7/9/6/BIG_0010748796.jpg

Meg egy nem felújított kopottasabb darab.

Az alvázakat nézzétek, itt nem rég fény derült némi variációra:

http://imgfrm.index.hu/imgfrm/1/3/8/5/BIG_0011211385.jpg

G.

Sam. Joe írta...

Na igen, ez az a fajta módosítás, amin az ember masszívan elgondolkodik, hogy próbálja meg leszedni, vagy ne. Nálam is maradna, mert tulajdonképpen nem rossz.