2013/04/07

Matchboxon kívüliek: Hot Wheels - Bugatti Veyron

Mit is írhatnánk egy olyan autóról, amit mindenki ismer? Bátran írom le eme kijelentésemet, mivel 2005 óta szinte a csapból is a Veyron folyik. 1000 lóerő, 400 km/h óra feletti végsebesség, hogy csak a legismertebb dolgokat említsem róla. Ha kiejtem a számon a "Bugatti Veyron" nevet, az előbbi két adatot még a nem különösebben autómániás ismerőseim is tudják.

Bugatti
Az szebb napokat is látott, Ettore Bugatti által 1909-ben alapított cég a második világháború után tönkrement, teljesen abbamaradt az autók gyártása. Egy újabb típus megszületésére egészen a kilencvenes évekig kellett várni, amikor is megjelent az addigra már a harmadik tulajdonos által fémjelzett EB110-es. Nem aratott túl nagy sikert, hasonlóan a DeLoreanhez, itt is maradtak több autóra való alkatrészek a gyártás beszüntetésekor - ha jól tudom, akkor ezek is a DMC sorsára jutottak. A történet azonban itt nem ér véget, ugyanis Ferdinand Piëch - Ferdinand Porsche unokája - megvette a Bugatti márkanevet a Volkswagen részére 1998-ban.
A német autóipari óriás szerencsére nem ült a babérjain, ugyanis gyorsan kidobtak két tanulmánymodellt, - EB118 és EB218 - ám azokból a luxusmodellekből sajnos nem lett semmi. Kár azonban bánkódni, ugyanis egy-két prototípus után 2005-ben már a kész, megvásárolható Veyronnal álltak elő.

Veyron
A Volkswagen AG 2001-ben döntötte el, hogy gyártani fog egy olyan szupersportautót (vagy inkább hiper...), amilyet még senki sem csinált a világon. 2003-ra készen álltak a működőképes prototípussal, majd 2005-re néhány változtatás után készen lett a Veyron EB 16.4. A név egyben tiszteletadás és utalás a műszaki adatokra. Tiszteletadás Pierre Veyron - a Bugatti egykori tervezőmérnöke és Le Mans-i futamgyőztese - és Ettore Bugatti előtt. Utalás a műszaki adatokra: az autóban egy 8 literes, W16 hengerelrendezésű négyturbós motor működik és állítja elő az 1000 lóerős (a SuperSport verzióban 1200) teljesítményt.
A Top Gear 9. évadának 2. részében James May kipróbálta, hogy tényleg megfutja-e a gyár által megadott 407 km/h-s végsebességet és sikerült neki elérnie. A menet után azt mondta a műsorban, hogy "Az ekkora sebesség dezorientálttá tesz. Amikor lelassítottam és kijöttem a pályáról, ki akartam nyitni az ajtót. Szerencsére a biztonsági rendszer nem engedte, mert még mindig 70 km/h-val haladtam."

Bugatti Veyron kicsiben
A Mattel 2003-ban dobta piacra a lekicsinyített Veyront a Hot Wheels színei alatt. A képeken maga a premier modell látható, ami egyben a legszebb is szerintem. Megvalósításban nagyon oda tették magukat, minden apró részlet a helyén, a két színű fényezést sem spórolták le. A hűtőrács, a kipufogó és a motor külön krómozott elemből áll, ami az utastérbe is "bekéredzkedett" a középkonzolra. Az első lámpákat igen, de a hátsókat már sajnos nem festették ki, az már nem fért bele a költségvetésbe.  Ettől persze még nagyon elégedettek lehetünk vele, mivel még a felni is nagyon hasonlít az eredetiére.

A króm hűtőmaszkot jól kiemelték
Ezúttal van létjogosultsága a nagyobb hátsó keréknek
Hátul kicsit komor fekete lett
Egy vállalható motortér, bár láttunk már szebbet is ebben a méretarányban
A kormány nagyon felejtős, pedig a műszerfalra is került króm "berakás"
Ilyen a Veyron nagyban
Sikerült színben egyezőt találnom

1 megjegyzés:

wmormo írta...

Tényleg kár azért a kormányért...